KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Croodék

Varró Attila

The Croods – amerikai, 2013. Rendezte és írta: Chris Sanders és Kirk De Micco. Kép: Jun Yong-duk. Zene: Alan Silvestri. Gyártó: DreamWorks Animation. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 90 perc.

A Disney-veterán Chris Sanders eddigi rendezői életművét alapvetően a kiskamasz-kismonstrum páros egzotikus mesevilágba helyezett coming-of-age történetei alkotják a Lilo és Stich méretes szériájától az Így neveld a sárkányodat sikerfilmjéig. Az idei harmadik opusz azonban egy korábbi Aardman-gyurmaproject átvételével radikálisan szakít az eddigi szerzői recepttel és a fejlődés-függetlenedés-kilépés-a-Nagybetűs-Életbe történetsémát egy kőkorszaki família road moviejában meséli el, amely a családi barlang kényszerű elhagyásától egy új otthon megtalálásáig vezet a szétváló kontinensek káoszán át. Eep, az emancipált, Mulan/Merida-féle keménykötésű Disney-hercegnők üknagymamája azonban nem kimondott proto-feminista kislány-idol: noha konstans kalandvágya egyértelműen kiemeli a mindennemű újdonságtól rettegő családjából, személyes utazása csupán egyik férfitől (a konzervatív Papa) a másikig (az újító Pasi) vezet, független felnőttlét helyett inkább a leendő férjet integrálva az Újvilág örök gyerekkorába.

Túl az inkább lányos apák, mint sem kamaszlányok szívéhez szóló tanulságon a Sanders-mese egy másik bizarr ellentmondást is rejt mulatságos gegfüzérében: a merész kalandvágyat és innovációt hirdető utazás-narratíva járatlan útja a sötét barlangmélyről ugyanis Disneyland látványos menedéke felé vezet, méghozzá igen simára koptatott ösvényeken, mintha csak rendezője hazavágyna a DreamWorks sivár vidékéről. A kalandok legfőbb színhelyét jelentő színpompás paradicsom a hipersikeres Burton-féle Alice Csodaországban túlcukrozott mézeskalács-szürrealizmusát adaptálja a prehistorikus korba különös lakóival és tájképeivel (lásd még Raimi Óz-verzióját a maga Smaragdvárosával), a kis csapat szeme előtt lebegő távoli cél sziklacsúcsa pedig erősen emlékeztet a Walt-kastély tornyaira. Az eddig is főként bevált franchise-okra építő DreamWorks Animation (Shrek, Madagaszkár, Kung Fu panda) ezúttal sem hirdet forradalmat: a szájba rágott felszíni üzenet alatt minden tekintetben a biztonságos szabálykövetés mellett foglal állást, a jól bejáratott anyósviccek, übercuki kiskedvencek (Lajhár-övtől a Stich-oroszlánig) és pergő 3D-akciószekvenciák precízen kimért, családbarát keverékéből csupán pár negédes nóta hiányzik – szerencsére.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11386