KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Veszett a világ

Pápai Zsolt

Wild at Heart – amerikai, 1990. Rendezte: David Lynch. Szereplők: Laura Dern, Nicolas Cage, Willem Dafoe. Forgalmazó: Universal. 120 perc.

 

Graciőz, fiatal nő hajt hazafelé kabriójával napszálltakor a kertvárosban, jobbra fordul, rögtön utána pedig balra, amerre a „Twin Peaks” feliratú tábla mutatja. Felhalad az emelkedőn – közben Badalamenti-stílű kísérőzene szól –, majd begurul az egyik villa garázsába, és kiszáll. Nem gyújt villanyt, pedig talán jobban tenné, mert nincs egyedül. Asztmatikus nehézlégzés pulzál a csendben, aztán lassan megmozdulnak az árnyékok. A látogató egy ismeretlen férfi: hátulról ragadja torkon a nőt, és miután közli vele, hogy kétszeres gyilkos, a méreteit – mell–csípő–derék – kezdi felbecsülni…

A jelenet – a thrillertörténelem egyik leghatásosabb nyitánya – Blake Edwards 1962-es Experiment in Terrorjából való, nem David Lynch valamely filmjéből származik, bár számosban benne lehetne, sőt az egyikben hellyel-közzel benne is van. A Veszett a világ csábításszcénáját ihlette, minden idők legfelkavaróbb játékfilmes abúzusát (a kísértő szerepében Willem Dafoe hideglelős-eszelős Bobby Perujával), amely úgy sokkol, hogy az effektív nemi erőszak végül is kimarad belőle. Az Experiment in Terror gazemberét – ez nem vicc – Lynch-nek hívják, de a film nyilván nem emiatt volt az ifjú David egyik kedvence. Talán a Twin Peaks is másmilyen lenne nélküle, a Veszett a világ pedig egész biztosan.

Lynch-nek ugyanis – mint a csábításjelenet bizonyítja – Edwards munkájához is szüksége volt ahhoz, hogy Barry Gifford lapos és teljességgel érdektelen kisregényéből világraszóló remeklést alkosson, a posztmodern műfajjátékok Kék bársony melletti másik állatorvosi lovát a nyolcvanas években. A fantasy találkozik itt a „menekülő szerelmesek”-filmmel („lovers-on-the-run”), a horror a vígjátékkal, az iszonyat-sokk a röhögőgörcsös delejjel. Az Óz Dorothyja Elvis szellemével és Herschell Gordon Lewis debiljeivel (a Veszett a világ újbarbárjai mintha a Kétezer mániákus!-ból bitangoltak volna ide), miközben Lynch egy kevés Lumetet is idéz (az Orpheusz alászállból kölcsönzi a történetben főszerepet játszó kígyóbőr zakó motívumát) és Kurosawát citálja (a finálé bankrablásakor a szájában emberi kézzel távozó kutya A testőrből érkezett).

Az alapműfaj, amelyre a többi ráépül, a „lovers-on-the-run”-film, izgalmasan kifordítva. A szerelmesek, Lula (Laura Dern) és Sailor (Nicolas Cage egyetlen igazán testhezálló szerepe a karrierje során) ugyanis nem bűnösök (illetve utóbbi már kitöltötte büntetését), mégis menekülnek, miközben üldözőik – egyetlen, a képből rövid úton kikerülő karakter kivételével – valamennyien gonosztevők. A fiú és a lány még arról sem tud igazán, hogy menekül, üldözőik pedig jó ok nélkül vannak a nyomukban: nehezen lehet ennél merészebbül műfajt destruálni. A Veszett a világ azonban nemcsak multilabirintusos műfajképe okán izgalmas darab: Lynch nem egyszerűen egy (illetve több) zsánert sért, hanem a hollywoodi elbeszélőmódot en bloc helyezi célkeresztbe. Egyrészt bizonyos narratív fogások és a hollywoodi filmben hagyományosan jelentős jelenettípusok lefokozásával, másrészt – ezzel összefüggésben – a hollywoodi mozi speciális tónus-orientáltságának, azaz alapvető melodrámaiságának felfokozásával.

Az első esetre példa a kötelező happy end fodros-bodros túljátszása, vagy az intimebb pillanatok megmutatásának módja. A szeretkezésszcénák kezelésében egyfajta flegma agresszió érvényesül, azáltal, hogy a rendező ugyanazt a zsibbasztó metált illeszti a jelenetek fölé, amelyet már a nyitányban is használt, a mellékalak Bobby Ray Lemon kifacsarásakor, szilánkosra verésekor. Lynch emellett Hollywood általános tónusvonzalmain ironizál, amikor fonákul idézi meg az álomgyári műfajokat átjáró melodrámaiságot. A hollywoodi film ugyanis alapvetően – eredetében, gyökérzetében – melodrámai irányultságú, bár jól leplezi: a legridegebb műfajokat is átható érzelmessége, az erény csaknem kötelezően bekövetkező győzelme olyan elemek benne, amelyeket a XIX. századi populáris színházi melodrámától örökölt. A Veszett a világ a hollywoodi film ilyesféle sajátságait és kötöttségeit mutatja görbe tükörben. Az erény diadalán ironizál a végjelenet fordulata, melyben a jótündér (Sheryl Lee játssza, aki a két évvel később induló Twin Peaks-szériában a gonosz hatalmak fogságába jutó Laurát alakítja majd) hitről, szeretetről győzködi Sailort, továbbá a hollywoodi filmek felfokozott érzelmességét pécézi a zárlat, melyben a pépesre vert arcú hős egy autó motorháztetején roskadozva vall szerelmet.

A Veszett a világban Lynch úgy játszik a hollywoodi tradíciókkal, mintha mindig is ezt csinálta volna. Már-már kivagyi módon, mégsem gőggel, laza csuklóval és mindenekelőtt lenyűgöző műfajismerettel dolgozik, úgy szórakoztat, hogy nem válik szofisztikálttá. Örült beszédében – ekkor még – van rendszer, kár, hogy ez később megváltozott.

Extrák: Alig néhány perces kisfilmek, húszperces interjúcsokor és egy werk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14361