KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A kihalás szélén

Sepsi László

Extinction – spanyol–amerikai–magyar–francia, 2015. Rendezte: Miguel Ángel Vivas. Szereplők: Matthew Fox, Jeffrey Donovan. Forgalmazó: Sony. 108 perc.

 

Az emberiségnek vége, a behavazott táj vakító fehérsége kiégeti a filmképet, csak három túlélő, két férfi és egy kislány éldegél egymás mellett erődítménnyé átalakított kertvárosi házaikban. A két férfi évek óta nem hajlandó szót váltani egymással. Miguel Ángel Vivas első amerikai filmje ott veszi fel a fonalat, ahol a 28 nappal később abbamaradt: bevérzett szemű turbózombik mészárolják egy menekülteket szállító busz utasait, hogy a klausztrofób vérengzés után kilenc éves időugrással jussunk el a fent vázolt szituációig. Az erőddé alakított lakóházak motívumában hiába egyértelműek az olyan műfajtörténeti előképek, mint a Legenda vagyok, A kihalás szélén azok közé az újkori világvége-történetek közé tartozik, ahol a modern civilizáció romjai csupán hátteréül szolgálnak egy jóval intimebb karakterdrámának – lásd például a közelmúltból Schwarzenegger Maggie-jét. Az erős alakításoknak köszönhetően a férfihősök közti viszály adja Vivas filmjének sava-borsát, és a flashbackekben feltáruló közös múltjuk egyúttal a traumafeldolgozás, az elfeledni kívánt borzalom visszatérésének és meghaladásának freudi hagyományához köti a kreatúrák egyre hevesebb ostromát. De a zombifilm-dömping késői képviselőjeként nyilvánvaló A kihalás szélén azon törekvése is, hogy meghaladja kortársainak bejáratott megoldásait – így mutálódhatnak a nyitány fertőzöttjei vaksi és sápatag rémségekké, amik az inváziós dramaturgia megtartásával, mégis az élőhalott-tradícióhoz képest egy új típusú rettenetként csattogtatják állkapcsaikat. Vivas filmjének legtöbb eleme ismerős lehet ugyan – hasonló szörnyetegek sompolyogtak például Neil Marshall A barlangjában –, de atmoszférája és néhány előremutató megoldása kiemelik a hullámzó zombitömegből.

Extrák: Kisfilmek a forgatásról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 64-65. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12487