KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Slasher

Slasher: szex és bűnhődés

Késsel-vasvillával

Kovács Marcell

A slasher-filmek mészárosa, a szexuális trauma gyötörte rém az eredendő bűnt torolja meg, szúró- és vágószerszámokkal támad a bűnös test ellen, lőfegyverrel sohasem.

 

A ziháló, lihegő hős szemével figyeljük a bokrok közül az éjszakai életét élő kollégium ablakait. Az egyik szobában lengén öltözött lányok táncolnak vad eksztázisban. A szomszédban egy pár a padlón szeretkezik. Kést rántunk, és leszúrjuk a biztonsági őrt. Bent vagyunk az épületben. Benyitunk egy ajtón, az ágyon fekvő lány félreérthetetlen mozdulatokkal kényezteti magát. Tovább megyünk, a zuhanyozót keressük. Belépünk a helyiségbe. A fülkéből vízcsobogás hallatszik. Elrántjuk a függönyt. Villan a kés pengéje. A lány felsikolt.

Brian De Palma 1981-ben készült Halál a hídon című filmjének nyitójelenete: film a filmben. A történet szerint egy készülő thriller részlete, a vetítőben értékelik éppen az alkotók. A színésznő hangjával elégedetlen rendező az eredetinél meggyőzőbb sikolyt rendel a hangmérnöktől. „A cicik miatt szerződtettem, nem a hangjáért”.

 

*

 

A nyolcvanas évtized kezdetén, a szex és erőszak örökzöld elegyét kínáló slasherfilm divatja idején a fenti jelenet gyakorta lejátszódhatott valódi vetítőkben, valódi filmek kapcsán. A Psycho (1960) óta a meztelenségében kiszolgáltatott nő elleni támadás legriasztóbb helyszíne az addig biztonságosnak hitt fürdőszoba lett, és a Halloween (1979) sikere hatására futószalagon érkező slasherfilmekben a zuhanyozós gyilkosságjelenet már kötelező epizód, akárcsak a harisnyás tornadresszbe öltözött lányok flörtje az iskolai focicsapat tagjaival vagy az alvó gyerekre vigyázó bébiszitterlány titkos randevúja barátjával a nappali kanapéján.

A nyolcvanas évek amerikai tinédzsereit már nem nyomasztották a korábbi évtizedek társadalmi problémái, hidegháborús propaganda és a vietnami tudósítások helyett slasherfilmeket néztek, ha borzongásra vágytak. A Halloween mintájára hamar elkészült a sablon, amely alapján tömegével gyártották az ünnepnapi frászfilmeket. A szigorú műfaji séma szerint egyetlen éjszaka alatt játszódó történetben egy sorozatgyilkos szexuálisan túlfűtött tinédzserekre vadászik. A szex minden rossz okozója ezekben a filmekben, a gyilkos többnyire valamilyen szexuális eredetű trauma hatására cselekszik, és mindenkit megbüntet, aki erre emlékezteti. Az indítékul szolgáló sérelem sokféle, de ugyanarra a rugóra jár. Nővérét szex közben látja (Halloween), a fia kis híján vízbe fullad az éppen hancúrozó úszómesterek miatt (Péntek 13, 1980), tapasztalatlanságáért a lányok megszégyenítik (Terrorvonat, 1980), tanúja lesz anyja megerőszakolásának (Csendes éj, halálos éj, 1984), a háborúból hazatérve rajtakapja egykori menyasszonyát annak új szerelmével (Rosemary gyilkosa, 1981). Még ha nem is egyértelmű a sérelem szexuális jellege, hamar fény derül az összefüggésre. Az Erdei fantomban (1981) a gyerektábor gondnoka kis híján halálra ég néhány fiú félresikerült csínytevése miatt. Bosszúszomjas dühének első áldozata mégis egy utcalány, aki meglátva csúf ábrázatát, nem hajlandó elmenni vele.

A szexuális trauma hatására a nemi kapcsolatra alkalmatlanná váló figurából mániákus erkölcscsősz válik (a Csendes éj, halálos éjben a bigott egyházi nevelés is segít), aki halállal büntet minden paráznát. Ez sok-sok gyilkosságot jelent, mert a slasherfilm tini szereplőinek mindig azon jár az eszük. Még ha nem is tudnak róla, mint amikor a Terrorvonatban a bulivonat utasait szórakoztató bűvész egy pénzérmét cigarettával szúr át.

 

*

 

A gyilkos akkor csap le áldozataira, amikor azok szexuális együttlétre készülnek, kipihenik azt, vagy ideális esetben éppen az aktus közben. Mario Bava slasher-előfutár szatírája, az Ecologia del delitto (1971) groteszk gyilkosságfüzérében szerepelt először a szeretkezés közben felnyársalt pár motívuma, majd miután a Péntek 13 második része (1981) idézte a jelenetet, az a műfaj bevett paneljévé vált. A slasherfilmben a felvonultatott gyilkosságok ötletessége és sokszínűsége a siker záloga. Valóságos gyilkosság-módszertani tanulmányokat látunk, az eltérő feltételek mellett alkalmazott eljárások és technikák részletes ismertetését. Ebben is Hitchcock a ludas. Hiszen az ominózus zuhany-jelenet átütő ereje éppen abban az újszerű megközelítésben rejlett, hogy a gyilkosság körülményeinek alapos bemutatására koncentrált, és a végrehajtást igen szemléletesen ábrázolta. Az elgondolásnak nem mond ellent, sőt, Hitchcock zsenijét dicséri, hogy eközben a testet érő számtalan késszúrás közül egy sem volt látható. A slasherfilm az időközben nagyon is szókimondóvá vált horrorfilmes elbeszélés nyelvét használja, és a speciális effektusok szakértőinek aktív részvételével már mindent megmutat. Amikor a Rosemary gyilkosában a katonai egyenruhát viselő gyilkos beront a zuhanyozóba és vasvilláját az áldozatba döfi, a meztelen női testbe a szemünk láttára fúródnak bele a villa hosszú hegyes fogai.

Mario Bava mellett a slasherfilm másik olasz nagybácsija Dario Argento, akinek giallóiban a főszerep a szárnyaló fantáziával megálmodott gyilkosságjeleneteké. A slasherfilm is igyekszik izgalmasan változatos lenni az emberélet kioltásának lehetőségeit illetően, de csak ritkán olyan elmélyült, mint Argento kivégzés-operái. A minőséget inkább mennyiségre váltja, és gyors egymásutánban veti az alulöltözött áldozatokat a gyilkos karmai közé. A rém az eredendő bűnt torolja meg, és ősi küzdelméhez primitív fegyvereket használ. Szúró- és vágószerszámokat, sohasem lőfegyvert. Mániás dühében késsel, karddal, sövényvágóval vág, szuronnyal, szigonnyal, vasvillával döf. Mindig közel kerül áldozatához, és test-test elleni harcban teperi le, perverz erotikájú ölelésben. Inkább emberszerű, mint emberi lény. Nincs arca, szinte mindig maszkot visel. Elpusztíthatatlan szuperrém, a film végi utolsó összecsapásban többször is temetjük már, de ő mindig talpra áll, és ha végre mégis sikerül megszabadulnunk tőle, a következő részben úgyis feltámad. A történetek kezdetben a menekülő hősnőre fókuszáltak, ő volt a filmek sztárja. Jamie Lee Curtis a Halloween után, 1980-ban három horrorfilmben kapott főszerepet, amiből kettő slasher (A szalagavató fantomja, Terrorvonat). Idővel azonban a gyilkos került előtérbe, hiszen ő biztosítja a filmekből születő sorozatok folytonosságát, az ő képével lehet eladni a produkciót. A pólókon a mai napig a hokimaszkos Jason (Péntek 13) és a kalapos Freddy (Rémálom az Elm utcában, 1984) látható.

 

*

 

A slasherfilm a reagani Amerika konzervatív légkörének szülötte, a szabados erkölcsű fiatalság megregulázásáról szól, azonban túlságosan egyszerű lenne maradi, netalán nőgyűlölő műfajként tekinteni rá. Carol J. Clover, aki Men, Women and Chainsaws (Férfiak, nők és láncfűrészek) című könyvében a nő ábrázolását vizsgálja a hetvenes-nyolcvanas évek horrorfilmjeiben, egyenesen ünnepli a slasherfilmet a benne megjelenő új típusú nőfigura miatt. A Clover által „utolsó lánynak” („final girl”) nevezett szereplő már nem a horrorfilmekből ismerős kiszolgáltatott, védtelen áldozat csupán, hanem aktív cselekvő, aki bátran szembenéz az őt fenyegető veszéllyel, és harcol az életéért. Férfiakat megszégyenítő bátorsággal küzd, és ha nem is ő az, aki végül elpusztítja a gyilkost (a Halloweenben például Dr. Loomis végez vele, ám a folytatásból kiderül, hogy neki sem sikerült), de megmenekül. Az első ránézésre végtelenül leegyszerűsített, bugyuta dramaturgiájú slasherfilm valójában igen összetett élményt nyújt. A film elején a szubjektív kamera hatásos alkalmazásával a nézőt a gyilkos szerepébe helyezi, ami az első Péntek 13 kivételével mindig férfi szerep. A cselekmény előrehaladtával azután fokozatosan az áldozattal, az „utolsó lánnyal” azonosít, aki azonban mindinkább harcias férfiként viselkedik. A film így nem csak a nézőben rejlő szadista-mazochista érzelmeket váltogatja, de a különböző nemi szerepekbe is bepillantást enged, és az érzelmeket a nemmel a legváltozatosabb kombinációkban társítja össze. A slasherfilm nagyon is haladó ebben az értelemben, modern szemlélete megengedi a szerepek közötti szabad átjárást, és – Clover szavaival – „olyan világot mutat be riasztóan direkt eszközökkel, amelyben férfi és nő kibékíthetetlen ellentétben állnak ugyan egymással, de a férfiasság és a nőiesség nem testi adottság, hanem lelkiállapot kérdése.”

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/06 32-33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9788