KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/október
HATÁRSÁV
• Baski Sándor: „Hamarosan a könyvesboltokban” Irodalmi trailerek
FILMKÁNON
• Varga Balázs: Csak egy lista A 10 legjobb film
• Schubert Gusztáv: Mozimatek Mire jó a filmlista?
ANTONIONI
• Báron György: Michelangelo tekintete Antonioni töredékek
• Kelecsényi László: Magyar kapcsolat [JANUÁRTÓL] Antonioni Pesten
GENGSZTER-KÓD
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
• Varró Attila: Vad bandák [JANUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe – 1. rész
NABOKOV
• Kulcsár Géza: A Nabokov-négyszög H. és H. – bűn és kétségbeesés
• Ardai Zoltán: Utazás a nimfával Lolita-adaptációk
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: 738 perc Déry Tibor életéből Egy film-nagyregény lapjai
• Bán Zsófia: A jó banalitása Amerikai monográfia Forgács Péterről
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Pest nagytotálban Beszélgetés Nagy Bálinttal
TELEVÍZÓ
• Pintér Judit Nóra: Forró szék Enyedi Ildikó – Gigor Attila: Terápia-sorozat
• Kovács Kata: Lelki Columbo Beszélgetés Gigor Attilával
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Betyár, becsület Don Winslow: Barbár állatok
• Sepsi László: Zöld MacGuffin Oliver Stone: Vadállatok
KRITIKA
• Kovács Kata: Sosem fogok a hajamon lógni Deák Krisztina: Aglaja
• Kovács Marcell: Szemtanú nélkül Peter Strickland: Berberian Sound Studio
MOZI
• Pápai Zsolt: Temetésem szervezem
• Baski Sándor: Szesztolvajok
• Roboz Gábor: Pardon
• Forgács Nóra Kinga: Toszkán szépség
• Kovács Kata: Hétszer lenn, nyolcszor fenn
• Csiger Ádám: Gázos
• Huber Zoltán: Kertvárosi kommandó
• Varga Zoltán: Lorax
• Barkóczi Janka: A második feleség
• Sepsi László: Démoni doboz
• Varró Attila: Üss vagy fuss
DVD
• Pápai Zsolt: Barátom, Harvey
• Sepsi László: Ház az erdő mélyén
• Varga Zoltán: Top Secret!
• Tosoki Gyula: Vad évad
• Géczi Zoltán: Lockout – A titok nyitja
• Bata Norbert: Maraton életre-halálra
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Temetésem szervezem

Pápai Zsolt

Get Low – amerikai, 2009. Rendezte: Aaron Schneider. Írta: Chris Provenzano és C. Gaby Mitchell. Kép: David Boyd. Zene: Jan A.P. Katzmarek. Szereplők: Robert Duvall (Bush), Bill Murray (Quinn), Sissy Spacek (Mattie), Lucas Black (Buddy). Gyártó: Butcher’s Run Films / Zanuck Independent. Forgalmazó: ADSL. Feliratos. 100 perc.

Újabban egyre erősebb az amerikai független és fél-független szcéna másodvonala, szinte hétre-hét kiváló képességű fiatalok jelentkeznek izgalmas (első)filmekkel (Oren Moverman, Mike Cahill, Jonathan Levine). Az independentek népes csapata 2009-ben új taggal bővült, Aaron Schneiderrel, aki bemutatkozó rendezését megelőzően a fősodorban operatőrként foglalatoskodott.

Schneider nem akart sokat, csupán egyszerű eszközökkel előadni egy kezdetben szimplának tetsző, ámde a kifejlődésével párhuzamosan összetettebbé váló, és néminemű mélységeket is megnyitó történetet. Az 1930-as években játszódó mese középpontjában az emberöltőnyi idő óta a világtól remetemagányába vonult Felix Bush (Robert Duvall) áll, aki a halálát érezvén megbíz egy vállalkozót (Bill Murray), hogy szervezze meg a temetését. Ez eddig rendben is lenne, csakhogy Bush még a maga életében szeretné a temetését megtartani, ahová a világ minden tájáról vár vendégeket. A terv eleinte csupán egy habókos öregember buggyant ötletének tűnik, pedig nem az: Bush-nak komoly – és egészen a zárlatig nem artikulált – oka van élve részt venni a saját temetésén.

A múlt fájdalmas titkait faggató film A nap végétől a Hervadó virágokig számos előképpel bír, ezért kevéssé eredeti, viszont megkapó a kivitelezése. Schneider direktor számos erényt csillogtat: a színészvezetésben fegyelmezett (például nem kívánja mindenáron Bill Murray komikusi képességeit érvényesíteni), a nosztalgikus múltidézésben mértéktartó, a drámai és a komikusabb jeleneteket imponáló ritmusérzékkel adagolja, továbbá jó ízléssel lop egy kevés suspense-t a sztoriba. A Get Low bizonyosan nem hoz paradigmaváltást a mozgókép történetében, de míves, szép film. A befejezése pedig annyira szívhez szóló, hogy a néző még a krimiszál – részleges – elvarratlanságáról is megfeledkezik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11278