KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/április
HITCHCOCK
• Benke Attila: Tévedések és áldozatok Hitchcock és hősei
• Hubai Gergely: Halálkeringők Hitchcock filmzenéje
• Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében Stephen Rebello: Alfred Hitchcock Így készült a Psycho
AUDREY HEPBURN
• Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea Audrey Hepburn
ÓZ FÖLDJÉN
• Sepsi László: Lefelé a Sárga úton Óz-filmek
• Ardai Zoltán: A sziluett Óz, a csodák csodája
SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
• Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod Heidegger és a Vasember
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel
• Szalai Györgyi: Felejtés ellen Emlékezés Wilt Pálra
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Vágyak és vezeklések Berlinale 2013
• Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Lakatlanul Beszélgetés Szemerey Samuval
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan Isaac Marion: Eleven testek
• Sepsi László: Fél-élet Jonathan Levine: Eleven testek
JAPÁN REBELLISEK
• Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika Nagisa Ôshima
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró A Mester
• Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája Május után
MOZI
• Baski Sándor: ill Manors – Rázós környék
• Sepsi László: No
• Huber Zoltán: Halálhegy – A Dyatlov-rejtély
• Forgács Nóra Kinga: Tango Libre – Szabad a tánc
• Margitházi Beja: Teddy Bear
• Alföldi Nóra: A csodacsapat
• Kovács Kata: Camille kétszer
• Géczi Zoltán: Likvidálva
• Barkóczi Janka: Egy hölgy Párizsban
• Parádi Orsolya: Tökéletes hang
• Kránicz Bence: Csapda
• Tüske Zsuzsanna: Dől a moné
• Varró Attila: Az óriásölő
DVD
• Szabó Ádám: Ölni kíméletesen
• Pápai Zsolt: Limonádé Joe
• Soós Tamás: Fejbenjáró bűn
• Nagy V. Gergő: Két nap az élet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Az X-Men visszatért
JAPÁN REBELLISEK
• Csiger Ádám: Harcosok klubja Japán radikális rendezői

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy hölgy Párizsban

Barkóczi Janka

Une Estonienne à Paris – francia, 2012. Rendezte: Ilmar Raag. Írta: Agnès Feuvre és Lise Macheboeuf. Kép: Laurent Brunet. Szereplők: Jeanne Moreau (Frida), Laine Mägi (Anne), Patrick Pineau (Stéphane), Corentin Lobet (Olivier). Gyártó: TS Productions. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 94 perc.

A jobb sorsra érdemes bevándorlók túlélési stratégiáit taglaló filmek között különösen szívmelengető, ha olykor felbukkan egy-egy kelet-európai vonatkozású. A vasfüggöny fogságából szétspriccelő, generációs komplexusokat vonszoló idegenek ugyanis másképp és mással szembesülnek a frivol Nyugaton, mint fegyveres konfliktusoktól és éhségtől űzött, egzotikus diktatúrákból érkező sorstársaik. Ilmar Raag Párizs-mozijának hősnője, a nagyszemű Anne, történetesen a zúzmarás Észtország riadt gyermeke, de jöhetne éppen Varsóból vagy Kézdivásárhelyről is. Anne kisiklott házasságát és széteső családját hátrahagyva idősgondozást vállal Franciahonban egy jólszituált úriember megbízásából. A felügyelete alá helyezett, cseppet sem kedves Fridáról azonban hamar kiderül, hogy korántsem olyan elesett, mint amilyennek mutatja magát. A finom szövésű történet bölcs egyszerűséggel és visszafogott pasztellárnyalatokban ábrázolja három egymásra utalt ember – az ápoló, az ápolt és a titokzatos férfi – bonyolult viszonyának fejlődését.

Raag hatalmas szerencséje, hogy kiváló színészei még a forgatókönyv kapitális közhelyeit is képesek feledtetni. Csak az ő segítségükkel tehetjük túl magunkat például az olyan idegesítő kliséken, mint hogy a bevándorlók még azt sem tudják, hogy a jó croissant-ért a pékségbe kell menni, illetve hogy kizárólag ők azok, akik a parfümosztályra érve az összes drága ingyenes illatmintát válogatás nélkül magukra locsolják. Laine Mägi és Patrick Pineau nagyszerű alakítása előtt mégis a nyugdíjas Jeanne Moreau Frida szerepében nyújtott jutalomjátéka viszi a pálmát, aki zizegő gyöngysoraival és utolérhetetlen eleganciájával agg és szemtelen, megközelíthetetlen és kihívó egyszerre, azaz minden, ami hamisítatlanul és eredendően párizsi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11417