KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/január
• Muhi Klára: Képtelen év Filmrendszerváltás 2011
• Barkóczi Janka: Válságok és választások Beszélgetés Fliegauf Bencével
• Kolozsi László: „Ez lesz a legnehezebb filmem” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kovács Bálint: „Mint lúd a jégen” Beszélgetés Körösvölgyi Zoltánnal
PIXEL VS. CELLULOID
• Ádám Péter: A fejlődés ára Digitális mozi

• Huber Zoltán: Kóma és virágzás Beszélgetés Szabó Gáborral
SPORTMOZI
• Varró Attila: Az utolsó dobás Film és baseball
• Bikácsy Gergely: Sakk a művészetnek! Bábok és filmek
• Varga Dénes: Lyukra játsszák A svindler
SZÍNÉSZ/RENDEZŐ
• Baski Sándor: A politika hálójában George Clooney filmjei
• Géczi Zoltán: A nevem Jackie A Jackie Chan-brand
SCHORM/KISHON
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 2. rész
• Barkóczi Janka: Van szerencsénk Ephraim Kishon, a filmrendező
FILMISKOLA
• Margitházi Beja: Képi balett Résfilmek és egyéb kísérletek

• Bilsiczky Balázs: A kikerülőművész Beszélgetés Kardos Sándorral
FILM / SZÍNHÁZ
• Roboz Gábor: Mint a vakablak Yasmina Reza: Az öldöklés istene
• Varró Attila: Négy fél között Roman Polanski: Az öldöklés istene

• Forgách András: Ördöge van Faust
KRITIKA
• Vajda Judit: Csoda Le Havre-ban Kikötői történet
• Pápai Zsolt: A szívem visszahúz Kopaszkutya Kettő
MOZI
• Barkóczi Janka: Martha Marcy May Marlene
• Varró Attila: Texas gyilkos földjén
• Kovács Kata: Fifti-fifti
• Hlavaty Tamás: Álcák csapdája
• Kolozsi László: Szűz vonalban
• Forgács Nóra Kinga: Legjobb szándék
• Vincze Teréz: Retró szerelem
• Sepsi László: Ördögsziget
• Baski Sándor: A rend őre
• Kovács Marcell: Trancsírák
• Alföldi Nóra: Jack és Jill
• Tüske Zsuzsanna: SOS Love: Az egymillió dolláros megbízatás
• Nevelős Zoltán: Mission Impossible: Fantom protokoll
DVD
• Pápai Zsolt: Szövetség az ördöggel
• Czirják Pál: Csillagosok, katonák
• Nagy V. Gergő: Greenberg
• Varga Zoltán: Végső menedék
• Tosoki Gyula: A szabadság himnusza
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ördögsziget

Sepsi László

Kongen av Bastoy – norvég, 2010. Rendezte: Marius Holst. Írta: Eric Schmid és Dennis Magnusson. Kép: JohnAndreas Andersen. Zene: Johan Söderqvist. Szereplők: Stellan Skarsgard (Bestyreren), Benjamin Helstad (Erling), Trond Nilssen (Olav), Kristoffer Joner (Brathen). Gyártó: Opus Film / MACT Productions / 4 ½ Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 120 perc.

Habár a félrevezető magyar és angol címadás a Pillangónak is helyt adó dél-amerikai börtönre utal, a norvég Bastøy-szigeti fegyintézet napjaink egyik legprogresszívebb büntetőközpontja, ahol az elítéltek a mezőgazdasági munkák mellett többek között lovaglással, teniszezéssel és strandolással töltik idejüket. A kiemelt nemzetközi figyelemben részesült intézmény már megkapta első dokumentumfilmjét is (Bastøy), Marius Holst mozija pedig egy évszázadnyi időugrással azt a korszakot idézi, amikor az Oslótól 74 kilométerre fekvő földdarab nem számított ennyire barátságos vidéknek. Az 1900 és 1953 között még fiatalkorú bűnözők átnevelésében jeleskedő fegyintézet kezdettől fogva negatív megítélését csak tovább súlyosbította az itt feldolgozott, 1915-ben kitört lázadás, amit végül a hadsereg bevonásával fékeztek meg.

Holst legismertebb munkái a Szitakötő kamarathrillerétől eltekintve komor coming-of-age történeteket, így a Bastøy-sziget hírhedt eseményei testhezálló forrásanyagot biztosítottak számára. A pályaindító Becs’szóra, majd az albán bevándorlók és gengszterek közegébe helyezett Mirush is a felnőttvilág mocskos titkainak felfejtésén alapult, az Ördögszigetben pedig már parabolikus világmagyarázat kerekedik a nevelőtisztjeik viselt dolgait kikémlelő kamasztekintetek felismeréseiből. Az igazgató és neveltjei közti összetett viszony kibontása egyedi Frankenstein-történetté nemesítik a morális öntudatra ébredt elítéltek kérészéletű hatalomátvételét, így az Ördögsziget, szerencsés átmenetként a svéd Könyörtelenek kollégiumi terrorfilmje és a dán R brutális börtönmozija között, újabb északi trakta a hatalom és a büntetés természetéről, ahol ezúttal a latrinapucolás közben elsajátított erkölcsi törvények és az elhajlásokban gazdag valóság ütközése vezet a bastøy-i börtön későbbi liberalizálását is igazoló tanulságokhoz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10938