KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA NFI MMA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2023/05
MAGYAR MŰHELY
Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig. Beszélgetés Jeles Andrással
Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál. Császi Ádám:Háromezer számozott darab
Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
Varga Zoltán: Közönségből közösség. Beszélgetés Bárdos Ferenccel

REBELLIS RENDEZŐK
Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya. Carlos Saura 1932 – 2023
Gervai András: Amerika felfedezése. Michael Moore, a „provokátor”

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe. Nick Sousanis: Unflattening

A ZSÁNER TÜKRÉBEN
Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége. LMBT a kortárs rajzfilmekben
Benke Attila: Ördög bújt beléjük. Kortárs amerikai démonhorrorok
Huber Zoltán: Tükörjátékok. Hasonmás-filmek

VIDEÓJÁTÉK/FILM
Beregi Tamás: Mario és a varázslók. D&D és Super Mario adaptációk
Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen. A videójáték-adaptációk története – 1. rész

ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia. Joan Micklin Silver

FESZTIVÁL
Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma. Berlin
Boronyák Rita: Az észt álom. Észt filmhét

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: Néma jéghegyek. A filmrestaurálás kihívásai

FILM/ZENE
Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál. Rózsa Miklós: Kettős élet; Hubai Gergely: Zene: Miklós Rózsa
Déri Zsolt: Hatról az ötre. Scott Neustadter – Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six

KRITIKA
Varró Attila: Öntudatfilm. Ari Aster: Amitől félünk
Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja. Albert Serra: Pacifiction
Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli. Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája. Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő

FILMIO

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 680 Ft!
Előfizetéssel csak 600 Ft!




Cikkajánló
N. N.: A tizenötezredik pillanat (1995/01)

Szilágyi Ákos: Mi az a különös, az a hasonlíthatatlan érzés, amely hatalmába kerít, hatalmában tart bennünket, amikor ezeket a filmeket nézzük, s amely annyira különbözik a történelmi dokumentumfilmek bármely műfajának hatásától? Kézenfekvő a válasz, hogy ez a különös érzés a filmek anyagából adódik. Míg az Ismeretlen háború című koprodukciós alkotás vagy Forgács Péter Privát Magyarországa és Alfred Behrens–Michael Kuball Népmozi és Családi mozi című sorozatai amatőrfilmekből építkeznek, egyes esetekben az amatőrfilmek saját építkezési módjára, „naivitására” mintegy ráhagyatkozva, addig a hagyományos történelmi dokumentumfilm a hivatalos híradó- és dokumentumfilm-anyagból dolgozott, olyan anyagból, amelyet a politikai propaganda vagy – ritkábban – a piaci eladhatóság szempontjai „preformáltak”, amelyben szelekció, beállítás, tagolás mind-mind ideologikus üzenetet hordozott. Ezt az anyagot a történelmi dokumentumfilm ideologikusan „átírhatta”; ironikusan idézőjelbe helyezhette, „leleplezhette”, „átvilágíthatta” avagy – az amatőrfilmekből építkező költői dokumentarizmushoz való közvetlen átmenetként – a túlélők emlékezetének megszólaltatásával, a magánemberi szólamok Pergőtűz-típusú kibontásával dimenzionálhatta át. Mégis úgy gondolom, hogy az a hasonlíthatatlan érzés, amiről beszélek, nem pusztán a kétféle anyag különbségéből fakad, végtére is az amatőr filmanyag sem eleve „ártatlan”, a híradófilm pedig nem eleve alkalmatlan arra, hogy „privatizálják”, vagyis költői módon „mögé” vagy „belétekintsenek” és felfedezzék benne azt a mély, a nézőt óhatatlanul felzaklató szomorúságot, amely a történelem mozgóképéből – a vissza-nem-fordítandó visszaforgatásának képéből – árad. Talán nem véletlen, hogy legalábbis Magyarországon a kezdetet éppen egy ilyen híradófilm „privatizálása” jelezte. Bódy Gábor és Tímár Péter emlékezetes Privát történelem című kisfilmjére gondolok, amelyben a szerző ugyan még nem annyira lírikusként, gondolkodóként, „nyelvjátékosként”, mint inkább kísérletező-felfedező és defetisizáló szakemberként hatol be az ideológiailag kész, lezárt híradófilmbe, de már nem ideológiai szándék – például a leleplezésé – vezérli, és azért „utazik el” az 1943-as vagy 44-es év magyar filmhíradójának képkockájába, hogy a privátembert, az egyes emberben „lakozó" történelmet „kinagyítsa”. A technikai virtuozitás, ha tetszik, a „történelemnagyítás” technicista jellege, a racionális-távolságtartó analízis, valamint a „privát” és a „történelmi” szembeállítása azonban jelzi, hogy Bódy és Tímár filmje még a posztmodern világállapot előtt született, mégha éppen azt a pillanatot testesíti is meg, amikor az avantgardista alapállás átfordul, átcsúszik posztmodernbe....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40