KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bori Erzsébet: Ember Judit (1935–2007)
TARR
• Kovács András Bálint: Körbezárva A londoni férfi
• Várkonyi Benedek: Szép a rút, és rút a szép Beszélgetés A londoni férfiről
RADVÁNYI 100
• Muhi Klára: Összeszedni a szétdobált világot Radványi Géza
• N. N.: Radványi Géza (1907–1986) filmjei
• Muhi Klára: A kételkedés tudománya Bacsó Péter Radványi Gézáról
GAÁL ISTVÁN
• Bikácsy Gergely: A hajnali utas Gaál István városai
• Jancsó Miklós: A Prédikátor könyve
• Gaál István: A birnami erdő Macbeth – Az utolsó kézirat
AMERIKA-PARANOIA
• Barotányi Zoltán: Kumulatív gránátok Hollywood háborúba megy
• Géczi Zoltán: A Keselyű három éve Bourne-trilógia
• Klág Dávid: Kínoz a haza Tortúra a moziban
NEO-NOIR
• Varró Attila: Vezér-gondolat Amerikai gengszter
• Sepsi László: Sötét tornyok Szerepjáték és film noir
ROMÁN ÚJ HULLÁM
• Bori Erzsébet: Eldobott nemzedék 4 hónap, 3 hét és 2 nap
• Dániel Ferenc: A Conducator árnya Román új hullám
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Demokrácia-leckék Verzió
MÉDIA
• Deák Dániel: A világháló Lumière-jei YouTube-sokk
HATÁRSÁV
• Palotai János: A vágy lakhelyei Dalí és a film
MOZIPEST
• Kelecsényi László: A lázadás mozija Art-kino
KÖNYV
• Bajtai András: A halászó ember Hogyan fogjunk nagy halat?
KRITIKA
• Csillag Márton: Kis lépés Egonnak… Egon és Dönci
• Stőhr Lóránt: Könnyű pára Medúzák
• Nevelős Zoltán: Szigorúan ellenőrzött közterek Red Road
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Kasszandra álma
• Kolozsi László: Szappanopera
• Kovács Gellért: Vágy és vezeklés
• Pápai Zsolt: Kalifornia királya
• Tüske Zsuzsanna: Mesterdetektív
• Vajda Judit: Mindennapi kenyerünk
• Schreiber András: Hideg nyomon
• Klág Dávid: Beowulf – Legendák lovagja
• Vízer Balázs: Golyózápor
DVD
• Ardai Zoltán: Ne nyúlj a fehér nőhöz! A hétköznapi őrület meséi
• Csillag Márton: Shortbus
• Alföldi Nóra: Rosszbarátok
• Pápai Zsolt: A dzsesszénekes

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Kasszandra álma

Varró Attila

Cassandra's Dream – amerikai-brit, 2007. Rendezte és írta: Woody Allen. Kép: Zsigmond Vilmos. Zene: Philipp Glass. Szereplők: Ewan McGregor (Ian), Colin Farrell (Terry), Tom Wilkinson (Howard), Hayley Atwell (Angela). Gyártó: Iberville Productions / Virtual Studios / Wild Bunch. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 108 perc.

 

A jövőbe látás tudományáért súlyos árat fizető ógörög hősnő a modern tömegfilm egyik legnépszerűbb mitológiai gyökerű motívumává nőtte ki magát az ezredvégre, legyen szó a 12 majom és a Holtsáv fantasztikus történeteinek főhőséről vagy akár a slasher filmek final girljeiről (élen a Sikoly 2-vel, ahol maga az eredettörténet is megelevenedik egy színjátszóköri előadás erejéig). Igazi zsánerotthona azonban, mint azt neve is mutatja (kb. „férfiak hálója”), a film noirban keresendő, megannyi femme fatale elődjeként, akik a passzív férfihősökkel ellentétben pontosan ismerik a játék menetét, de irányítani ők sem tudják az eseményeket.

Woody Allen londoni bűntrilógiája záró darabjában az általa egyébként is kedvelt ógörög alakot (lásd felbukkanását a Hatalmas Afrodité kórusában) csupán szimbolikus formában jeleníti meg, de jelentéskörét precízen beilleszti a klasszikus tragédiák méltó utódainak tekinthető noirok kontextusába. Kasszandra álma ezúttal egy vitorlás kishajó nevében bukkan fel, amely egy életművész testvérpár hajszás hétköznapjaiban egyfajta máltai sólyomként testesíti meg az álmok valóra váltásáért fizetett súlyos árat (lásd a teljes trilógia forrásművének tekinthető Tehetséges Mr. Ripley hajó-motívumát, ami a Fülesben is többszörös szerepet kap): újdonsült tulajdonosai, az ügyeskedő Ian és a szerencsejátékos Terry cserébe a sorsukat jobbra fordító nagy összegű támogatásért elvállalnak egy gyilkosságot, hogy milliomos nagybátyjuk megszabaduljon terhelő tanúvá vált főkönyvelőjétől. A klasszikus noirok bűnbe csábult, kényszerült kisembereinek mai leszármazottjai a műfajtól elvárt vaksággal lépkednek végig bukástörténetük garádicsán, kegyetlen véletleneknek kitéve és legyűrhetetlen vágyak irányítása alatt (egyiküknél a nagy szerelem, a másiknál a játékszenvedély) – mintha csak legalább is két nagy amerikai háborúval korábban forogna történetük.

Allen ezúttal harsány paródia helyett (A Jade Skorpió átka) precíz hagyománytisztelettel és hűvös mértéktartással vezényli le a tőle egyébként roppant idegen noir formagyakorlatát, finom ellipszisekre cserélve a manapság kötelező hatáselemeket (lásd a központi gyilkosság jelenetét), szerencsésen tartózkodva a stiláris kliséktől és tolakodó zsánerreferenciáktól (lásd az Árnyékok és köd szomorú esetét): a látványstiklikhez és olajozott szüzsékhez szokott közönség előtt szinte csak az utolsó pillanatokban ragyog fel a műfaj, ám akkor teljes fényében. Miként Kasszandra álma esetében, minden fordulatot pontosan és jó előre tudunk – a kimódolt végkifejlet mégis tartogat egy kis szombat esti katarzist légkondicionált amfiteátrumaink fotelüléseiben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9230