KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Tatár György: Film által homályosan Holocaust, a tanúk tekintete
• N. N.: Magyar dokumentumfilmek a Holocaustról
• Schubert Gusztáv: Pokolkép Holocaust egyenes adásban
• Székely Gabriella: Filmjeim fejszecsapások Beszélgetés Sopsits Árpáddal
• Bori Erzsébet: Kora bánat Torzók
• Tamás Amaryllis: Amrita Sher-Gil Beszélgetés Sára Sándorral
TELEVÍZÓ
• Bakács Tibor Settenkedő: Mátrixon innen és túl Valóságshow
• Spiró György: Az ötödik A lengyel testvér
• Kriston László: Formatált valóság Bár
• Zachar Balázs: Magyar reality
• Ardai Zoltán: Modernek közt Első generáció
• Bodolai László: Ahol a törpék táncolnak Esküvői videók

• Varró Attila: Sztárválasztás Hollywoodi renitensek
• Vágvölgyi B. András: www.self-image.com Wilder, Wenders, Waters
• N. N.: John Waters a Filmvilágban
• Nemes Gyula: Cseh álmoskönyv Karel Vachek
• Antal István: Kísérlet az élet Cseh avantgarde
• Éles Márta: Miként ragadjuk meg az igazságot? Beszélgetés Wojciech Marczewskivel
ANIMÁCIÓ
• Elekes Györgyi: Európai vonal-kód Annecy
• Dizseri Eszter: A légy röpte Beszélgetés Rofusz Ferenccel
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Angyalok és kutyák Karlovy Vary
KRITIKA
• Varga Balázs: Játékos szenvedély Macerás ügyek
• Ágfalvi Attila: Kiszámított vadság Vademberek
• Báron György: Szponzorfilm Üvegtigris
KÖNYV
• Kelecsényi László: Szociológiai filmtükör Bíró Gyula: A magyar film emberképe
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: Belphégor
• Csantavéri Júlia: Pad a parkban
• Takács Ferenc: Liam
• Ádám Péter: Szerelmes Thomas
• Mátyás Péter: Neveletlen hercegnő
• Mátyás Péter: Corelli kapitány mandolinja
• Korcsog Balázs: Kémkölykök
• Varró Attila: Bízd a hackerre!
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Tömegnyár

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Kémkölykök

Korcsog Balázs

 

Sosem értettem igazán, miért hívják az USA hírszerző hivatalát, a híres/hírhedt CIA-t Central Intelligence Agency-nek. Az intelligence szóról nekem valahogy mindig az intelligencia jut eszembe, s nem a hírszerzés. Mintha magyarul azt mondanánk, hogy Központi Intelligencia Ügynökség. De mi lehet az összefüggés az intelligencia és a hírszerzés között? A CIA „intelligenciája” nyilván nem az általános értelmi képességet jelenti, hanem azt, hogy valaki hogyan „fogja fel”, azaz hogyan szerzi a híreket. Na mármost, bizonyára a hírszerzők is értelmes és intelligens emberek, és az is kézenfekvő, hogy az értelmesség fogalma ügynökök esetében szorosan összefügg az értesültségükkel: az a kém intelligens, az az ügynök „értelmes”, aki jól értesült. A kémek IQ-ja tehát nemcsak az ügynökök értelmi szintjének, hanem értesültségének is a fokmérője: az IQ I-je tehát ez esetben nem az intelligenciát, hanem az információt jelenti, azaz az IQ nem intelligencia-, hanem hírszerzési hányados.

Roberto Rodriguez legújabb filmjében azonban a kémhősök IQ-ja semmilyen értelemben sem magas: nem intelligensek, és híreket sem igen szereznek. De nem is csoda: hol vannak már a régi szép idők kémei – James Bond például. A charme-os szuperügynök figurája úgy látszik – a Szovjetunióval együtt – eltűnt a kémfilmek „porondjáról”, és szerepét a Spy Kids, azaz a kémkölykök veszik át. A hidegháborús kémfilmek alapsémáját, a klasszikus ügynökpáros (elegáns szuperügynök szőke bombázóval) modelljét ezzel egy új kémfilm-képlet, a kémcsalád-modell váltja fel: kém-papa, kém-mama, kém-gyerekek. A szólóügynökök és kémpárosok után tehát kém-famíliák és kémkölykök, azaz: egyszer volt, hol nem volt (az Én) a kém.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/10 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3485