KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Léghajósok

Kovács Kata

The Aeronauts – brit, 2019. Rendezte: Tom Harper. Írta: Jack Thorne és Tom Harper. Kép: George Steel. Zene: Steven Price. Szereplők: Eddie Redmayne (James), Felicity Jones (Amelia), Himesh Patel (Trew), Phoebe Fox (Antonia), Anne Reid (Ethel). Gyártó: Amazon Studios / Mandeville Films / Popcorn Storm. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 100 perc.

 

Se szeri, se száma azoknak a moziknak, amelyek valamelyik sikeres felfedezés vagy jelentős kísérlet keletkezését elevenítik fel, a résztvevő tudósok és kalandorok hőstetteivel a középpontban, a korabeli visszaemlékezéseket alapul véve, kezdve a hegymászó-filmektől (Nanga Parbat, Himalája) sarkvidék-eposzokon át (Amundsen) a híres tudósok kalandjait megörökítő mozikig (Kódjátszma). Ezek elsősorban önfeláldozásról, a fizikai és az emberi tűrőképesség határainak feszegetéséről szólnak, ahogyan a Léghajósok is. A vakmerő és szenvedélyes Amelia Wren és a megfontolt, ám elszánt tudós, James Glaisher 1862-es, rekorddöntő vállalkozásával sikerül több mint kilencezer méter magasságba kormányozni léghajójukat, és ezzel nem csak a légi közlekedés, de a meteorológia úttörőinek sorába is belépniük, a természet felfedezése pedig most is egyben az önismeret, a múltbéli traumákkal való leszámolás terepe.

Az elsősorban tévésorozatokon edződött Tom Harper rendező (Birmingham bandája, Ez itt Anglia) a kalandos égbeszállás történetének klausztrofób drámáját a kalandfilmes elemeken túl flashbackek és a földön maradtak várakozásának jeleneteivel töri meg, nem épp formabontó módon. Magánál a rekordkísérletnél az égbeemelkedés látványos show-ja és a nyaktörő földre szállás fináléja sokkal izgalmasabb, ám ezeknél is sokkal figyelemreméltóbb az az ellentmondás, hogy a valós eseményeken alapuló mozi egy alapvető történelmi tényt meghamisít a vállalkozással kapcsolatban. Glaisher partnere a valóságban egy férfi, Henry Coxwell volt, nem pedig egy cirkuszi akrobataként és színészként is kiváló nő. Ezt a csúsztatást talán nem is annyira a feminista kosztümös mozgókép csillagának felfelé ívelése magyarázza, mint a tény, hogy a főszerepeket alakító Felicity Jones és Eddie Redmayne között működő kémia korábban A mindenség elméletében már bizonyítást nyert. A biztonsági játékos casting, forgatókönyv és rendezés pedig még kevésbé méltó a film által megörökített nagyszabású kalandhoz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14371