KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/szeptember
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : Kedves Olvasó!
• N. N.: Filmvilág névtár 1958–1979–1999
• Schubert Gusztáv: 2019. Filmodisszeia

• Lengyel László: Magyar glóbusz Ezredeleji beszélgetések
• Szilágyi Ákos: Magyar glóbusz Ezredeleji beszélgetések
• Jancsó Miklós: Levél H. Gy.-hez
• Bikácsy Gergely: A Fénybarlang Jónás, aki 2025-ben lesz huszonöt éves
• Kömlődi Ferenc: Jövő-Bábel A lineáris történelem vége
• N. N.: A jövő – évszámokban
• Sipos Júlia: Húsz év múlva Beszélgetés 2019-ről
• Varró Attila: Anakronisztikus krónikák Beszélgetés Quentin Tarantinóval
• Takács Ferenc: Alice látomásországban Az utolsó multiplex
• Peternák Miklós: Abbahagyni! A végeken túl
• Herpai Gergely: Greta Garbo overdrive Számítógépes játékok: a 2019-es széria
• Tillmann József A.: Az avatárok eljövetele Egy leendő ladomi leletből
• Bóna László: Égi csatornák Mennyei hírek
• Karátson Gábor: Elveszve egyetlen egyenesben Búcsú egy ígérettől
KRITIKA
• Herpai Gergely: Kasztok párbaja Csillagok háborúja – Baljós árnyak
• Beregi Tamás: Csillagok mágiája Star Wars-trilógia
LÁTTUK MÉG
• Bíró László: Kiruccanók A filmmúzeumok bemutatói
• Herpai Gergely: Az űrkommandó A filmmúzeumok bemutatói
• Kis Anna: Visszatérés a Paradicsomba A filmmúzeumok bemutatói
• Mátyás Péter: Ösztön A filmmúzeumok bemutatói
• Nevelős Zoltán: Tea Mussolinivel A filmmúzeumok bemutatói
• Varró Attila: Vadiúj Vadnyugat A filmmúzeumok bemutatói
• Hungler Tímea: 54 A filmmúzeumok bemutatói
• Vidovszky György: Drogosztag A filmmúzeumok bemutatói
• Pápai Zsolt: A Thomas Crowne-ügy A filmmúzeumok bemutatói
• Tamás Amaryllis: Gloria A filmmúzeumok bemutatói
KÖNYV
• Vasák Benedek Balázs: Montázs 2018 Szergej Mihajlovics Eizenstein: Montázs 1938
OLVASTUK
• Galambos Attila: Magyaros rétestészta
• Spiró György: Média-beszélők
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: A ti KÉPMAGNÓtok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A filmmúzeumok bemutatói

Vadiúj Vadnyugat

Varró Attila

 

Az operatőrökből lett rendezők régóta a Formalizmus Fenevadjának kedvenc prédái közé tartoznak. Önként és dalolva masíroznak be fészkébe, de csak a legleleményesebbek tudják több-kevesebb sikerrel domesztikálni a bestiát (DiCillo: Csapnivaló, Sas Tamás: Presszó) – társaik menthetetlenül bábokká, gazdatestekké válnak: a Kubrick-hívő De Bont vagy a Spike Lee-istállóból kikerült Dickerson után a Wong Kar-wai filmjeit fényképező Christopher Doyle a friss áldozat. A Coen fivéreknél indult Barry Sonnenfeld azon ritka kivételek közé tartozik, akik legalább profitálnak parazitájukból – első saját rendezése, a Galád család óta pályája töretlenül ível felfelé Hollywood Nostromo-jában, ahol újabban a Nyolcadik utas az AgyHalál.

A Sonnenfeld Design Center nyári újdonsága egy harminc évvel korábban nagy sikerrel futott TV-sorozat moziváltozata; western-komédiának álcázott retro-science fiction, amelyben egy múlt századi gonosz tudós jövő századi gonosz találmányok (hordozható mágneses guillotine, mechanikus bérgyilkos-mechanikus, tízemeletnyi terminátor-tarantula) segítségével próbálja megkaparintani magának az Egyesült Államokat. A film széteső és szegényes sztoriját a látványvilág, illetve a vizuális/verbális geg-petárdák hivatottak elfeledtetni a hőség elől a multiplexek légkondicionált félhomályába menekülő nézősereggel – digitális gőzgépcsodái fémtestéről azonban már az első mozdulatnál lepereg a Verne-féle patina, vadnyugati kolor-lokálja pedig szánalmasan lokál-kolor: ízléstelen és harsány, akár a faji (fogyatékos, fekália) viccek szintjén megrekedt poén-özön. Sonnenfeld  „Zsánerfilmek Napszemüvegben” életműsorozatához kiváló partnerre talált Will Smith komikus-fenomén személyében; valószínűleg még húsz év múlva is FBI-propagandafilmeket forgatnak majd belevaló kormány-ügynökökről, akik különleges arzenáljukkal védik a demokráciát. Megtehetik. A Wild Wild West nemhogy az ezredfordulót, de még az idei lombhullást sem éri meg: a balatoni beach-house bulikkal és a zeperfagyik zamatával együtt csendben bealliterál a kollektív feledésbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/09 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4580