KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Takács Ferenc: Harold Pinter (1930-2008)
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: A negyedik dimenzió A Sátántangó tizenöt éve
• Mátyás Péter: A kamaszkor útvesztői Beszélgetés Sopsits Árpáddal
• Kolozsi László: Mindenki a magáét
CRICHTON
• Beregi Tamás: Crichton-próféciák Michael Crichton
AUSZTRÁLIA
• Varró Attila: A szivárványon túl Ausztrál vadnyugat
BLAXPLOITATION
• Vágvölgyi B. András: Büszkék és feketék Blaxploitation – Sweet Sweetback…
• Teszár Dávid: Egy elfeledett szuperhős Jim Kelly
FESZTIVÁL
• Klág Dávid: Re-animátor Anilogue
• Báron György: Vissza Afrikába Karthágó
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Magnum nélkül Elcserélt életek; Gran Torino
• Mátyás Győző: Az idő fonákja Benjamin Button különös élete
MOZI
• Schreiber András: Milk
• Vajda Judit: A kuszkusz titka
• Nevelős Zoltán: A szabadság útjai
• Alföldi Nóra: Melegkonyha
• Pápai Zsolt: A látogató
• Tüske Zsuzsanna: Vérvonal
• Forgács Nóra Kinga: Profi bérgyilkost keresünk
• Varró Attila: Az igenember
• Baski Sándor: Valkűr
• Parádi Orsolya: Volt
• Sepsi László: Spirit – A sikító város
• Teszár Dávid: Wonderful Days
• Vincze Teréz: Te, aki élsz
DVD
• Géczi Zoltán: A bosszú
• Tosoki Gyula: Az örökös
• Varga Zoltán: Trapéz
• Pápai Zsolt: És Isten megteremté a nőt
• Horeczky Krisztina: Halálos glamúr Csillogás
FESZTIVÁL
• Hámori György: Papírvilág, gyurmaemberek Anilogue-interjúk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Melegkonyha

Alföldi Nóra

Fuera de carta – spanyol, 2008. Rendezte: Nacho G. Velilla. Írta: Nacho G. Velilla, Oriol Capel, Antonio Sanchez és David Sánchez. Kép: David Omedes. Zene: Juanjo Javierre. Szereplők: Javier Cámara (Maxi), Lola Duenas (Alex), Fernando Tejero (Ramiro), Benjamín Vicuna (Horacio), Chus Lampreave (Celia). Gyártó: Antena 3 Televisión / Canguro / Ensueño. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 111 perc.

 

A főző-showk és romkomok házasításával úgy tűnik ez utóbbi, derék hagyományú műfaj újabb autentikus közegre lelt – a 2001-es német Bella Martha után 2007-ben Scott Hicks exportálta a konyhai-románcot a New York-i éttermek steril közegébe (Ízlések és pofonok), idén pedig a spanyol Nacho G. Velilla klopfolja át kicsit a történetet, mediterrán fűszerezéssel és queer szósszal javítva fel.

Maxi egy menő madridi étterem mesterszakácsa, munkájának megszállottja, melegségét nyíltan vállalja, beosztottjaival igazi hárpiaként bánik – jól kiegyensúlyozza őt üzlettársa, a hisztérikus férfifaló Alex. Maxi levesébe akkor kerül légy, amikor megjelennek korábbi hetero életének árnyai: hirtelen elhalálozott ex-neje két közös porontyukat hagyja hátra. Ráadásul ezzel egy időben lép be életébe a nagy szerelem is, új szomszédja, az ex-futballsztár Horacio személyében – aki derék sportemberként titkolja másságát, és mit ad isten, Alex rögtön ki is veti rá hálóját. Masszívabb tehát a habarás, hiszen az előző két mű családi drámával fűszerezett konyhai románcát most a meleg-tematika kedvelt műfogásai – félreértéseken alapuló, szerelmi (szex)háromszögbe torkolló, mosolyogtató szituációk gazdagítják. A másságot pellengére állító poénok a szokványos harsány, élcelődő hangot ütik meg, nem feltétlenül válik a film javára a barikád másik oldalát képviselő töltelékfigurák néhol ordító idiotizmusa sem – ez utóbbi azonban az üdítő provincializmus, a jól ismert mediterrán lazaság számlájára is írható.

Nacho G. Velilla lopott recept alapján dolgozott, a két előzmény kihagyhatatlan összetevőit azonban bátran keveri-kavarja. A hazájában nagyrészt népszerű sitcomok direktoraként elhíresült rendező nem hagyta el a számára megszokott terepet, filmje kisképernyős főzőshow marad, mely nem annyira a gourmand-okat inkább az átlagos fogyasztót laktatja.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/02 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9661