KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA NFI MMA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2023/05
MAGYAR MŰHELY
Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig. Beszélgetés Jeles Andrással
Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál. Császi Ádám:Háromezer számozott darab
Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
Varga Zoltán: Közönségből közösség. Beszélgetés Bárdos Ferenccel

REBELLIS RENDEZŐK
Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya. Carlos Saura 1932 – 2023
Gervai András: Amerika felfedezése. Michael Moore, a „provokátor”

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe. Nick Sousanis: Unflattening

A ZSÁNER TÜKRÉBEN
Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége. LMBT a kortárs rajzfilmekben
Benke Attila: Ördög bújt beléjük. Kortárs amerikai démonhorrorok
Huber Zoltán: Tükörjátékok. Hasonmás-filmek

VIDEÓJÁTÉK/FILM
Beregi Tamás: Mario és a varázslók. D&D és Super Mario adaptációk
Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen. A videójáték-adaptációk története – 1. rész

ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia. Joan Micklin Silver

FESZTIVÁL
Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma. Berlin
Boronyák Rita: Az észt álom. Észt filmhét

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: Néma jéghegyek. A filmrestaurálás kihívásai

FILM/ZENE
Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál. Rózsa Miklós: Kettős élet; Hubai Gergely: Zene: Miklós Rózsa
Déri Zsolt: Hatról az ötre. Scott Neustadter – Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six

KRITIKA
Varró Attila: Öntudatfilm. Ari Aster: Amitől félünk
Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja. Albert Serra: Pacifiction
Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli. Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája. Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő

FILMIO

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 680 Ft!
Előfizetéssel csak 600 Ft!




Cikkajánló
Balassa Péter: Prospero lapozgat és vonul (1992/02)

Prospero könyveiben két órán vég nélkül kell lapozgatnunk. Muszáj bizony, mert a képtenger fáradságos szövegolvasással párosul, a felirat a képi túlcsordulás részévé válik, de nem biztos, hogy mindennek értelmes szöveg az eredménye; ám értelmetlen sem. Csupán a felhígult, üresedő értelem olykor képzeletünket felülmúlóan szép (émelyítő) képe áll ott, kép és beszéd értelmes feszültsége, közösségteremtő összefüggés helyett. Lehet, hogy Peter Greenaway így tud és akar célhoz érni, a teherként ránk rótt túlcsordulás és a helyenként merev, szertartásos tanácstalanság gazdag bemutatása a végén csakugyan elernyeszti a nézőt, anélkül azonban, hogy előzőleg felcsigázta volna. A szem és az érzékek fáradtsága nem mindig értelmes munkáról ad hírt. Lehet, mondom, hogy nagyon is a korszellem szerinti átírása ez A viharnak, lehet, hogy a helyzet bemutatása és leírása valójában vallomás erejű, ez maga az értékelés. Nem interpretáció (a közbeszólás értelmében), nem véleménynyilvánítás többé a kép, hanem annak felmutatása, ami éppen a kezünk ügyébe esik, ami körülvesz, ami ad hoc rendelkezésünkre áll, amiben hentereghetünk és dúskálhatunk, századvégünk egyik esztéticista variánsát: a manierizmus posztmodernizálását kitáncolva, hogy a kép voltaképpen „korabeli” raktár és bazár, s hogy mindennek a megformálása egy manír stílusként való felvezetése. Egész kultúránk kellékként való felvonultatása jelzésszerű karneválra, processzióra, körmenetre, kapkodó, halovány szaturnáliára emlékeztet (a sebtiben elkapott fenekek és fütyülők tömkelege – élvezhetetlen), olyan kulturális zarándoklatra, vagy ünnepélyre, amely megelőzné – mint az eposzban az enumeráció – a harcot, a tusát, az ellentétet, az emberi viszonyok kultuszát, az igazi bonyodalmat. Csakhogy Greenaway filmjében nem következik mindezek után ilyesmi, hanem végestelen végig, kitolva minden igen-t és nem-et vizuális lapozgatás, melyértelműnek látszó vonulgatás és zajos meditációlátható arról, hogy idegenek vagyunk már saját ügyünkben (könyveink, metszeteink, kulturális utalásaink és motivikus készletünk között), idegenek mindabban, ami megalkotott értelem bennünk. Elfogadnám mindezt, sőt, becsülném, ha legalább el lenne döntve, hogy ez az idegenné, kaotikussá váló kincseskamra és varázsszoba a mondás, a mondandó; hogy mára már csupán kimódolt fölvezetés és kellék-duska a kultúra egykor megtartó, kifejező világa, amilyennek például Caliban légies, geometrikus tánca, súlytalan, periférikus balettje mutatja a filmben. Sajnos azonban nem tekinthetek el attól, ahogyan eredetileg, oly sokértelműen megszólítja őt gazdája, rabtartója, Prospero (Babits Mihály fordításában): „Hó, Caliban! Te földdarab, te!”...

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40