KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/október
HATÁRSÁV
• Baski Sándor: „Hamarosan a könyvesboltokban” Irodalmi trailerek
FILMKÁNON
• Varga Balázs: Csak egy lista A 10 legjobb film
• Schubert Gusztáv: Mozimatek Mire jó a filmlista?
ANTONIONI
• Báron György: Michelangelo tekintete Antonioni töredékek
• Kelecsényi László: Magyar kapcsolat [JANUÁRTÓL] Antonioni Pesten
GENGSZTER-KÓD
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
• Varró Attila: Vad bandák [JANUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe – 1. rész
NABOKOV
• Kulcsár Géza: A Nabokov-négyszög H. és H. – bűn és kétségbeesés
• Ardai Zoltán: Utazás a nimfával Lolita-adaptációk
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: 738 perc Déry Tibor életéből Egy film-nagyregény lapjai
• Bán Zsófia: A jó banalitása Amerikai monográfia Forgács Péterről
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Pest nagytotálban Beszélgetés Nagy Bálinttal
TELEVÍZÓ
• Pintér Judit Nóra: Forró szék Enyedi Ildikó – Gigor Attila: Terápia-sorozat
• Kovács Kata: Lelki Columbo Beszélgetés Gigor Attilával
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Betyár, becsület Don Winslow: Barbár állatok
• Sepsi László: Zöld MacGuffin Oliver Stone: Vadállatok
KRITIKA
• Kovács Kata: Sosem fogok a hajamon lógni Deák Krisztina: Aglaja
• Kovács Marcell: Szemtanú nélkül Peter Strickland: Berberian Sound Studio
MOZI
• Pápai Zsolt: Temetésem szervezem
• Baski Sándor: Szesztolvajok
• Roboz Gábor: Pardon
• Forgács Nóra Kinga: Toszkán szépség
• Kovács Kata: Hétszer lenn, nyolcszor fenn
• Csiger Ádám: Gázos
• Huber Zoltán: Kertvárosi kommandó
• Varga Zoltán: Lorax
• Barkóczi Janka: A második feleség
• Sepsi László: Démoni doboz
• Varró Attila: Üss vagy fuss
DVD
• Pápai Zsolt: Barátom, Harvey
• Sepsi László: Ház az erdő mélyén
• Varga Zoltán: Top Secret!
• Tosoki Gyula: Vad évad
• Géczi Zoltán: Lockout – A titok nyitja
• Bata Norbert: Maraton életre-halálra
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A második feleség

Barkóczi Janka

Kuma – osztrák, 2012. Rendezte: Umut Dag. Kép: Carsten Thiele. Zene: Iva Zabkar. Szereplők: Nihal G. Koldas (Fatma), Begüm Akkaya (Ayse), Vedat Erincin (Mustafa), Murathan Muslu (Hasan). Gyártó: Wega Film / ORF. Forgalmazó: Vertigo Kft. Feliratos. 93 perc.

Kuma törökül annyit tesz: második feleség. Amikor Ayse, a naiv vidéki szépség pompás lakodalmát üli, nem is sejti, hogy ez a meglehetősen kiábrándító terminus technicus hamarosan majd rá is vonatkozik. Noha a kis török faluban megtartott tradicionális esküvőt még Hasannal, a szimpatikus fiatalemberrel köti, Bécsben élő új családjához megérkezve megdöbbentő helyzetben találja magát. A kezdeti eufóriát rohamtempóban követi annak felismerése ugyanis, hogy a gyakorlatban tulajdonképpen nem Hasan, hanem saját idős apósa második hitvesévé válik. Ayse érkezése más szempontból tekintve azonban nemhogy botrányos, de egyenesen szükségszerű eseménynek tűnik, hiszen a családfő első felesége, Fatma ez idő tájt már végstádiumban járó betegséggel küszködik. A bölcs Fatma tehát rituálisan és ténylegesen is átruházza korábbi feladatkörét az ereje teljében levő jövevényre, hogy ezzel biztosítsa hosszú távra a família zavartalan működését.   

Az európai fesztiválkultúrán keresztül a művészfilmes forgalmazásba is lassan begyűrűző kurd újhullám finom, érzékeny filmjeit az utóbbi időkig leginkább az otthon maradottak testi és lelki sebeinek hivatott ápolgatása jellemzi. A török-kurd származású Umut Dag az első rendező, aki immár európai emigrációból tekint népére, és az édes nosztalgia mellett némi szeretetteljes önkritikát is gyakorol. Filmje lenyűgöző női alakításokon keresztül (Nihal Koldas, Begüm Akkaya) modellezi egy gyökereihez ragaszkodó, de azoktól messzire szakadt közösség dinamikáját, és jó érzékkel hozza felszínre a szigorúan elfojtott, ám vadul kavargó érzelmeket. Ayse szerencsétlen házassága ez esetben ráadásul két virágzó mozgóképes irányzat üdvös frigye egyben, hiszen a kurd film mélysége az osztrák mozi keménységével ötvözve igazán meggyőző végeredményt alkot.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11285