KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tel Avivban minden megtörténhet

Alföldi Nóra

Tel Aviv Al Ha’esh – izraeli, 2018. Rendezte: Sameh Zoabi. Írta: Dan Kleinman és Sameh Zoabi. Kép: Laurent Brunet. Zene: Andre Dziezuk. Szereplők: Kais Nashef (Salam), Maisa Abd Alhady (Maryam), Lubna Azabal (Tala), Yaniv Bitton (Tzur). Gyártó: Samsa Film / Lama Films / Artémis Productions. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 95 perc.

 

Salam negyvenes Kelet-Jeruzsálemben lakó arab férfi, új állásában kávét főz egy népszerű palesztin sorozat forgatásán. Palesztin arab létére perfekt héber, tudása aprócska korrekciók végett kapóra jön a hatnapos háború idején játszódó kémdráma felvételin. Salamnak ahhoz, hogy munkába menjen, minden nap át kell haladnia az izraeli ellenőrzőpontokon, egy kisebb félreértés miatt azonban egyszer csak a parancsnoki irodában találja magát kikérdezésen. A parancsnok (felesége) azonban véletlenül nagy rajongója a sorozatnak amelyben Salam dolgozik, rögtön lecsap tehát a napi forgatókönyvre, mi több, ihlete is támad arról, hogyan is kellene folytatódnia a szappanoperának. Salamot a friss ötletek miatt előléptetik forgatókönyvíróvá, így a parancsnokkal való kapcsolata meglepő kreatív irányt vesz. Ahogy egyre forróbb a hangulat a szappanoperában úgy feszülnek a romantikus szálak mentén egymásnak a zsidó-palesztin érdekek, Salam pedig az évad befejezését illetően hirtelen egy többfrontos háborúban találja magát.

Sameh Zoabi író-rendező a médiaszatíra nemes formáját találta meg arra, hogy a véghezvigye a lehetetlent és vígjátékot készítsen az évszázadok óta – és vélhetően örökké – tartó palesztin-zsidó konfliktusról, annak abszurditásáról és az ezzel való együttélésről. A szubzsáner választás azért találó, mert mindent képes idézőjelbe tenni, gúnnyal és iróniával átitatni, ráadásul úgy, hogy a néző saját magán, előítéletein, adott esetben sorozatrajongásán is nevet. Zoabi ügyesen játszik a „film a filmben” keretekkel, gyakran figyelmeztetés nélkül dobja be a nézőt a szappanopera világába, amely így újabb réteget képez a bájos áthallásokkal operáló komédiában. A határok összemosásának szimbolikája pazarul szervül a remek dinamikájú, szeretnivaló karakterekkel működő történetben. A film és a sorozatévad végül egy meglepő, rendkívül humoros csavarral zárul, amely finom humorral törli képen a kortárs közel-keleti politikát. A konfliktusok örökérvényűek, a látszólagos megoldás egy újabb problémához vezet, mindig nyitva áll tehát a lehetőség egy újabb évadra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14364