KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/október
HATÁRSÁV
• Baski Sándor: „Hamarosan a könyvesboltokban” Irodalmi trailerek
FILMKÁNON
• Varga Balázs: Csak egy lista A 10 legjobb film
• Schubert Gusztáv: Mozimatek Mire jó a filmlista?
ANTONIONI
• Báron György: Michelangelo tekintete Antonioni töredékek
• Kelecsényi László: Magyar kapcsolat [JANUÁRTÓL] Antonioni Pesten
GENGSZTER-KÓD
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
• Varró Attila: Vad bandák [JANUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe – 1. rész
NABOKOV
• Kulcsár Géza: A Nabokov-négyszög H. és H. – bűn és kétségbeesés
• Ardai Zoltán: Utazás a nimfával Lolita-adaptációk
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: 738 perc Déry Tibor életéből Egy film-nagyregény lapjai
• Bán Zsófia: A jó banalitása Amerikai monográfia Forgács Péterről
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Pest nagytotálban Beszélgetés Nagy Bálinttal
TELEVÍZÓ
• Pintér Judit Nóra: Forró szék Enyedi Ildikó – Gigor Attila: Terápia-sorozat
• Kovács Kata: Lelki Columbo Beszélgetés Gigor Attilával
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Betyár, becsület Don Winslow: Barbár állatok
• Sepsi László: Zöld MacGuffin Oliver Stone: Vadállatok
KRITIKA
• Kovács Kata: Sosem fogok a hajamon lógni Deák Krisztina: Aglaja
• Kovács Marcell: Szemtanú nélkül Peter Strickland: Berberian Sound Studio
MOZI
• Pápai Zsolt: Temetésem szervezem
• Baski Sándor: Szesztolvajok
• Roboz Gábor: Pardon
• Forgács Nóra Kinga: Toszkán szépség
• Kovács Kata: Hétszer lenn, nyolcszor fenn
• Csiger Ádám: Gázos
• Huber Zoltán: Kertvárosi kommandó
• Varga Zoltán: Lorax
• Barkóczi Janka: A második feleség
• Sepsi László: Démoni doboz
• Varró Attila: Üss vagy fuss
DVD
• Pápai Zsolt: Barátom, Harvey
• Sepsi László: Ház az erdő mélyén
• Varga Zoltán: Top Secret!
• Tosoki Gyula: Vad évad
• Géczi Zoltán: Lockout – A titok nyitja
• Bata Norbert: Maraton életre-halálra
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gázos

Csiger Ádám

Wrong – francia, 2012. Rendezte és írta: Quentin Dupieux. Kép: Quentin Dupieux. Zene: Tahiti Boy. Szereplők: Jack Plotnik (Dolph), Eric Judor (Victor), Alexis Dziena (Emma), Steve Little (Ronnie). Gyártó: Love Streams Productions. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 94 perc.

A Gázos Quentin Dupieux – művésznevén Mr. Oizo – sorrendben negyedik vígjátéka. Általa is nézhetetlennek, sikertelen próbálkozásnak titulált debütálását, a beszédes című Nonfilmet követően más műfajokat fertőzött meg sajátos humorával, reprezentatív vígjátékrendezővé avanzsálva. A Steak a Mechanikus narancsra és a Brazilra hajazó disztópikus sci-fi, a Rubber A texasi láncfűrészes mészárlást idéző slasher, a Gázos pedig krimi-thriller. Protagonistaként telekinézissel gyilkoló autógumit felvonultató filmje után Dupieux abszurd univerzummá bővíti szürreális gegjeit: a Gázos főhőse 7:60-ra állítja be ébresztőóráját, munkahelyén pedig eső ömlik a plafonból, ami senkinek nem tűnik fel. Egy nap arra ébred, hogy kutyája nyomtalanul eltűnt, a kertjében álló pálmafa fenyővé változott, továbbá rejtélyes üzeneteket kap, és ez csak a kezdete a még ebben a világban is furcsának minősülő események sorozatának.

Az íróként, rendezőként, vágóként, operatőrként és zeneszerzőként is tevékeny Dupieux példaértékű auteur, a Rubber ars poeticaként is funkcionáló bevezető monológja („hommage az értelemnélküliségnek”) ezen opuszát is segít dekódolni. Történetmesélése szabad asszociációs, a véletlenszerűség nyugtalanító, feszült atmoszférát eredményez, védjegyének számító humora „annyira rossz, hogy már jó” minőségében a trash és a camp címkéért kiált. A Rubber metareflexiója viszont immár csak a címre jellemző, Dupieux legkommerszebb munkáját készítette el. Előző filmje zárása Hollywood ostromát ígérte, a Gázos viszont azonosulásra alkalmas, motivált hőssel rendelkezik, kutyás filmként mindenképpen családbarát, és minden korábbinál több bogaras karaktert hajszol vígjátéki szituációkba. A Gázos Dupieux legkiforrottabb filmjeként Buñuel, Lynch és a Monty Python munkáinak leszármazottja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11282