KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Lidérces mesék éjszakája

Kovács Marcell

Scary Stories to Tell in the Dark – amerikai, 2019. Rendezte: André Øvredal. Írta: Alvin Schwartz regényéből Dan és Kevin Hageman. Kép: Roman Osin. Zene: Marco Beltrami és Anna Drubich. Szereplők: Zoe Margaret Colletti (Stella), Michael Garza (Ramón), Gabriel Rush (Auggie), Austin Abrams (Tommy), Gil Bellows (Turner). Gyártó: 1212 Entertainment / CBS Films / Entertainment One. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 107 perc.

 

A tinibandás horrorfilmek divatjának legújabb darabjában egy meseíró boszorkány átka sodor életveszélybe gimis barátokat. A Stranger Things-es, halloween-éjszakás, kísértetházas klisékből építkező kerettörténet rövid horrorklipeket fűz egybe, amelyekben Alvin Schwartz magyarul kiadatlan, de az Egyesült Államokban közkedvelt rémmese-regényeinek szörnyei elevenednek meg. A múltat bolygató kamaszok slasher-dramaturgia szerint egymás után találkoznak végzetükkel. A film tizenéveseknek szól, a horror inkább csak borzongat, nincsenek véráztatta, gyomorforgató pillanatok. Az egyik producer Guillermo Del Toro volt, a rendező pedig André Øvredal (A trollvadász, A boncolás), mindketten hisznek az igényes B-film ideájában. A Lidérces mesék éjszakájával is ez lehetett a céljuk, de a fárasztóan közhelyes történet és az ötletszegény rendezés felejthető tini-filmet eredményezett, amelyben minden jelenet egy korábbi filmre emlékeztet. Mintha egy filmműfajokkal foglalkozó iskolai óra segédanyagát látnánk: a film elején megidézett gótikus horror-hangulat hamar műfaji kavalkáddá változik, amelyben a zombihorror, a pókhorror, a testhorror és a j-horror szubzsánere is megjelenik.

A bandázó haverokról szóló kortárs horrorfilmek legtöbbször a múltban játszódnak. Az okok között ott lehet a nyolcvanas évek iránti általános nosztalgia, a mintafilmek fantáziátlan utánzása és a mai online tini-generáció kritikája is. Schwartz könyvei jellemzően a nyolcvanas években jelentek meg, de a történetek időtlenek. A Lidérces mesék éjszakája készítői érdekes módon a hatvanas évek végére helyezték a cselekményt. Nixon elnökké választása zajlik a háttérben, akiről minden szereplő elmondja lesajnáló véleményét. Az alkotói szándék szerint itt alighanem itt egy Trump-párhuzam teremtene kapcsolatot napjainkkal, de nincs semmi jelentősége.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14377