KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gyilkosság online

Schreiber András

Untraceable - amerikai, 2008. Rendezte: Gregory Hoblit. Írta: Robert Fyvolent és Mark Brinker. Kép: Anastas N. Michos. Zene: Christopher Young. Szereplők: Diane Lane (Jennifer), Billy Burke (Eric), Colin Hanks (Griffin), Joseph Cross (Reilly), Mary Beth Hurt (Stella). Gyártó: Cohen / Pearl / Lakeshore. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 100 perc.

 

Mióta a filmgyártás rácsatlakozott a világhálóra, elárasztanak minket a változó színvonalú web-krimik. A kilencvenes évek derekán főként az okos és számító hacker került középpontba (kezdve A hálózat csapdájában című dolgozattal), majd a Y2K jó előre beharangozott, információs-világvégehangulatának elmúltával, a rohamléptű internet-penetrációval egyidőben az adatvadászok mellé felsorakoztak a médiumot őrült tervük szolgálatába állító gyilkos elmék: szervergazdag időnkben a snuff-video (azaz a valós halált megörökítő mozgókép) az interneten talált otthonra. A tisztes polgár pedig a napi sorozatokból (a CSI-tól a Gyilkos elmékig), vagy a Félelem.com-hoz hasonló opusokból okulhat: a törvény őrei kíméletlenül lecsapnak a torzult lelkű mániákusokra.

Gregory Hobblit (Legbelső félelem, Törés) jelen dolgozata is efféle nevelő szándékú, leginkább széria-dramaturgiára alapozó krimi, annyival megfejelve a szokvány-csavarokat, hogy míg a fent idézett darabok elkövetői rendre pénzért teszik közszemlére a borzalmakat, a Gyilkosság online szadistája ingyen mutatja meg, mire képes a hangyasav vagy a magas hőfokon perzselő lámpafény. A moszkvai és maláj szerverek útvesztőjében kikutathatatlan gyilkost (Untraceable – ahogy az eredeti cím is jelzi) nem is lehet egy egyszerű álkéjenc hitelkártyájának segítségével nyakon csípni, ahogy azt a film felvezetőjében az internetes bűnözésre specializálódott FBI-ügynöknő (Diane Lane) demonstrálja. Mi több, a szabadon hozzáférhető tartalom gigászi tömegeket vonz – a film utolsó harmadára spórolt snell nyomozati szakaszban végül sikerrel kézrekerített gyilkos kiiktatása után hősnőnk e tömegnek, sőt minden törvénytelen net-tevékenységet folytatónak üzen, amikor a halálos párbajt rögzítő webkamerába tartja FBI-igazolványát. Hacker és gyilkos így kerül egymás mellé az illegális letöltések sújtotta Hollywoodban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9393