KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Terminator: Sötét végzet

Andorka György

Terminator: Dark Fate – amerikai, 2019. Rendezte: Tim Miller. Írta: David S. Goyer, Justin Rhodes és Billy Ray. Kép: Ken Seng. Zene: Junkie XL. Szereplők: Linda Hamilton (Sarah), Mackenzie Davis (Grace), Natalia Reyes (Dani), Gabriel Luna (REV-9), Arnold Schwarzenegger (Carl). Gyártó: Paramount Pictures / 20th Century Fox / Skydance Media. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 128 perc.

 

A Terminátor 1-2 emblematikus példája azon kultfilmeknek, amelyek kapcsán a rókabőrnyúzók sorozatosan félreértik, melyek is voltak azok az kulcsösszetevők, amelyek az eredeti robbanóelegyet létrehozták. Miután a poszt-cameroni folytatások számos stratégiát kipróbáltak a masina újraindítására (derivatív, többé-kevésbé közvetlen folytatás, kontextus/léptékváltás, majd az origóhoz visszatérő, narratív csavarokkal teli remix), ezúttal arra szavaztak – helyesen –, hogy a robotos filmpár végső soron a karakterekről szólt – a második résztől újraindított idővonal mellett pedig ráadásként még az Avatar-folytatásokkal szöszölő mestert is megnyerték némi külsős bedolgozásra.

Csodát azért vélhetően nem várt senki, de Tim Miller (Deadpool) a korábbiakhoz képest tagadhatatlanul biztosabb kézzel és érdekfeszítőbben vezényeli le a mutatványt. Az üdvözölt visszatérő Sarah Connor traumatizált karaktere mellé ezúttal a „megváltó” és az „őrangyal” helyén is egy-egy karakán nőfigurát kapunk, az új idők jegyében pedig nem csak a „girl power” kapcsolt magasabb fokozatra, hanem új szorongások is felsorakoztak a régiek mellé, úgymint a megfigyelési kapitalizmus vagy az automatizálás réme. Utóbbiak persze csak jelzésszinten vannak bedobva, kiegészülve a „hibrid” ember és a lelkiismeretet növesztő kiborg karaktereinek nem túlságosan kibontott, de azért nem is banálisan kezelt tükörmotívumaival. Van azonban egy megragadó aspektusa ennek a létjogosultságát még mindig nem igazán találó nosztalgiakörnek, nevezetesen, hogy a franchise-létbe kényszerített Sziszifusz mintha egyre nyíltabban reflektálna saját, repetitív működésmódjára: a történet egy váratlanabb csavarjával voltaképpen azt üzeni, a kört hiába is próbáljuk megszakítani, az apokalipszis majd a hátsó ajtón kopogtat. Elszavaltatja ugyan szereplőivel a szállóigét: „nincs végzet”, fogaskerekei a mélyben mindegyre azt nyikorogják: a cél nem más, mint e küzdés maga.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14373