KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/január
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : A Filmvilág pályázata Eredményhirdetés
ANIMÁCIÓ
• Hirsch Tibor: Kellesz! Disney gyermekei
• Csillag Márton: Rajzold újra, gép! Animáció új dimenzióban

• Varró Attila: A Hatlövetű jegyében Film noir: menekülő szerelmesek
• Kolozsi László: Szabadság, szerepek Bolond Pierrot
• Stőhr Lóránt: Ködlovagok A miskolci bonniésklájd
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Köves Gábor: Kék bársonyos forradalom Jarmuschtól Tarantinóig
• Schreiber András: Fekete sereg A blaxploitation története
• Strausz László: A bőrszín ára Blaxploitation: a fekete gazdaság
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Intés a túlpartról Beszélgetés Szaladják Istvánnal
• Szaladják István: Bíbortekercs Filmnovella

• Kubiszyn Viktor: Szellem a rendszerben Kiyoshi Kurosawa
• N. N.: Kiyoshi Kurosawa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Amerikából jött 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
KRITIKA
• Hungler Tímea: No man est omen Állítsátok meg Terézanyut!
• Kolozsi László: Esztrád nélkül Zsiguli
• Takács Ferenc: A hasznos és a szép Vera Drake
• Vágvölgyi B. András: Utánuk a Kánaán A bőség földje
• Bori Erzsébet: Balkáni vér Az élet egy csoda
• Muhi Klára: Dogma-duellum Öt akadály

• Kubiszyn Viktor: Fékezett habzás Reklámzabálók éjszakája
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: A kilencedik nap
• Pápai Zsolt: Luther
• Strausz László: Nagy Sándor, a hódító
• Mátyás Péter: Véget vetni minden háborúnak
• Kovács Marcell: Tapló télapó
• Csillag Márton: Özönvíz
• Ádám Péter: 80 nap alatt a föld körül

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Özönvíz

Csillag Márton

 

A nukleáris robbanófejjel felszerelt csecsemőket és rövid távú memóriazavarral küszködő tengeri díszhalakat felvonultató 3D-animációs filmek korában nehéz hagyományos rajzfilmes eszközökkel elkápráztatni a közönséget. Amennyiben a mutatvány mégis sikerül, a meglepetés kulcsa a kifinomult mesterségbeli tudás és határtalan fantázia érzékszervek feletti győzelmében (lásd Miyazaki Hayao munkái – A vadon hercegnője, Chihiro Szellemországban), esetleg a közvetített üzenet sokkoló voltában keresendő. A 2004-es Berlini Filmfesztiválon Üvegbéka-díjjal jutalmazott Özönvíz, Jacques-Rémy Girerd rendező munkája az utóbbi kategóriába tartozik. A francia nyelven A békák jóslata címet viselő alkotás története a tévedések elkerülése végett nem anime-alapú utópisztikus sokkal szolgál, azaz nem hugenotta vérfarkasok és katolikus plazmabékák világhatalmi harcát meséli el, hanem éppen együgyű anti-rasszizmusa, csenevész cselekményvezetése miatt okoz meglepetést.

Történetünk hősei egy kis dombon álló farm lakói: a nyugdíjazott tengerész Ferdinand, az Antillákról importált feleség Juliette, az örökbe fogadott Tom, valamint a szomszéd kislány Lili, aki a nyári szünidőt tölti a tanyán. További szereplők a közeli állatkert lakói, akik a lápi békák által megjósolt negyvennapos esőzés elől menekülnek a mentőcsónakká változó tanyasi csűr tornyába, valamint egy gonosz teknős, aki a hiszékeny krokodilok kezére akarja játszani az állat- és embersereget. A szocio-kulturális értelemben véve érzékeny felépítésű család a posztmodern francia társadalom jelképe, míg az Özönvíz által rájuk zúdított bibliai kaland átlátszó tolerancialecke arról, hogyan kell krumplival betömni a reklamáló húsevők száját. Az első olvasatban naiv, mégis mély értelmű történet a Cartoon Networkön iskolázott gyermekeket talán tényleg közelebb hozza a Bibliához.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/01 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4797