KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág pályázatának nyertesei
• N. N.: Jancsó Miklóst ünneplik barátai
• Gervai András: Jack Lemmon (1925–2001)

• Schubert Gusztáv: A selejt bosszúja Alphaville-től Gattacáig
• N. N.: Utópia-filmográfia
• Takács Ferenc: Szuperimázs, giccsháború Pearl Harbor
• Bakács Tibor Settenkedő: Háború egyenes adásban Doku-front
• Herpai Gergely: Kis képernyők, nagy csaták Hadijátékok
• Dániel Ferenc: Kispiszkos, sósperec A budapesti mozi 100 éve
• Zachar Balázs: Régi és új Beszélgetés a mozikról
• Schauschitz Attila: Fénylő csillagok Magyar filmsztárok Berlinben
HORROR
• Beregi Tamás: A borzalom otthona Horror-mesék
• Pápai Zsolt: Tetemrehívás Az ördögűző – Rendezői változat

• Nevelős Zoltán: Klasszikusok és az olló Fritz Lang–változatok
• Földényi F. László: A film mint csalétek Kettős vakság
• Peternák Miklós: Rejtett paraméterek Erdély Miklós elveszett filmjei
• Erdély Miklós: Egy Herakleitosz-töredék
• Kömlődi Ferenc: A tudomány-művészet felé 2001: tudomány és fikció
FILMZENE
• Bori Erzsébet: Tangóharmónia Beszélgetés Víg Mihállyal
• Szőnyei Tamás: Magyar tangó Víg Mihály: Filmzenék Tarr Béla filmjeihez
ANIMÁCIÓ
• Dizseri Eszter: Klösz bácsi kamerája Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Kemény György: Animált ezredforduló 100 éve történt
KÖNYV
• Turcsányi Sándor: Ott járt Killroy Tokyo Underground
• Köves Gábor: Hasznos kis igazságok A lyukacsos tehén; A gyufacímkétől az online hirdetésig
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: A Buju, a Tettó, a Muszped és az angyal Sohasevolt Glória
• Báron György: Könnyű mámor Fűbenjáró bűn
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Gyorsbüfék, gyors nők
• Reményi József Tamás: Bridget Jones naplója
• Ádám Péter: Reszkess, Amerika!
• Kömlődi Ferenc: Tomb Raider
• Varró Attila: Simpatico
• Köves Gábor: Evolúció
• Hungler Tímea: Érzéki csalódás
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Műsor

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

A lyukacsos tehén; A gyufacímkétől az online hirdetésig

Hasznos kis igazságok

Köves Gábor

Emlékező és elemző könyvek a hazai reklámszakmáról.

 

Két könyv a reklámról: az egyik (A gyufacímkétől az online hirdetésig) hivatalos hangnemben ünnepel – 2000-ben volt 25 éves a Magyar Reklámszövetség –, megszólaltatja a szakma hazai nagyságait, díszes és gazdagon illusztrált, a másik (Michelberger Miklós könyve) erőssége ellenben az ebben a szakmában-tudományban gyaníthatóan szokatlan stílus, a szókimondás, a vaskos, de nem öncélú irónia, a tiszteletkörök elhagyása, a köntörfalazás mellőzése.

Egyazon iparágról lévén szó, mindkét kiadványban, ha nem is egyformán közvetlenül, de megfogalmazódnak a jellemző kortünetek: a kockázatvállalás és a kreativitás háttérbe szorulása, a tenderek megkérdőjelezhető tisztasága, az uniformizáltság erősödése. Hasznos kis igazságok ezek, legalább megtudjuk, hogy a reklámiparban is úgy működnek a dolgok, mint mindenhol e kis hazában, ahol nagy pénzek forognak kockán. Ennek megállapításához persze nem szükséges egyetlen könyvet sem kézbe venni, elég némi lokális helyismeret. A tárgyalt kiadványok nem mennek túl az általános helyzet felvázolásán, nem kívánnak nyomozni vagy leleplezni, bár ezt nem is várja el tőlük senki. Amit viszont igen, azt többé-kevésbé teljesítik. A gyufacímkétől az on-line hirdetésig vállalása a magyar reklám elmúlt 25 évének felelevenítése, amit tucatnyi sikerben megőszült tótumfaktum, s néhány fiatal(abb) szaktekintély megszólaltatásával és az elmúlt negyedszázad hazai reklámjainak képben-szövegben való összefoglalásával kíván elérni. Tekintélyt parancsoló, ünnepi album lévén a képek viszik a prímet, mondhatni önmagukért beszélnek, a kommentár szinte felesleges. A trapper-cowboy, a lila ruhás S-modell, a Skála kópé (és még hosszan lehetne sorolni) elidegeníthetetlen élményeink, a nosztalgikus fejcsóválás-félmosoly biztos előidézői.

Michelberger Miklós (a könnyebb azonosíthatóság kedvéért: a „Kovács úr 26 év elteltével megvette élete második autóját” szlogenű reklám kitalálója) nem kíván emlékművet állítani a hazai reklámnak, ehelyett újság-közlésre szánt, de meg nem jelent (meg nem jelenhetett) reklámkritikáit és egyéb írásait (anekdotáit, sztorijait, régebbi tanulmányait) gyűjtötte egybe és adta ki. A könyv fő vonzerejét adó kritikáknak valóban újságokban lett volna a helyük, stílusos és értő tévé- és étteremkritikák szomszédságában. Utólagos közlésük is tanulságos, a befogadói kör azonban az aktualitásra éhes újságolvasó-közönségből az egyetemi-főiskolai reklámkurzusok diákjaira-tanáraira szűkült. Ők viszont sokat nyernek Michelberger írásaival. Bár a szerző konkrét reklámokon veri el a port, s noha a kérdéses sör-, vécépapír-, pelenka-, autó-, és életbiztosítás-spotokat immár a feledés jótékony homálya fedi, a górcső alá vett jelenségek még sokáig kísérteni fognak a képernyőkön.

Michelberger maga is ismert és elismert tagja, állítólagos fenegyereke a hazai reklámszakmának, komoly MAHÍR-es múltja van (tehát ott volt a szakma kialakulásánál), az új világban dolgozott multiknak (tehát jól ismeri a jelenlegi viszonyokat) és a jövőben sem szeretne más pályát választani (tehát – a közfelfogás szerint – jól tenné, ha csöndben maradna). Van mit kockáztatnia, kifejezetten szimpatikus tehát, hogy mindezek ellenére, s jóakarói többszöri figyelmeztetésére sem mondott le kritikái publikálásáról. Hangneme könnyed, de nem elnéző, ugyanakkor nem vagdalkozik, nem mutogat senkire, de azt sem tagadja, hogy ő is ugyanebből a piacból él. Derűvel szemléli, de nem hallgatja el saját „nyomorunkat”, könyve ritka, de annál üdítőbb jelenség a tankönyvek piacán.

 

A gyufacímkétől az online hirdetésig. A magyar reklám 25 éve, 1975–2000. Szerk.: Simon Attila és Vándor Ágnes. Geomédia Szakkönyvek, 2000.

Michelberger Miklós: A lyukacsos tehén. Reklámkritikák és egyéb válogatott írások. Aula Kiadó, 2000.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/08 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3412