KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/június
A KÉP MESTEREI
• Soós Tamás Dénes: „Soha nem bírtam lefilmezni a méltánytalanságot” Soós Tamás Dénes Beszélgetés Ragályi Elemérrel – 1. rész
AFROAMERIKAI FILMEK
• Paár Ádám: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Szirmák Erik: Fekete és fehér Rasszizmus vagy emancipáció
• Benke Attila: Hétköznapi rasszizmus Ha a Beale utca mesélni tudna
• Géczi Zoltán: Magas labda Fekete sportolók, fekete sportfilmek
ÚJ RAJ
• Horváth Eszter: Otthon is idegen ÚJ RAJ: Alain Gomis
LATIN-AMERIKAI LEGENDÁK
• Árva Márton: Elátkozott vérvonal La Llorona-filmek
• Teszár Dávid: Moziterápia Alejandro Jodorowsky
• Baski Sándor: A megvilágosodásig és tovább Jodorowsky – Moebius: Incal
FILMEMLÉKEZET
• Bikácsy Gergely: A sínjáró Buster Keaton Kanadában
PANORÁMA
• Forgács Iván: Piacvadászat T-34-gyel Orosz zsáner
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: Egy betörő forradalma Trezor
• Báron György: A Budapest-Casablanca járat Curtiz
• Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?
• Tóth Klára: A Béres-példa Cseppben az élet
• Schubert Gusztáv: A Múzsa jogot tanul Mozgókép és paragrafusok
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Régi csodák, mai árnyak Hongkong
• Szalkai Réka: Befejezetlen jelen Rotterdam
KRITIKA
• Huber Zoltán: Függőségi iszonyok Szeretlek mint Állat!
• Barotányi Zoltán: Ország gyöngye, aranya Pécsi szál
• Kolozsi László: A fájdalom is dicsőséges Fájdalom és dicsőség
• Pörös Géza: Quinta essentia Éter
• Kránicz Bence: Szökési sebesség Csillagok határán
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Fenyegető művészet Dan Gilroy: Velvet Buzzsaw
MOZI
• Barkóczi Janka: Három egyforma idegen
• Varró Attila: Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány
• Kolozsi László: A hűséges férfi
• Kovács Kata: Erdei boszorkány: Tűzpróba
• Fekete Tamás: A szavak ereje
• Pazár Sarolta: Szívek királynője
• Tüske Zsuzsanna: Csaló csajok
• Vajda Judit: A gyermek
• Huber Zoltán: Brightburn – A lángoló fiú
• Baski Sándor: Bosszúállók: Végjáték
DVD
• Pápai Zsolt: Butch Cassidy és a Sundance Kölyök
• Benke Attila: Parázs a szívnek
• Gelencsér Gábor: Csandra szekere
• Kránicz Bence: Wanted
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Kik is azok a feministák?

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejbenjáró bűn

Soós Tamás

Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.

A saját szobrába beleszerető, majd azt isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton – Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához ragaszkodó álomnővé.

A Jonathan Dayton és Valerie Faris (A család kicsi kincse) által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám, és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön, hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.

Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt műfajában.

Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11392