KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kubo és a varázshúrok

Sándor Anna

Kubo and the Two Strings – amerikai, 2016. Rendezte: Travis Knight. Írta: Marc Haimes. Zene: Dario Marianelli. Gyártó: LAIKA Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 101 perc.

 

A LAIKA animációs stúdió legújabb 3D-s stop motion filmje az ősi Japánba kalauzol, ahol a mesemondó szavainak varázsereje van, a családi titkok pedig összekötik az Eget és a Földet. A félszemű kisfiú, Kubo egyedül gondozza beteg édesanyját, aki zavaros történeteket mesél a fiú hősi halált halt apjáról és Holdkirály nagyapáról, aki el akarja rabolni Kubo másik szemét is. Ahogy anyja, a főhős is varázserővel bír: megigézi a papírlapokat, hogy azok a falusiak legnagyobb gyönyörűségére eleven origami-figurákként illusztrálják samiszennel kísért történeteit. Amikor pedig egy este a rideg Holdkirály küldöttei eljönnek Kubóért, kalandos hajsza indul egy legendás fegyverzetért, és feltárulnak a család titkai is.

Travis Knight filmje egyszerre látványos és szórakoztató, de főként az emeli ki a gyerekeknek szánt tucat animációs mozik közül, ahogyan át- meg átüt rajta a mélyen megbúvó melankólia. Bátran vállalja a szomorkásabb, fajsúlyos veszteségekkel teli fordulatokat, és pontosan ez adja erejét. A történetbe szőve olyan, visszatérő LAIKA-témák kerülnek elő, mint hogy mi tesz hőssé, illetve hogyan alakít minket a családdal, a szülőkkel való kapcsolat. A mese szimbolikus nyelvén megfogalmazódik az az életkori feladat is, hogy (kis)kamaszként miként kell kiválasztani az otthonról hozott örökségből mindazt, amit tovább akarunk vinni magunkkal, amiből erőt meríthetünk. A pszichológia tudása és a mese bölcsessége szövődik itt szépen egymásba, humorral és kalandokkal simítva el az itt-ott előbukkanó didaktikus felhangot. Ebben kivételt csak a gonosz feloldozása jelenti – a szándék itt is nemes, de az eddigiekhez képest erőltetett. Az érzékenyen ábrázolt felnövekvés történetet a LAIKA stúdiótól megszokott ötletes és aprólékos stop motion látványvilág kíséri. Talán abban nőhetne még a készítők bátorsága, hogy elhagyják a Pixar-Deamworks diktálta formavilágot: egy ősi, japán helyszín esetében például többet is beemelhetnének a helyi vizuális hagyományból.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12965