KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fotográfia

Gelencsér Gábor

Magyar, 1972. Rendezte: Zolnay Pál. Szereplők: Zala Márk, Iglódi István, Sebő Ferenc. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 80 perc.

A stílusoktól, irányzatoktól független, azokat inkább megelőző, semmint beteljesítő Zolnay Pál magányos és jórészt elfelejtett alakja a magyar filmtörténetnek. Ezen a méltatlan helyzeten változtat talán legmaradandóbb filmje, a Fotográfia igényes DVD-kiadása.

Az 1972-ben készült film egyszerű, áttetsző szerkezete ellenére páratlanul gazdag, a közvetlen, élményszerű befogadás és a spekulatív filmelméleti gondolkodás számára egyaránt nyitott mű. A dokumentarista alaphelyzetre – fotográfus és retusőr járja a vidéket, kuncsaftok után vadászva – egy, a mai napig érvényes művészetszociológiai kérdés épül: hogy is van az, hogy a nép egyszerű gyermeke a valósághű művészet helyett a giccset részesíti előnyben? Íme, néhány magvas tanulmányért kiáltó válaszlehetőség, amelyre Zolnay forgatás közben – szerencsére – még csak nem is gondolt. A fotográfus és a retusőr kettősének mély értelmű dialektikája kultúra és társadalom viszonyának különféle aspektusaira világít rá a forgatás idején eleven politikaitól a mostanra beérő antropológiai szempontig. A művész(et) e megkettőzött modellje ugyanakkor reflexiós mozzanatot is magában rejt, megint csak az aktuális vetülettől (dokumentarizmus vs. fikció, avagy „igazság” vs. „hazugság”) a művészetelmélet kurrens kérdésköreiig (például recepcióesztétika). S végül a film stílusa a dokumentarista és a fikciós forma hetvenes években nagy karriert befutó ötvözésének is tekinthető, miközben e módszer korlátait is jelzi, ahogy a film váratlanul eltér fiktív koncepciójától, de éppen ezáltal marad hű a megismerés dokumentarista logikájához. Az egyik portán ugyanis szereplőink nem készítenek, hanem kapnak fotográfiát, s vele egy döbbenetes erejű családi dráma történetét. A fotográfus és a retusőr – a rendezővel együtt – egyszerűen elfelejtik, miért is jöttek, mi is a film eredeti témája, ehelyett valódi művészi ösztönnel teret nyitnak a feltáruló élet gazdagsága, mélysége, titokzatossága előtt.

Mindezek kifejtésére azonban ezúttal nem csupán terjedelmi okból nincs mód. Végre olyan lemezt tehetünk a lejátszóba, amely nem pusztán arra ad alkalmat, hogy egy filmről (újra) gondolkodjunk, hanem azt is érdemes bemutatni, miképpen segíti a kiadvány mű és alkotó jobb, teljesebb értelmezését, illetve megismerését.

Extrák: Az újrafordított angol felirattal ellátott, digitálisan felújított film mellett az extrák között négy anyagot találunk. Részletet a rendező halála évében, 1995-ben bemutatott portréfilmből (ifj. Nádasy László: Filmsámán – Zolnay Pál); Zolnay operatőrének, Ragályi Elemérnek a Balázs Béla Stúdióban készült Szilveszter (1974) című kisfilmjét, amely a Fotográfia budapesti nyitójelenetét bontja ki; továbbá két Zolnay-rövidfilmet. Az 1969-es Kelj fel és járj! az elfekvők világának megrendítő bemutatásával élet és halál ismeretlen határterületét érinti, a szociológiai jelentést bölcseleti dimenzióba emelve. Az 1971-ben forgatott Fotográfia című rövid-dokumentumfilm pedig különös lehetőséget nyújt arra, hogy nyomon kövessük egy gondolat születését, kidolgozását, majd felülírását. A rövidfilmben felvetett tézis ugyanis az azonos című nagyjátékfilmben bomlik ki – majd egy talált arcnak, fotográfiának, történetnek köszönhetően térül el eredeti pályájáról a rendező és a néző számára egyaránt meglepő, ugyanakkor tanulságos módon.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10439