KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró

• Lajta Gábor: Meglesni Johannes Vermeert Leány gyöngyfülbevalóval
• Varró Attila: Bundás Vénuszok Guido Crepax rajzmozija
• Géczi Zoltán: Maszkba fagyva David Mack: Kabuki
• Kovács Marcell: Éjszakai rohanás Frank Miller: Sin City
• Tóth András György: Francia vonal Bande dessinée
• Kemény György: Homo Duplex Magyar filmplakátok
• Bikácsy Gergely: Általános erekció Almodóvar ifjúsága
• Láng Judith Veronika: Pygmalion vágya Történetek az alvó szépekről
• Vincze Teréz: A vizek démonai Árnykép: Kim Ki-duk
• Karátson Gábor: Hangyák az ágon Tavasz, nyár, ősz, tél… és újra tavasz
• Pápai Zsolt: Hardcore vadnyugat Sam Peckinpah westernfilmjei
• Takács Ferenc: Tarts (újra) Nyugatnak! Fegyvertársak
KRITIKA
• Vaskó Péter: Nyócker, vagy amit akartok Rap, revü, Rómeó
• Zoltán Gábor: Nevelj magadnak hőst Barbárok a kapuk előtt
• Vágvölgyi B. András: Szuperhősök az Olümposzon Kill Bill 2.
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: 21 gramm
• Ádám Péter: Csak ön után
• Hungler Tímea: A rém
• Kis Anna: Szeress, ha mersz
• Pápai Zsolt: A titkos ablak
• Béres Dániel: A legtöbb ember Kínában él
• Mátyás Péter: Kőtutaj
• Vaskó Péter: Van Helsing
• Tornai Szabolcs: Datolya (Arab passió)

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Kőtutaj

Mátyás Péter

 

A mágikus realizmus a latin-amerikai próza erőssége, de megtermékenyítő hatása ma már az európai irodalomban is kimutatható. A Nobel-díjas portugál író, José Saramago magyarul is megjelent regényéből most egy soknemzetiségű koprodukció született. A szimbolikus kezdés sokat sejtet, a Pireneusok ugyanis váratlanul kettéhasadnak, az Ibériai-félsziget leválik Európától és növekvő sebességgel sodródni kezd az óceánban. Ezzel párhuzamosan öt ember életébe pillanthatunk bele, akik külön-külön is sorsfordító események szereplői. Joanna egy faággal vonalat húz a földbe, amely azonnal repedéssé mélyül. Jose felett viszont egy seregélycsapat kering mindenhová követve őt. Pedro, az idős patikus a föld rezgését érzi, miközben a szeizmográfok nem érzékelnek semmit. Joaquim elhajít egy súlyos kődarabot ötszáz méter messzire, míg Maria, a fiatal özvegyasszony egy végtelen hosszúságú, kék fonalgombolyagból köt. A transzcendentális jelenségekkel kapcsolatba kerülő emberek idővel találkoznak és egy korcs, véres lábú kutya vezetésével megkezdik vándorlásukat az úszó „kőtutajon”, miközben látszólag minden és mindenki egy totális katasztrófa felé tart.

George Sluizer rendező korábbi munkái közül a Nyomtalanul című holland thriller eredetiségével és frissességével is kitűnt, ám később ennek otromba és dicstelen hollywoodi változatát, a Nyom nélkült is elkészítette. Ezúttal Bíró Yvette forgatókönyvírói segítségével próbálta megjeleníteni a vásznon a Saramago-regény költőiségét. A lassacskán hömpölygő, kissé szépelgő történetben a meseszerű elemek keverednek a politikai szatíra eszközeivel, de sohasem érezzük igazán fenyegetőnek az apokaliptikus veszedelmet. Az élet abszurditásai is bájos közjátékok csupán, így nincs okunk aggódni a befejezést illetően sem. Nekünk és a kis csoportnak is ott van a Pegazus nevű kutya, az akadályokat legyöző költészet jelképeként. Ez majd elvezeti a csapatot a sziklaszirthez, ahonnét széles kilátás nyílik egy jobb világra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/06 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1937