KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Halálos közellenség 1-2

Kárpáti György

Mesrine: L'instinct de mort – francia, 2008. Rendezte: Jean-François Richet. Írta: Abdel Raouf Dafri. Kép: Robert Gantz. Zene: Marco Beltrami és Marcus Trumpp. Szereplők: Vincent Cassel (Jacques Mesrine), Cécile De France (Jeanne Schneider), Roy Dupuis (Jean-Paul Mercier), Gérard Depardieu (Guido), Gilles Lellouche (Paul). Gyártó: La Petite Reine / M6 Films. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 132 perc.

 

Jövőre lesz harminc éve, hogy a hatvanas-hetvenes évek első számú francia közellenségét, a gengszter-médiasztár Jacques Mesrine-t a nyílt utcán kivégezte a rendőrség. Ellentmondásosságát tucatnyi könyv, tanulmány és újságcikk mellett most egy róla készült kétrészes film is igyekszik bizonyítani, a témától való túlzott félelem ambivalens olvasatában.

Mesrine ismertségét és jelentőségét folyamatos médiajelenléte tudatosította a lakosságban, életének kasszandrai lezárulását a médiában megjelent felvételeknek köszönhetően egy egész ország látta: a rendőrség által fényes nappal rommá lőtt holttest képe a liberalizmusáról ismert gall népből hatalmas felháborodást váltott ki, az elkövetett bűncselekményektől függetlenül megkérdőjelezve azt a rendőri eljárást, amellyel a tömeggyilkos életét kioltották.

Ennek ismeretében az alkotók mindent élére állítva tálaltak: modorosságig menő precizitással igyekeztek az életút legfontosabb(nak vélt) momentumait rekonstruálni, de a naplószerűségben a bűntettek mellett éppen a karakterek, jellemek és motivációk vesznek el. Különösképpen a második rész korlátozódik a historizálás szintjére: egymást váltják az akciók és bűnügyek, melyeket dátummal és helyiségnévvel indexelnek dokumentumszerűen, a minden jelenetben tolakodóan előtérben lévő Mesrine (Vincent Cassell túljátszott alakításában) pedig minden más karaktert megfojt maga körül. Igaz, a szereplőknek esélyük sincs a villanásnyi idő alatt röpke asszisztálásnál többre, mivel a többségüket rövid úton likvidálják– még mielőtt bármilyen betekintést kapnánk jellemükbe. A hölgyek még inkább csak a díszlet részei: sem feleségek, sem szeretők nem mélyítik igazán a gengszter figuráját, de ugyanilyen felszínesen elsikkad Mesrine családjával és gyerekeivel, valamint mentorával való viszonya is.

A Halálos közellenség a temérdek bankrablás, emberrablás, gyilkosság, szökés miatt bőséges tartalommal bír, eseményei az elsődleges alkotói szándék és a bennük rejlő akciópotenciál okán kihagyhatatlannak bizonyulnak; ám a történetmesélés módja, a térbeli és időbeli ugrások, valamint az ebből fakadó elliptikusság miatt sérülő dramaturgia következtében jelentős költségvetése ellenére sem lép túl egy kétrészes tévéfilm színvonalán. Legfőképp pedig nem hozza közelebb a nézőhöz Jacques Mesrine-t, aki homályos ideológiák, mítoszok és vélt-valós traumák ellenére sem válik többé egy nyerészkedő gengszternél. Ilyenből pedig bőven láttuk már karakteresebb, összetettebb figurákat a filmtörténetben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9638