KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/június
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: A csábítás és a halál játékai Kamondi Zoltán (1960-2016)
• Hirsch Tibor: Múltunk a szemfedél alatt Magyar film, magyar idő – 2. rész
• Schubert Gusztáv: apa/anya Liliom ösvény
• Kővári Orsolya: Egy rítus története Beszélgetés Fliegauf Bencével
ETTORE SCOLA
• Bárdos Judit: A világ változtatott meg minket A világ változtatott meg minket
BRIT BŰNÖK
• Schubert Gusztáv: Alávaló úriemberek Top Secret Anglia
• Varró Attila: A vászon határtalan geometriája J. G. Ballard filmadaptációk
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal – 2. rész
SZOCIO+FANTASY
• Kránicz Bence: „Az Európai Unióban nincsenek jedik” BeszélgetésTóth Csabával
• Schubert Gusztáv: Galaktikus útikalauz apolitikusoknak Tóth Csaba: A sci-fi politológiája
• Sepsi László: Hősködés a demokráciáért Marvel vs. DC – Szuperhősök polgárháborúja
• Schreiber András: Zombi politikón Romero élőhalottai
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: A család árulása Titanic versenyfilmek
• Huber Zoltán: Uralkodó szélirányok Titanic
• Simor Eszter: Különc közösségek Austin
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: Zsánerfilmek árnyékai Nicolas Provost filmjei
KÖNYV
• Zalán Vince: Pörös Géza: Krzysztof Zanussi világa Ráció és spiritualitás – testvérek?
• Sághy Miklós: A lélekvászon képei Pintér Judit Nóra: Az őrület perspektívái
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: A zeneipar nagymenői Bakelit
FILM / REGÉNY
• Pintér Judit: Csodálatos Boccaccio Boccaccio 2015
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Befejezetlen múlt Elcserélt világ
• Pintér Judit Nóra: Mennyi haza kell egy embernek? A lakás
• Horeczky Krisztina: Nők a szorítóban Ütős csajok
MOZI
• Baski Sándor: Az én csontsovány nővérem
• Sepsi László: Kivégzési parancs
• Árva Márton: Haifai kikötő
• Jankovics Márton: Mapplethorpe
• Kovács Kata: Máris hiányzol
• Szalkai Réka: Egy szó mint száz: szerelem!
• Baski Sándor: Pelé
• Teszár Dávid: A legkúlabb nap
• Kránicz Bence: Sarkköri mentőexpedíció
• Vajda Judit: Anyák napja
• Kovács Marcell: Csontok és skalpok
• Varró Attila: Beépített tudat
• Andorka György: Angry Birds – A film
DVD
• Gelencsér Gábor: Saul fia
• Benke Attila: Superman antológia
• Soós Tamás Dénes: Arctalan ellenség
• Szoboszlay Pál: Victor Frankenstein
• Tosoki Gyula: Kémvadászok: A szolgálat kötelez
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Anyák napja

Vajda Judit

Mother’’s Day – amerikai, 2016. Rendezte: Garry Marshall. Írta: Tom Hines, Lily Hollnader, Matthew Walker és Anya Kochoff. Kép: Charles Minsky. Zene: John Debney. Szereplők: Jennifer Anniston (Sandy), Timothy Olyphant (Henry), Julia Roberts (Miranda), Kate Hudson (Jesse), Jason Sudeikis (Bradley). Gyártó: Open Road Films / Gulfstream Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 118 perc.

 

A Micsoda nő modern Hamupipőke-sztorija révén egyslágeres alkotónak tekinthető Garry Marshall egy ideje arra tette fel az életét, hogy feltérképezze az amerikaiak fontosabb ünnepekhez való viszonyát – ami jórészt kimerült abban, hogy egymáshoz szorosan, lazán vagy egyáltalán nem kapcsolódó történetfüzéreket tárt elénk, amelyek mind az adott ünnep napján játszódtak. A 2010-es Valentin nap és a 2011-es Szilveszter éjjel után a rendező idén az Anyák napjával egészítette (egyelőre) trilógiává ünnepi ciklusát, és a legújabb opusz több szempontból is komoly fejlődést mutat a korábbiakhoz képest. A magasabb minőséget első körben az támogatja meg, hogy Marshall hátrahagyta a szinte befogadhatatlan sztárdömpinget felvonultató tucatnyi cselekményszálat, és ezúttal mindössze három fő csapásirányban indulunk el. Ez értelemszerűen remek lehetőséget nyújt arra, hogy az eddigi felszínes, jórészt csak jópofa gegként működő, egypoénos sztoritöredékek helyett alaposabban is elmélyedjünk a hősök sorsának alakulásában, a szóban forgó karakterek jelleme pedig – úgyszintén az időtényező miatt – a kellő mélységig ki van dolgozva.

Örömteli változás az is, hogy az eddig mondvacsinált és súlytalan álproblémák helyett az Anyák napja valódi kérdéseket vet fel a tárgyul választott ünnepből adódó problematika, azaz a szülői és gyereklét témakörében. Életünk párjának merev elutasítása a család részéről, az egyedülálló szülőként való gyereknevelés kihívásai vagy az abból adódó identitásválság, hogy nem ismerjük a szülőanyánkat, mind olyan helyzetek, amikkel bárki azonosulhat.

A rendezői kéz csak akkor bicsaklik meg, amikor a jelenetek ideális hosszáról és frappáns lezárásáról van szó, de ezzel együtt nagy biztonsággal kijelenthető: ha Garry Marshall így folytatja, még az is lehet, hogy a papírforma szerint soron következő Pedagógusnap hibátlan műalkotás, a Hanuka pedig kész remekmű lesz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12773