KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/február
FEKETE AMERIKA
• Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll Lincoln a moziban
• Sepsi László: Szoboravatás Steven Spielberg: Lincoln
• Csiger Ádám: Véres gyökerek A rabszolga-exploitation
• Nevelős Zoltán: Fekete dinamit Quentin Tarantino: Django elszabadul
KEROUAC
• Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában Film/Regény: Úton
FILM / REGÉNY
• Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról Klasszikusok filmritmusban
• Hubai Gergely: Barikádok dala A nyomorultak-musical
VINTERBERG
• Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája Thomas Vinterberg
• Baski Sándor: Csak jót akarnak Thomas Vinterberg: Vadászat
WAKAMATSU
• Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli Koji Wakamatsu 1936-2012
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Zalán Vince: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
• Kelecsényi László: Éleslátó igazmondás A magyar dokumentumfilm-kánon
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 1. rész
LATIN-AMERIKA
• Baski Sándor: Melankolikus szólamok Latin-amerikai Filmfesztivál
• Margitházi Beja: A krokodil szelleme Miguel Gomes: Tabu
KRITIKA
• Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött… Sacha Gervasi: Hitchcock
MOZI
• Varró Attila: Zero Dark Thirty
• Huber Zoltán: A király látogatása
• Forgács Nóra Kinga: A lehetetlen
• Lovas Anna: Bérelj cicát!
• Roboz Gábor: Gyilkos Joe
• Sepsi László: Jack Reacher
• Alföldi Nóra: 40 és annyi
• Zalán Márk: Pasiból lett férfi
• Szabó Noémi: Violeta: köszönet az életnek
• Baski Sándor: 360
• Kovács Kata: Most jó
• Tüske Zsuzsanna: Napos oldal
DVD
• Varga Zoltán: Macskássy Gyula animációi
• Pápai Zsolt: Trükkös halál
• Sepsi László: A vizsga
• Pápai Zsolt: Szökevényvonat
• Vincze Árpád: Pixar rövidfilmek 2.
• Géczi Zoltán: Átjáró
MAGYAR MŰHELY
• Pápai Zsolt: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.
• Varga Zoltán: A király koronája Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

40 és annyi

Alföldi Nóra

This is 40 – amerikai, 2012. Rendezte és írta: Judd Apatow. Kép: Phedon Papamichael. Zene: Jon Brion. Szereplők: Paul Rudd (Pete), Leslie Mann (Debbie), Maude Apatow (Sadie), Iris Apatow (Charlotte), Jason Segel (Jason). Gyártó: Apatow Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 134 perc.

Judd Apatow neve a kétezres évek vígjátékainak nemes védjegye, ám ahhoz képest, hogy manapság nincs kacagás nélküle (vagy mert évente legalább két filmet jegyez íróként/producerként, vagy mert vasárnaponként Adam Sandlerrel frizbizik a parkban és eközben pitchelnek néhány poént), eddig mindössze négy filmet jegyzett rendezőként.

Az Apatow-őrület mindenesetre jogos, hiszen ő volt az, aki a 2000-es években képes volt a vígjáték műfaját kiemelni az altáji humor ragacsos világából; megalázott, lépcsőn leeső kvázi-képregényhősök helyett, hátsó sorban ülő és szeretetre méltó hús-vér lúzereket tett meg filmjeinek főhősévé. Egy Apatow-figura ezer közül is megismerszik: érzelmileg naiv, felnőni képtelen, ráadásul egészen triviális jellemhibákkal megáldva téblábol a hétköznapokban, azaz egy számára idegen világban. Azonban Apatow legújabb rendezésében, a 40 és annyi-ban, a főhősöknek csupán az a problémájuk, hogy belépnek a negyedik X-be. A karaktereket az átlagosnál is átlagosabb hendikepek (öregedéstől való félelem, enyhe szplín, a szenvedély hiánya) sújtják, az életmód-magazinokból ellesett reform-törekvések (édesség, cukor és glutén, dugi-cigaretta és internet száműzése a családi fészekből) mintha csak tovább szítanák a feszültségeket, ámde ezek kevéssé töltik ki a családi drámához képest igen terjedelmes játékidőt. A film bár a „Felkoppintva spin-off”-ja cégérrel kérkedik a piacon, azonban csak néhány igazi szerzői motívum lelhető fel benne. Igaz, azok igen erősek, így például a parádés karakterkészlet és szereposztás, és a párkapcsolatok hétköznapiságának leplezetlensége (kezdve a túl bensőséges, vécén folytatott csevelyektől, folytatva az ordenáré hangon rikácsolásig a gyerekekkel). Nem marad el az infantilizmus-szál sem, valamint megmarad a lazán kifejtett, felemás happy ending is. A 40 és annyi azonban ízig-vérig családi melodráma, amiről képtelenség eldönteni, hogy mennyire veszi komolyan magát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11339