KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/március
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: „A forgalmazási felületek kibővültek” Beszélgetés Káel Csabával
• Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” Kerekasztal-beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Győri-Drahos Martin: Szorongó ifjúság PÁRHUZAMOS MONTÁZS: Sodrásban // Macerás ügyek
• Kolozsi László: A húsleves muzsikája Jeney Zoltán filmzenéi
• Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs Richly Zsolt (1941–2020)
MARCO BELLOCCHIO
• Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek Marco Bellocchio
• Kovács Patrik: Éjsötét győzelem Az első áruló
JAN HřEBEJK
• Gerencsér Péter: Befejezetlen múlt idők Jan Hřebejk filmjei
ÁLLATI ELMÉK
• Kovács Gellért: Digitális idomárok CGI-meseállatok Hollywoodban
• Nemes Z. Márió: Majomparádé Mit tett Jack?
• Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt Garfield
MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
• Borbíró András: A tehetség átka A művészportrék közhelyei
• Palotai János: Mű és modelljei A Mű szerző nélkül háttere
FILMEMLÉKEZET
• Gelencsér Gábor: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Pápai Zsolt: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Murai András: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Bakos Gábor: Őskép-kutatás Gaál István: Keralai mozaikok
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Pólik József: Körhinta a viharban Platón barlangmozija
TELEVÍZÓ
• Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron Bátrak földje
• Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen Watchmen
KRITIKA
• Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr
• Teszár Dávid: Ember a gépezetben Sajnáljuk, nem találtuk otthon
• Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében Isten létezik, és Petrunijának hívják
• Tóth Péter Pál: Túlélések A feltaláló
HATÁRSÁV
• Pethő Réka: Obiectiva Theodora A színésznő élete
MOZI
• Gelencsér Gábor: Világpolgárok
• Kovács Kata: A nevek dala
• Baski Sándor: Swallow
• Kránicz Bence: Inkább lennék özvegy
• Rudolf Dániel: Közel a horizonthoz
• Pazár Sarolta: Tess és én – Életem legfurcsább hete
• Vajda Judit: Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása
• Alföldi Nóra: Mint egy főnök
• Kovács Patrik: Úriemberek
• Huber Zoltán: Talpig fegyverben
• Fekete Tamás: Öngyilkos túra
• Lovas Anna: Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása)
DVD
• Benke Attila: Nincs akadály
• Varga Zoltán: Szellemirtók
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Kovács Patrik: Szombat esti láz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Alan Moore tanulóévei

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

Hungarocomix 2014

A hazai képregényes életet felpezsdítő első budapesti fesztivál sikerén belelkesülve a frissen alakult kiadók egy része kezdeményezte, hogy legyen ősszel is egy hasonló esemény. Ez szerencsésen találkozott az egyik forgalmas bevásárlóközpont megkeresésével, így jött létre 2005. november végén a Hungarocomix 2005 képregénykiállítás és -vásár. A rendezvény sok látogatót vonzott, ezért a képregényszövetség a következő évben is megismételte.

Sajnos, semmi sem tart örökké, és mivel a bevásárlóközpont úgy döntött, a karácsony előtti hetekben szabad területeit másoknak jövedelmezőbben tudja bérbe adni, új helyszín után kellett nézni. Innentől a Hungarocomixnak folyamatos önmeghatározási problémái voltak, hiszen az világos volt, hogy a tavaszi mellett még egy „nagy” fesztiválra nincs sem igény, sem szervezői kapacitás. Több helyszínváltás és partnerkeresés után 2013-ban egy igazi baráti helyen, a képregénykiadóként is működő Roham székhelyén kötöttünk ki. A rendezvény csökkenő látogatottsága azonban visszaigazolta, amit már egy ideje sejtettünk: egyre kevesebb képregény kerül könyvesbolti forgalomba, és az is legkésőbb októberben-novemberben kijön, különben lekésné a karácsony előtti terjesztést.

Ennek a fényében a Magyar Képregény Szövetség pályázatot írt ki a rendezvény újrafogalmazására, és azt a koncepciót tette magáévá, hogy a Hungarocomix legyen a magyar képregények és képregényesek napja. Ezért idén minden korábbinál nagyobb teret kaptak az alkotócsoportok, szerzői kiadványok és fanzinok.

Az idei év egyébként is az alternatív szcéna erősödését jelzi, ennek is köszönhető, hogy kifejezetten izgalmas témák kerülhettek be a színpadi programba. Először vett részt képregényes rendezvényen a roppant népszerű webcomic, a Sanyi, a bagoly alkotója, ausztráliai bérmunkájáról tartott előadást Tondora Judit, a legnagyobb számú érdeklődőt pedig az a Nyugat + Zombik képregényprojekt vonzotta, amelynek minden várakozást felülmúlva egyetlen nap alatt sikerült összegyűjtenie a megvalósításhoz szükséges közösségi finanszírozást, sőt az alkotója, Csepella Olivér már arról tudott beszámolni, hogy az egyhónapos határidő végére az összeg kétszeresénél is több áll a rendelkezésére. Ha minden jól megy, a Hungarocomix 2015-ön már kapható lesz a kész képregény.

A mostani rendezvény újdonságai közül kiemelkedik két olyan kiadvány, amely a létrejöttét az első világháború centenáriumának köszönheti. Kellemes meglepetésre a századik évforduló alkalmából több intézmény is kezdeményezett képregény formában megvalósuló megemlékezést. A Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány az MKSZ-t hívta szakmai partnernek egy pályázathoz, és ennek a nyertes anyagait ki is adta egy szép színes kiadványban. Az első helyet Matuszka Máté író és Kálmán Áron rajzoló A vonal című munkája szerezte meg. Ezzel párhuzamosan futott egy másik projekt, amelynél a megbízó a Varsói Magyar Intézet volt. Egy olyan anyag elkészítésére keresett partnert, amelyhez Molnár Ferenc és dr. Szádeczky-Kardoss Lajos korabeli galíciai haditudósításai szolgáltak alapul. A forgatókönyvek megírására engem kértek fel, a képregényeket, amelyek a vándorkiállítást befogadó tizenegy lengyelországi városban láthatók, tizenegy kiváló alkotótársam rajzolta meg. Az intézet hozzájárulásával magyar nyelven is megjelenhettek a képregények, limitált példányszámban.

Merénylet Szarajevóban. Színes, irkatűzött, 32 oldal. Honvédek és huszárok lengyel földön: harctéri és egyéb históriák. Színes, irkatűzött, 40 oldal.

 

Néhány további újdonság:

Városmesék. Fekete-fehér, irkatűzött, 52 oldal. A 5 Panels legújabb antológiájának témája az urbánus legendák.

Firka Comics 10. Fekete-fehér, irkatűzött, 24 oldal. Koska Zoltán sorozatának utolsó, a fiatal rajzoló pályakezdői szakaszát lezáró önreflektív képregénye.

Sebők Imre: A névtelen ügynök és A zöld szörnyeteg. Fekete-fehér, irkatűzött, 100 ill. 92 oldal. Az életműsorozat 21. és 22. füzete.

Zórád Ernő: Twist Olivér. Fekete-fehér, irkatűzött, 32 oldal. A sorozat negyedik része, Dickens regénye alapján.

 

Utószó: 50 Filmstrip után elbúcsúzott rovatunktól Fritz Zoltán, aki elszaporodott más irányú teendői miatt nem tudta vállalni a folytatást. A most induló új sorozat alkotója Németh Gyula ismert illusztrátor és képregényrajzoló (www.gynemeth.com)

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12057