KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/október
KRÓNIKA
• (X) : A Katapult Film Szinopszis-Pályázata 2005
• N. N.: Képtávíró

• Kolozsi László: A sztalker árnyéka Tarkovszkij, az ikonfestő
KOREAI VIHAR
• Géczi Zoltán: Kistigris, ha felcseperedik Koreai vihar (1999-2005)
• Teszár Dávid: Mr. Bosszú Park Chan-wook
• Vincze Teréz: Kísérteties játszma Bin-jip
MAGYAR MŰHELY
• Andor Tamás: Egy szál gyertya fénye Beszélgetés Illés Györggyel
• Varga Zoltán: A játék komolysága Szoboszlay Péter animációi
• Muhi Klára: Elmegy a busz KAFF 2005
MULTIMÉDIA
• Vaskó Péter: Magadnak építed! Számítógépes stratégiai játékok

• Schreiber András: Moszkva felett az ég Szovjet sci-fi
KULTUSZMOZI
• Kubiszyn Viktor: Halálrulett Szarvasvadász
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: Káprázatok kora A fény ösvényei
TELEVÍZÓ
• Bori Erzsébet: Iskolatársak Történetek az elveszett birodalomból
• Kolozsi László: Nem ússzuk meg Ritter napja
LÁTTUK MÉG
• Vízer Balázs: Még mindig lakótársat keresünk
• Bori Erzsébet: Hotel Ruanda
• Köves Gábor: Ünneprontók ünnepe
• Ardai Zoltán: A remény bajnoka
• Kárpáti György: Kémek krémje
• Schreiber András: Négy tesó
• Mátyás Péter: Szívem csücskei
• Kárpáti György: Hazárd megye lordjai

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A remény bajnoka

Ardai Zoltán

 

Ismét egy nagylélegzetű, lelkiismeretes hollywoodi emlékmű-film valakiről, aki nem E. A. Poe, a nagy Méltatlan; ezúttal Jim Braddockról, az 1930-as évek egyik nehézsúlyú bokszvilágbajnokáról, két órát bőven meghaladó terjedelemben. Lelkesedést az akkori bokszélet iránt éppen nem kelt A remény bajnoka, kétes fénnyel sem, ahogyan azért lehetne; ringharc-megjelenítései sem számíthatók felvillanyozó új etapnak a boksztárgyú játékfilmezésben. Egy öklöző – aki nem is ritka tehetségű –, fontosabb itt a boksznál, nem ugyan maga a személy, de annak bizonyos típus-vonásai. Braddock életrajzának állomásaitól a film nagyobbrészt eltekint, és barna színszűrőt bevetve csak a nagy gazdasági válság éveire, a Braddock-legenda közvetlen előzményeire meg a legenda születésére összpontosít, a világbajnoki címszerzés eufóriájáig követve hősét. Bár így tőrőlmetszett sikertörténet adatik (végtére is „a sötétben elveszettekre” figyelni az európai filmezés hagyomány-reszortja), azért mégsem szimplán a nagymenővé-válás felmagasztalását kapjuk. Az egykori valóságos Braddock nem tartozott a legfőbb bokszfenomének közé, sőt, már a „very good fighterek” közül is leírták, mire veterán-kori sorozatnyerésébe belekezdett. Vele az olyanféle mérsékelt tehetség dicsőült meg, amely nem értékelte túl, de nem is hagyta magát bezárulni a közepességbe. A filmbeli, lakkozott Braddock annyiban hű mása az eredetinek, hogy sem parádés tehetséget, sem parádézó természetet nem mutat. Saját szakmai hullámvölgye tragisztikusan egybeesik a Krachhal, megismeri a nyomorgást, a családi széthullás rémképét, sérült kezű rakodómunkásból válik megint bajnokesélyessé, akinek szurkolótábora az éhbéresek és munkanélküliek országos tömegével azonos. A főleg hangzó szavakban megnyilatkozó üzenet mellett – amely szerint „egy nagyszerű országban” a nyomor csak látszatra lehet kilátástalan – jótékonyan hat, hogy a kilátástalanság élményét A remény bajnoka érzékileg is erőteljesen tematizálja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/10 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8404