KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Intim fejlövés

Fiúk a roncstelepről

Tüske Zsuzsanna

Négy férfi egy eset: szerelmi nullszaldó kisköltségvetésből. Szex, hazugság, videó és internet magyar módra.

 

Szajki Péter Intim fejlövés című munkája azon alkotások közé tartozik, amelyeknek jópár napfényes és szakmai szempontból is megnyugtató perccel sikerült hozzájárulniuk az idei Filmszemle egyhetes mozimaratonjához. A jó szolgálatot a zsűri is honorálta, hiszen ha Szabó Simonnal (Papírrepülők) megosztva is, de Szajki végül elnyerte a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat. Filmje nem tesz nagyképű, ám be nem váltott műfaji igéreteket, nem fordul a biztonsági játékként jól működő szófukarsághoz, valamint mellőzi a feneketlen mélységekbe révedezést. A mellékelt ábra szerint ez utóbbiak nélkül is lehetséges emberi kapcsolatokról érdemben beszélni, főleg, ha az alkotó képes arra, hogy egyedi mutatványok helyett klasszikus dramaturgiai mintákhoz nyúljon és azokat könnyű kézzel megírt forgatókönyvvel párosítsa.

Az Intim fejlövés elbeszélésmódja az egyik legnépszerűbb formára, a több szálú narratívára támaszkodik, amely ez esetben négyféle férfi-nő kapcsolat bemutatását jelenti – bevallottan olyan amerikai származású elődök kamaradrámái nyomán, mint Mike Nichols (Közelebb, Testi kapcsolatok) vagy Steven Soderbergh (Szex, hazugság, videó). Szajki ügyesen bánik a patternekkel, néhol még konkrét elemeket is átemel, ilyen például a kulcsfontosságú sztriptízbár-motívum vagy a szex chat, amelyeknek már a Közelebb cselekményében is fontos szerep jutott.

Az érzelmi-érzéki játszmák résztvevői között szerepel ifjú, házasodni készülő szerelmespár, Gábor és Éva, akiket őszinte szerelem hajt a házasság felé, Évának azonban mégis állandó szokása, hogy folyamatos kérdések elé állítsa vőlegényét, a legsúlyosabb próbát, amelyen bármelyik férfi könnyen elvérezhetne, azonban közvetlenül az esküvő előttre tartogatja. Kevésbé extrém, mégis hasonlóan fajsúlyos problémákkal kell megküzdenie a középkorú házaspárnak, Ákosnak és Marinak, akik az asszony mellműtétje óta egymáshoz sem érnek. Ákos az otthoni intim problémák elől a szex chat-be menekül, és egy fiatal lánnyal kezd arctalan, virtuális viszonyt. Ugyancsak a házasságtörésről, de egy hús-vér szerelmi háromszögről szól Hajni és Balázs története. A nő és férje legjobb barátja ugyanis megbocsájthatatlan bűnbe keverednek: titkos és tartós viszonyt folytatnak, amelynek érzéki idilljét egy nap Balázs betoppanása zavarja meg, aki ráadásul egy pisztollyal érkezik. A helyzetből adódóan a résztvevők mindegyike kénytelen nyílt lapokkal játszani, és felfedni az elhallgatott sérelmeket. A negyedik szál hőse a magányos, huszonhét éves fiú, Tomi, aki apró testi hibája miatt meg sem kísérel a lányok közelébe férkőzni. A sors azonban a hasonlóan fiatal, de annál tapasztaltabb Katival hozza össze, ami látszólag kiútat is kínálhatna a fiú számára, ha nem derülne ki, hogy a lány sem olyan tökéletes, mint amilyennek látszik. A testi deffektusok különféle csapdáiban vergődő főhősök, a férfiak, végül mindnyájan a megtört hímek roncstelepén, egy sztriptízbárban kötnek ki.

Dramaturgiai szerkezetét tekintve a film semmiféle bravúrt nem hajt végre, hiszen alapvetően négy, egymástól különálló epizódot mozgat. Az Intim fejlövés külcsín tekintetében sem mondható cizelláltnak, hiszen a filmet dv-kamerával forgatták, amely amatőr jelleget kölcsönöz, bár ez, ha akarjuk – a szűkös pénz- és időkeret mellett – betudható akár tudatos szerzői szándéknak is, hiszen a keresetlen, Dogma-stílust idéző forma végső soron jól gerjed össze a tartalommal. Szajki alkotásának legnagyobb erőssége azonban mégis a belbecsben rejlik, hiszen mind a négy történetet egyaránt okosan megírt, kesernyés humorral átittatott dialógusok uralják, ezen kívül színészi játék tekintetében sem érheti panasz a filmet, hiszen a törékeny, mégis királynői karizmával rendelkező Nagy-Kálózy Eszter mellett többek között olyan profik játszanak, mint Gáspár Tibor vagy Szabó Győző, nem beszélve a legfiatalabb generáció igéretes képviselőiről, különösen a Pánikból már ismert Kovács Lehelről.

Az Intim fejlövés, amellett, hogy kiválóan bánik a kifogástalan kamaradrámához szükséges adalékanyagokkal, alázattal hajt fejet a műfaji minták előtt, és ezzel magyar viszonylatban még mindig ritkának mondható trükköt alkalmaz: nézőbarát módon varázsolja elő a csontvázakat a szekrényből.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/04 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9737