KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/január
GODARD 80
• Schubert Gusztáv: Descartes kamerával Godard 80
• Ádám Péter: A festő és modellje Godard és Karina
• Báron György: Visszafordítás A Kifulladásig és a Breathless
• Bikácsy Gergely: Könyvek és gengszterkalapok Kalapemelés JLG előtt
KOLUMBIA DÉMONAI
• Vajda Judit: A Márquez-paradoxon Gabriel García Márquez-adaptációk
• Géczi Zoltán: Képeslapok a napfényes pokolból Kolumbiai drogfilmek
BERLINI ISKOLA
• Ruprech Dániel: Hideg falak Christian Petzold
• Schreiber András: A melankólia új hulláma Berlini Iskola
MAGYAR MŰHELY
• Barkóczi Janka: A nehezebb út Beszélgetés Bódis Krisztával
• Zalán Vince: Film-mikrokozmosz Barlang
FILM / ZENE
• Simonyi Balázs: Az öngyújtókorszak vége A rockkoncertek vizualitása
FESZTIVÁL
• Teszár Dávid: Szintén zenész Chungmuro Filmfesztivál
KRITIKA
• Gorácz Anikó: A madeleine hatalma Kocsis Ágnes: Pál Adrienn
• Palotai János: A test angyalai Botero//Kocsis Ágnes
• Radnóti Sándor: Élet/művészet Abbas Kiarostami: Hiteles másolat
• Tornai Szabolcs: Dzsungel és karaoke Apichatpong Weerasethakul: Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire
MOZI
• Vincze Teréz: Fényes csillag
• Vajda Judit: Északi karácsony
• Vörös Adél: Utódomra ütök
KRITIKA
• Szabó Noémi: Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja
MOZI
• Pápai Zsolt: Egy néma kiáltás
• Nevelős Zoltán: Következő három nap
• Sepsi László: Rubber, a gumiabroncs
• Géczi Zoltán: Piranha 3D
• Baski Sándor: Tron: Örökség
• Csillag Márton: Zimmer Feri 2.
• Varró Attila: Rohanás
• Alföldi Nóra: Üvegtigris 3.
DVD
• Varga Balázs: Szabó István filmjei
• Pápai Zsolt: Megáll az idő
• Varga Zoltán: 30 nap éjszaka
• Alföldi Nóra: Adni jó
• Benke Attila: John és Mary
• Tosoki Gyula: Variációk szexre
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Fényes csillag

Vincze Teréz

Bright Star­ – brit-ausztrál-francia, 2009. Rendezte és írta: Jane Campion. Kép: Greig Fraser. Zene: Mark Bradshaw. Szereplők: Ben Whishaw (John Keats), Abbie Cornish (Fanny), Kerry Fox (Mrs. Brawne), Paul Schneider (Charles Armitage Brown). Gyártó: BBC / Pathé. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

John Keats nemcsak az egyik legjelentősebb romantikus költő, de tragikus sorsa klisészerűen sűríti magába mindazt, mit romantikus költőről gondolni szokás: korán árvaságra jut, életében nem ismerik el művészetét, idejekorán (25 évesen) éhezve, tüdőbajosan hal meg, hogy azután rövid életének egyetlen szerelme beteljesületlen románcukon búsongva élje le hátra lévő életét.

Filmjeinek ismerői számára Jane Campion rendezőnő nem okoz meglepetést azzal, hogy a Keats életét megidéző film főhőse lényegében egy nő, Fanny Brawne, a költő szerelme. Az ő szemén keresztül látjuk a hol félénk és visszahúzódó, hol elragadtatott költőt. Fanny őszinte érdeklődése az irodalom iránt és tudatos küzdelme azért, hogy megértse Keats költészetét, arra szolgál, hogy ábrázolhatóvá tegye a filmen oly nehezen ábrázolhatót: az írás, a szó és a költészet (vonz)erejét. A filmben mindvégig jelen van egyfajta keresetlen természetesség, amivel a tragikus sors és a romantika sugallta pátoszt sikerül a rendezésnek kellő távolságra elkerülnie. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy Ben Whishaw bámulatos egyszerűséggel és közvetlenséggel alakítja a költőt, amitől Keats hol csak egy kedves srácnak tűnik a szomszédból, hol pedig felsejlik benne az elismertség hiányától meggyötört géniusz alakja.

Jane Campion a romantikus költő világát, költészetének érzékiségét leghatékonyabban mégis magukkal a lenyűgöző, gazdag textúrájú képekkel idézi meg. A kis mélységélességgel rögzített totálok impresszionisztikus színei, az ablakkereteken átszűrődő látványok és a szabás-varrásban jeleskedő Fanny textiljeinek érzékisége teszik különleges, szenzuális élménnyé a filmet. E lenyűgöző képi lágyságot már megfigyelhettük Campion előző nagyjátékfilmjében, a Nyílt sebben is, a mostani filmben azonban ennek hatékonyságát megsokszorozza a látványvilághoz jobban passzoló téma.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10487