KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/július
• Gombár Csaba: Megjegyzések a politikai filmről?
• András László: A kecske mekegése Az áldozat
• Pilinszky János: A szabdesés logikája Kígyótojás
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Filmrulett Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai
• Zalán Vince: A filmvilág másik fele Taskent
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tökröm... Oberhausen

• Kardos Ferenc: Jegyzetlapok
• Kézdi-Kovács Zsolt: Technika és szorongás Alfred Hitchcock halálára
• N. N.: Alfred Hitchcock filmjei
• Bársony Éva: „Érezni a premier plant...” Riport a filmszínészképzésről
• Szász Péter: Ki ölte meg a Halált?
• Molnár Gál Péter: Humphrey Bogart, a leélő
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A sáska napja
• Koltai Ágnes: Előttem az élet
• Gervai András: Az autóstoppos
• Szendi Gábor: A férfi, aki szerette a nőket
• Koltai Ágnes: A varsói polgármester
• Bende Monika: Az autóbusz akció
• Harmat György: Félek
• Veress József: Az ötödik évszak
• Sólyom András: Júliusi találkozás
• Hegedűs Tibor: Ki öli meg Európa nagy konyhafőnökeit?
• Fenyves Katalin: A Romeyke-ügy
• Kendrey János: Hintó géppuskával
• Loránd Gábor: Őrlődés
• Sólyom András: Picasso kalandjai
• Tótisz András: Karate – A legerősebbek
• Hegyi Gyula: Üzenetek a börtönből
• Kulcsár Mária: Vágyak idegenben
• Veress József: Evezz egyedül
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Ami jó, és ami nem Miskolc
• N. N.: Díjnyertesek Miskolc
• Csala Károly: A humor diadala München
• Sándor Iván: Ki itt a bálanya? Csurka István drámájának tévéváltozata
• Fábián László: Közösség és környezetformálás beszélgetés Nicolas Schöfferrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Ranódy-filmek a képernyőn
• Karcsai Kulcsár István: Elia Kazan-sorozat
KÖNYV
• Györffy Miklós: Godard, Herzog, Schroeter Egy nyugatnémet könyvsorozatból
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Szalad, szalad a filmcím... Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Bolesław Michałek és Rolf Richter

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A sáska napja

Bikácsy Gergely

 

Hollywood dzsungelében játszódó történet, halkan, ironikus módon elmesélve, középpontban egy feledhetetlen, különc, tán félbolond agglegénnyel és egy filmcsillagpalánta szajhával. A mindennapiság és az izgalmasan rikító különösség színeiből kevert ki egy utánozhatatlanul saját színt Nathanael West. Mert sajnos, nem John Sehlesinger filmjéről, hanem a Sáskajárás című regényről beszélek.

A filmben csak a rikító festék maradt meg. Abból is a legolcsóbb fajta. Schlesinger biztosra akart menni, és keresztezte a nosztalgia-filmet, a „retrót” a még divatosabb katasztrófaműfajjal, s míg vegykonyhájában mindezt megtette, a könyv mélységéből, groteszkbe hajló környezet- és ember-ábrázolásából nem maradt semmi. Maradt a puszta cselekmény. Azt babonásan, szolgai tisztelettel követte a rendező. Úgy vigyázott rá, mint egy jó producer a kasszasiker titkára. Persze jól „feltupírozta” az egészet, minden halk jelzést harsányan fölerősített. Harsog is a film mindvégig. Los Angeles égése, ami a regény (és a film) egyik hősének csak elképzelt nagy festménye-díszlete, itt persze megelevenedik. Véresen, füstösen, gusztustalanul.

Los Angeles égésében az egykori angol új hullám, a „free cinema” hajdan rokonszenves fiatal rendezője is megsemmisült John Schlesinger.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/07 36. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7794