KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró

• Lajta Gábor: Meglesni Johannes Vermeert Leány gyöngyfülbevalóval
• Varró Attila: Bundás Vénuszok Guido Crepax rajzmozija
• Géczi Zoltán: Maszkba fagyva David Mack: Kabuki
• Kovács Marcell: Éjszakai rohanás Frank Miller: Sin City
• Tóth András György: Francia vonal Bande dessinée
• Kemény György: Homo Duplex Magyar filmplakátok
• Bikácsy Gergely: Általános erekció Almodóvar ifjúsága
• Láng Judith Veronika: Pygmalion vágya Történetek az alvó szépekről
• Vincze Teréz: A vizek démonai Árnykép: Kim Ki-duk
• Karátson Gábor: Hangyák az ágon Tavasz, nyár, ősz, tél… és újra tavasz
• Pápai Zsolt: Hardcore vadnyugat Sam Peckinpah westernfilmjei
• Takács Ferenc: Tarts (újra) Nyugatnak! Fegyvertársak
KRITIKA
• Vaskó Péter: Nyócker, vagy amit akartok Rap, revü, Rómeó
• Zoltán Gábor: Nevelj magadnak hőst Barbárok a kapuk előtt
• Vágvölgyi B. András: Szuperhősök az Olümposzon Kill Bill 2.
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: 21 gramm
• Ádám Péter: Csak ön után
• Hungler Tímea: A rém
• Kis Anna: Szeress, ha mersz
• Pápai Zsolt: A titkos ablak
• Béres Dániel: A legtöbb ember Kínában él
• Mátyás Péter: Kőtutaj
• Vaskó Péter: Van Helsing
• Tornai Szabolcs: Datolya (Arab passió)

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Datolya (Arab passió)

Tornai Szabolcs

 

Az igazi bolond az, aki játszmán kívül áll. És duplán bolond az, akinek leghőbb vágya, hogy kibicszerepét feladva beszálljon a játékba. Hogy a tunéziai rendező és forgatókönyvíró, Jilani Saadi ismeri-e ezt az ősi felfogást, teljes bizonyossággal nem dönthető el, mindenesetre filmje összhangban áll vele. A tunéziai kikötővárosban, Bizertében él Khorma, csúfnevén Datolya, aki tűzvörös hajával, tejfehér bőrével kirí a bennszülött arabok közül. A közösség minden tagja tudja, hogy gyengeelméjű, és a légynek sem árt. Kiskorában a vén Bou Khaleb vette gondjaiba, akinek legfontosabb rituális feladata, hogy szétkürtölje minden gyermekáldás, esküvő és haláleset hírét. Ennek ellenére Datolyával rendszeresen ellopja és újra áruba bocsátja a sírkövekre kitett áldozati bagetteket. Egy nap azonban a már süket Bou Khaleb egy asszony halálát hirdeti ki, noha az asszony lányának az eskövőjére készül a család. A leendő anyós három nap múlva meghal, és Bou Khaleb megháborodik. A közösség vezetői Datolyát jelölik ki utódának. A táncos lábú, elfojtott vágyaktól tüzes félkegyelműnek egyre nagyobb lesz a mellénye, üzleti tippeket osztogat, pártfogókat toboroz, és egykettőre szentnek képzeli magát. Datolya a környék főzsiványával, a sísapkás Mohamed Boyjal is össze akar haverkodni, ezért bulit szervez neki, de kitudódik, hogy olyan házban folyik a dorbézolás, ahol csak néhány napja kezdődött el a gyászidő. A kisváros vezetői elfogják a bolondot, és egy kültelki szemétdombon kiközözik egy oszlophoz, testét cukros lével bekenik, hadd csípjék agyon a darazsak. Szerencsére az egyik utcagyerek titokban eloldozza, mire a megszabadult örömében eljárja eksztatikus táncát a szeles, alkonyi tengerparton, majd kegyvesztve bár, de törve nem, továbbáll.

A Bizertében született Jilani Saadi láthatólag nem akart kockáztatni, ezért keveset markolt, de viszonylag sokat fogott, amikor 2002-ben elkészítette első filmjét. A jelenetek annyira életszerűek, a színészek játéka annyira természetes – az élveteg bolondot alakító Med Graya teljesen meggyőző –, hogy az eredetileg csak belföldi forgalmazásra szánt film dokumentumjátéknak is beillene.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/06 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1939