KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Sierra Madre kincse

Pápai Zsolt

The Treasure Of Sierra Madre – amerikai, 1948. Rendezte: John Huston. Szereplők: Humphrey Bogart, Walter Huston, Tim Holt. Forgalmazó: InterCom. 121 perc.

 

John Huston jelentőségét a hollywoodi históriában jó darabig alig néhányan ismerték fel, pedig működése paradigmaváltó volt, hiszen már legelső komolyabb munkáitól – a Magas Sierra (1940) forgatókönyvének megírásától, majd A máltai sólyom (1941) megrendezésétől – kezdve az álomgyári szemlélet korrekcióján dolgozott, és döntő szerepe volt abban, hogy a 1945 utáni amerikai fősodor befogadja a kudarcot mint témát és a kudarcos hőst egyaránt. A Cahiers kritikusai megtagadták tőle a szerzőstátuszt, pedig a sikertelen ember hű krónikásaként alig volt nála markánsabb látásmódú hollywoodi alkotó a korban, még akkor is, ha bizonyos időszakokban – kivált a hatvanas években – ezt leplezni igyekezett a munkáival. Az életmű egyik csúcsdarabja azonban még jóval ezelőtt, a negyvenes évek végén született, és a pályája zenitjén álló Humphrey Bogart kalandor hősszerelmes imágóját szedi darabokra, azzal, hogy visszakormányozza oda a színészt, ahonnan a harmincas években – amikor még csak mellékszerepek jutottak neki – elindult: a végletekig romlott gonosztevők világába. A vállalkozás azért kivételes, mert Huston nem egyszerűen újra Bogartra adja egykori gengszterhabitusát, hanem már-már a későbbi európai modern szerzőket idézően mély lelki analízisre vállalkozik, és a figura lassú pszichés amortizálódását mutatja be. Ráadásul az akciózásnak is hódol, és remekül veszi az akadályokat, jóllehet korábban akciójelenetekkel nemigen próbálkozott, mindennek tetejébe pedig triplafedelű jelképeket teremt. Aligha van plasztikusabb és kristálytisztább, egyúttal mélyértelműbb szimbóluma a meddő szerzésvágynak, mint a Sierra Madre zárójelenete a szálló homokban kavargó aranyporral.

Extrák: Audiokommentár Eric Lax író, Bogart monográfusa közreműködésével; egy kiváló, szűk egyórás dokumentumfilm a mű születésének hátteréről; eredeti mozielőzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12954