KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Takács Ferenc: Harold Pinter (1930-2008)
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: A negyedik dimenzió A Sátántangó tizenöt éve
• Mátyás Péter: A kamaszkor útvesztői Beszélgetés Sopsits Árpáddal
• Kolozsi László: Mindenki a magáét
CRICHTON
• Beregi Tamás: Crichton-próféciák Michael Crichton
AUSZTRÁLIA
• Varró Attila: A szivárványon túl Ausztrál vadnyugat
BLAXPLOITATION
• Vágvölgyi B. András: Büszkék és feketék Blaxploitation – Sweet Sweetback…
• Teszár Dávid: Egy elfeledett szuperhős Jim Kelly
FESZTIVÁL
• Klág Dávid: Re-animátor Anilogue
• Báron György: Vissza Afrikába Karthágó
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Magnum nélkül Elcserélt életek; Gran Torino
• Mátyás Győző: Az idő fonákja Benjamin Button különös élete
MOZI
• Schreiber András: Milk
• Vajda Judit: A kuszkusz titka
• Nevelős Zoltán: A szabadság útjai
• Alföldi Nóra: Melegkonyha
• Pápai Zsolt: A látogató
• Tüske Zsuzsanna: Vérvonal
• Forgács Nóra Kinga: Profi bérgyilkost keresünk
• Varró Attila: Az igenember
• Baski Sándor: Valkűr
• Parádi Orsolya: Volt
• Sepsi László: Spirit – A sikító város
• Teszár Dávid: Wonderful Days
• Vincze Teréz: Te, aki élsz
DVD
• Géczi Zoltán: A bosszú
• Tosoki Gyula: Az örökös
• Varga Zoltán: Trapéz
• Pápai Zsolt: És Isten megteremté a nőt
• Horeczky Krisztina: Halálos glamúr Csillogás
FESZTIVÁL
• Hámori György: Papírvilág, gyurmaemberek Anilogue-interjúk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vérvonal

Tüske Zsuzsanna

Myrin – izlandi-német-dán, 2006. Rendezte: Baltasar Kormákur. Írta: Arnaldur Indridason regényéból Baltasar Kormákur. Kép: Bergsteinn Björgúlfsson. Zene: Mugison. Szereplők: Atli Rafn Sigurdarson (Örn), Erlendur Eiríksson (Öryggisvörur), Elma Lísa Gunnarsdóttir (Gunnur), Rafnhildur Rósa Atladótir (Kola), Úlfur Ísfeld Rögnvaldsson (Bróir Arnars). Gyártó: Bavaria Pictures / Blueeyes Productions / Nordisk Film. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 93 perc.

 

Baltasar Kormákur 2000-es rendezői debütálása, a 101 Reykjavik valódi északi fényként ragyogott fel az európai film égboltján. Az izlandi színész-rendező 2006-os alkotása bizonyíték rá, hogy Kormákur azóta sem szabadult attól a monomániájától, hogy megmutassa a Zöld Sziget sötétebbik oldalát, csupán a tematikai és a műfaji megközelítés változik. Filmjeiben egytől egyig kis közösségben, összezártan élő tetszhalottakat mozgat, akik múltjában az elátkozott északi létformából adódóan olyan súlyos titkok lapulnak, mint a vérfertőzés, beteges családi viszonyok, vagy az öröklött betegségek. Ezek a halmozott hátrányok jelentik a közös nevezőt a rendezőnél olyan műfajok, mint a szatíra (101 Reykjavík), a családi dráma (A tenger) vagy – jelen esetben – a thriller között.

A Vérvonal a nemzet másik élő lelkiismerete, Arnaldur Indridason (eredetileg Ingovány címet viselő) krimijének jórészt szöveghű adaptációja. Főhőse Erlendur felügyelő, aki egy „tipikus”, mégis rejtélyes izlandi gyilkosság ügyében nyomoz, amelynek áldozata egy pincelakása magányában élő öregember. Ahogy lassan fény derül az öreg múltjában lappangó sötét titkokra, a nyomozó egyre inkább megerősítést nyer abban, amit már eddig is érzett: életterük valójában végtelen lápvidék, ahol a bűnök konzerválódnak és generációkon átöröklődve tovább pusztítanak.

Kormákur bravúros műfajváltást hajtott végre az eredeti szövegen: az egyenes vonalú cselekményszálat megkettőzte, így a filmben precízen és okos időszerkesztéssel felépített thrillerszerkezetben fonódik egymásba a szövevényes bűnüggyel és kábítószerfüggő lányával küszködő rendőr, valamint egy kislányát rejtélyes betegségben elvesztett apa története. A Vérvonal a legfinomabb elemekből és rímekből felépített alkotás, amelynek rendezője ismét elegánsan kikerülte a didaxis csapdáját: a társadalombírálat helyét ezúttal egy fájdalmas szépségű himnusz foglalja el.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/02 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9665