KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/március
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: „A forgalmazási felületek kibővültek” Beszélgetés Káel Csabával
• Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” Kerekasztal-beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Győri-Drahos Martin: Szorongó ifjúság PÁRHUZAMOS MONTÁZS: Sodrásban // Macerás ügyek
• Kolozsi László: A húsleves muzsikája Jeney Zoltán filmzenéi
• Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs Richly Zsolt (1941–2020)
MARCO BELLOCCHIO
• Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek Marco Bellocchio
• Kovács Patrik: Éjsötét győzelem Az első áruló
JAN HřEBEJK
• Gerencsér Péter: Befejezetlen múlt idők Jan Hřebejk filmjei
ÁLLATI ELMÉK
• Kovács Gellért: Digitális idomárok CGI-meseállatok Hollywoodban
• Nemes Z. Márió: Majomparádé Mit tett Jack?
• Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt Garfield
MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
• Borbíró András: A tehetség átka A művészportrék közhelyei
• Palotai János: Mű és modelljei A Mű szerző nélkül háttere
FILMEMLÉKEZET
• Gelencsér Gábor: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Pápai Zsolt: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Murai András: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Bakos Gábor: Őskép-kutatás Gaál István: Keralai mozaikok
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Pólik József: Körhinta a viharban Platón barlangmozija
TELEVÍZÓ
• Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron Bátrak földje
• Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen Watchmen
KRITIKA
• Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr
• Teszár Dávid: Ember a gépezetben Sajnáljuk, nem találtuk otthon
• Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében Isten létezik, és Petrunijának hívják
• Tóth Péter Pál: Túlélések A feltaláló
HATÁRSÁV
• Pethő Réka: Obiectiva Theodora A színésznő élete
MOZI
• Gelencsér Gábor: Világpolgárok
• Kovács Kata: A nevek dala
• Baski Sándor: Swallow
• Kránicz Bence: Inkább lennék özvegy
• Rudolf Dániel: Közel a horizonthoz
• Pazár Sarolta: Tess és én – Életem legfurcsább hete
• Vajda Judit: Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása
• Alföldi Nóra: Mint egy főnök
• Kovács Patrik: Úriemberek
• Huber Zoltán: Talpig fegyverben
• Fekete Tamás: Öngyilkos túra
• Lovas Anna: Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása)
DVD
• Benke Attila: Nincs akadály
• Varga Zoltán: Szellemirtók
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Kovács Patrik: Szombat esti láz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Alan Moore tanulóévei

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Swallow

Baski Sándor

Swallow – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Carlo Mirabella-Davis. Kép: Katelin Arizmendi. Zene: Nathan Halpern. Szereplők: Haley Bennett (Hunter), Austin Stowell (Richie), Denis O’Hare (Erwin), Elizabeth Marvel (Katherine). Gyártó: Charades / Logical Pictures / Syncopated Films. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 94 perc.

 

Carlo Mirabella-Davis debütáló rövidfilmjében (Knife Point) a bigottan vallásos családja által elnyomott tinilány egyetlen útját látja a menekülésnek: a gyilkosságot. A rendező első egész estés filmjének főszereplője hasonlóan fullasztó légkörben kénytelen vegetálni, és a lázadásnak meglehetősen extrém módját választja ő is. Az egyszerű családból származó Hunternek boldognak illene lennie sikeres és gazdag férje oldalán, hiszen papíron mindene megvan. Éppen most költöztek be az új luxuslakásba, úton a gyerek is, valami mégsem stimmel. A nő nem tudja mivel kitölteni a napjait, felszínes férje nem igazi partner, apósa és anyósa ráadásul nyíltan érzékeltetik vele, hogy örök hálával és alázattal tartozik nekik, amiért befogadták. Hunter egy életvezetési könyvben olvasott tanács („Tegyél minden nap valami váratlant, kényszerítsd magad új dolgok kipróbálására.”) nyomán, hirtelen ötlettől vezérelve lenyel egy üveggolyót, majd különféle használati és dísztárgyakkal folytatja, míg kórházba nem kerül. Miután bizarr rituáléja kitudódik, családja még szorosabbra tekeri nyaka körül a pórázt.

A Swallowban Todd Solondz (Boldogságtól ordítani) gonosz humora találkozik Cronenberg testhorroros fixációival, de az író-rendezőt, elmondása szerint, Chantal Akerman, Claire Denis és Todd Haynes munkássága is inspirálta. Filmje utolsó harmadában válik nyilvánvalóvá, hogy a főhős különös szokásának részletei kevésbé izgatják, a szexuális töltet is hiányzik a fétisből, sőt akár behelyettesíthető is lehetne bármilyen kényszerbetegség tetszőleges tünetével. A rendező kínál valamiféle pszichológiai magyarázatot főszereplőjének viselkedésére, de szerencsére nyitva hagyja a többi értelmezési lehetőséget is. A Swallow összességében nem állít semmi forradalmit, de kései felnövés-történetként és groteszk humorú feminista tanmeseként egyaránt működik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/03 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14468