KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Rózsa János: Kardos István (1942–2002)

• Tillmann József A.: Áriák alkonya Üvöltéstől operáig
• Korcsog Balázs: Opera + film = operafilm? Képzene
• N. N.: Híres operafilmek
• Térey János: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Harcos Bálint: A 78-as Szent Johannája [librettó]
• Kazovszkij El: Csábopera Kultuszmozi: Fassbinder Querelle-je
TELEVÍZÓ
• Vajda Judit: Ketrecbe zárt valóságok A Nagy Testvér és a többiek
• Vágvölgyi B. András: Big Bra Magyar valóságshow
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hanyatt a jövőnek Velence
• N. N.: Az 59. velencei filmfesztivál díjai
• Muhi Klára: Filmet kell csinálnod! Velencei rövidfilmek

• Bakács Tibor Settenkedő: Tizenegyféleképp 11'09''01 – Szeptember 11.
• Gelencsér Gábor: Ars multiplex Mike Figgis–portré
• Kriston László: Digitális szabadság Beszélgetés Mike Figgis-szel
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Az ördög éve Karlovy Vary

• Szíjártó Imre: Visszafogott himnusz a hazához Szlovén filmek
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A bot másik vége Marx József: Szabó István
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Pirandello-arzenál Jacques Rivette: Ki tudja…
• Muhi Klára: Múlt, félhomályban Erdély Dániel: Előre!
DVD
• Pápai Zsolt: Szélesvászon és egydimenzió Cecil B. DeMille: Tízparancsolat
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Véres vasárnap
• Bori Erzsébet: Szex és Lucia
• Pápai Zsolt: Jelek
• Ardai Zoltán: Gengszterek
• Vaskó Péter: Tudatlan tündérek
• Köves Gábor: A kárhozat útja
• Mátyás Péter: Milliókért a pokolba
• Herpai Gergely: 2020: A tűz birodalma
• Varró Attila: Aki bújt, aki nem
• Kovács Marcell: Mérges pókok

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Mérges pókok

Kovács Marcell

 

A régi, fekete-fehér horrorfilmek leglelkesebb rajongói az önironikus, a műfaj sablonjaival önfeledten játszadozó modern horrorfilmek szereplői közül kerülnek ki. A Mérges pókokban például óriáshangyák invázióját nézik a tévében, kétséget nem hagyva afelől, hogy a film a paranoiás ötvenes évek B-ligás szörnymozijának hagyományát eleveníti fel, annak is a genetikailag deformált állatok: gyilkos darazsak, emberevő cickányok (nem vicc) fémjelezte vonulatát.

A műfaj toposzaiból (fenyegetett kisközösség, toxikus szennyezés, a veszélyre hiába figyelmeztető szakértő, kapzsi polgármester) és konkrét idézetekből (bevásárlóközpont a Holtak hajnalából, csehó a Madarakból, bebábozódott áldozatok a Testrablók támadásából) építkező horror-komédia minden eredetiséget nélkülöz ugyan, de kellően pergő ritmusú, és helyenként, például amikor a motocross-versenybe hatalmas ugrópókok kapcsolódnak be, kimondottan szórakoztató is. Sajnos azonban az ijesztgetés és a mulattatás közötti kényes egyensúlyt azzal teremti meg, hogy egyik területen sem ér el kimagasló eredményt. Az Arachnophóbia félelmetesebb volt, noha ott nem nőttek meg a pókok, igaz, nem is csiripeltek, és nem néztek ki úgy, mint egy közepes költségvetésű horrorfilm elnagyolt digitális effektusai. Az óriáskrokoldilos Szörny pedig szellemesebb, mert nem a Hatodik érzék és a közelmúlt más mozisikerei adták a poénok tárgyát, hanem a karakterekre szabott helyzetkomikum.

Egyetlenegy újszerű, a zsáner korábbi példáit felülíró vonása van a filmnek. A főhős szemérmetlen cinizmusa, ahogy a pókkirálynő barlangjába érve nagy gyorsan kiszabadítja a háló fogságából a félholt nagynénit, miközben a többi hasonló sorsú szerencsétlenre ügyet sem vet, előzőleg nem jellemezte a műfajt. Ez is valami.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/11 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2762