KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/április
MAGYAR MŰHELY
• Vincze Teréz: A nők éve Filmrendezőnők a magyar filmben
• Kovács Ágnes: Vörös tapétán tengerkék virágok A Szindbád színdramaturgiája
• Hirsch Tibor: Azt üzente… Mit is? Magyar történelmi filmek: 1848-49
• Benke Attila: Thriller és történelem Szász Attila-portré
REBELLIS KLASSZIKUSOK
• Nagy V. Gergő: Amikor a kurva leveri a poharat Nicolas Roeg (1928-2018)
• Varga Zoltán: Vér és piros esőköpeny A Ne nézz vissza! és a giallo
• Vágvölgyi B. András: Luk a lelken Mak (1932-2019)
ÚJ RAJ
• Lichter Péter: Roncsköltészet, neonfényben Harmony Korine
LEGENDÁS ZSÁNERFILMESEK
• Géczi Zoltán: Tűzben edzett rendező Ringo Lam (1955-2018)
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Borbíró András: Gép testben ép lélek Mesterséges intelligencia
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Apa, anya, űrháború Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga
• Szép Eszter: Apa, anya, űrháború Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga
PANORÁMA
• Gerencsér Péter: Kertektől a közügyekig Új szlovák dokumentarizmus
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Tévedések végjátéka Berlin
HATÁRSÁV
• Zalán Márk: Szabadon álmodni David Lynch – Kristine McKenna: Aminek álmodom
• Kránicz Bence: A lynchesláda titkai David Lynch: Small Stories
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Utánuk a tűzözön Brexit: Háborúban mindent szabad
• Huber Zoltán: Hatalommániák Billions (Milliárdok nyomában)
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Most van most Carpe diem
• Margitházi Beja: Élet és halál a kriptában Üres lovak
• Gelencsér Gábor: Az Éden: keletre Látomás
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Eszmény vagy halál Jimmy Chin – Elizabeth Chai Vasarhelyi: Free Solo
MOZI
• Alföldi Nóra: Egon Schiele: A halál és a lányka
• Pethő Réka: Mary Shelley
• Benke Attila: Egy ország, egy király
• Varró Attila: Családi bunyó
• Kovács Kata: Bocsáss meg, kedvesem!
• Barkóczi Janka: Egy fiú hazatér
• Sándor Anna: Életem értelmei
• Kránicz Bence: Marvel Kapitány
• Fekete Tamás: Claire Darling utolsó húzása
• Baski Sándor: Pezsgő és macaron
• Roboz Gábor: Interjú Istennel
• Pazár Sarolta: Itt járt Britt-Marie
DVD
• Benke Attila: A férfi mögött
• Kovács Patrik: Torta
• Géczi Zoltán: Így ne legyél elnök
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Vörös, nagydarab és a pokolból jött

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozgókép – iskolakeretben

Hartai László

A törökbálinti Kísérleti Iskolában beindított mozgókép-kurzus munkaterv-vázlata.

 

Előzmények:

 

1987-től az iskolában, az akkori 6. osztály tanulóival kísérleti video-programot kezdtünk, melyek eseményeit részletesen dokumentáltuk. Ezt a hároméves időszakot „ráhangoló” szakasznak fogjuk fel, amennyiben bizonyos gyakorlati ismeretek megszerzése mellett a gyerekek rövid videó-etűdök készítésével próbálhatták az audovizuális kommunikáció útján kifejezni magukat. Az iskola oktatási koncepciójával összhangban arra törekedtünk, hogy a videó ne kiválasztott, különleges adottságú tanulók játékszere legyen, hanem a kísérleti időszak után szervesen épülhessen a jövőbeli alapfokú képzésbe. Ebből következik, hogy a program célja nem művészpalánták nevelése, hanem tág látókörű, audovizuális kommunikációra (tehát nemcsak passzív befogadásra, de kreatív közlés is) képes fiatal emberek képzése.

 

 

Célok:

 

A fentiekben írt szemlélettel olyan szakmai- gyakorlati- és elméleti felkészültség megszerzésére biztosítani lehetőséget a hallgatóknak – az oktatási időszak végére, – amelyet a mozgókép-szakma képesítésként elfogad bizonyos munkakörök ellátására, s amellyel jó eséllyel pályázhat a növendék a szakirányú felsőfokú intézmények bármelyikébe.

 

 

Feltételek:

 

A mozgókép-kurzusnak 13 résztvevője van. A csoport tagjai részben új hallgatók, ezért a munkát egy hónapon át, heti két órában alapozással kezdjük, hogy a régiek és az újak közös „hullámhosszra” kerülhessenek. Novembertől havi három, egymást követő napot biztosít az iskola a programban résztvevő csoport számára.

 

 

Tematika:

 

A mozgókép-kurzus alapja, hogy a tanulók a négy év során a filmtörténet számos alkotásával megismerkedhessenek. Ezért évenként 20–20 filmet dolgozunk fel a hallgatókkal. A filmcsoportok mindegyike 8 magyar és 12 külföldi filmet tartalmaz, s mindegyike átíveli a filmtörténetet. Folyamatosan jelen van a némafilm, a neorealizmus, az új hullám(ok), a filmavantgarde, a mai film, s más bontásban a western, a dokumentum, a vígjáték, de új hollywoodi vagy a lélektani krimi és a filmdráma is. A filmeket vetítőben nézzük meg, s videón elemezzük. Ez a filmtár képezi azt a bázist, melyhez állandóan fordulnak a mozgókép szerkezeti, formanyelvi és kompozíciós kérdéseinek tárgyalásánál, s mely ugyanakkor folyamatos élményforrás a tanulók számára. (A történetszerkesztés, a montázs, a látvány, a színészi játék, a filmhang-zene a főbb témák, melyek a négy során év állandó részét képezik a kurzusnak).

a.) Az első év végén a csoport tagjai kiválasztanak egy-egy alkotót, akinek az életművét a következő év során a lehetőségek szerint megismerik, a vele foglalkozó irodalmat áttekintik. A harmadik év végén a kurzus résztvevői négy napon szimpoziont tartanak, ahol a választott alkotók műveinek bizonyos aspektusairól előadást tartanak, s meghívott vendégek részvételével vitát vezetnek az adott témákban.

b.) A csoport tagjai gyakorlatban is megismerkednek a tömegkommunikáció technikáival, a kép és a szó viszonyának kérdéseivel, a kérdezés művészetével. A program keretében találkozunk a tévé és a kábeltévé világával, a hallgatók személyes kapcsolatba kerülnek a képernyőről ismert személyiségekkel. A négy év során számos riportanyagot készítenek kötött és választott témákban és alanyokkal.

c.) A hallgatók résztvevői az ún. „kritikai kurzusnak”, tanulják és gyakorolják a szakszerű bírálat fortélyait. Második évtől kezdve mozgókép-kiadványt szerkesztenek.

d.) A csoport tagjai minden évben videótechnikával vizsgamunkát készítenek dokumentum, adaptáció, majd pedig fikciós módszerrel. Ezek tervezése, kivitelezése konzultációs segítséggel, mindig a január–június időszakban történik.

Az idei évben megtekintésre kerülő filmek listája: Valahol Európában, Hannibál tanár úr, Apa, Csend és kiáltás, Sodrásban, Gyerekbetegségek, Vasárnapi szülők, Könnyű testi sértés, Hét mesterlövész, Hét szamuráj, Berlin, egy nagyváros szimfóniája, Ember a felvevőgéppel, Aranyláz, Aranypolgár, Országúton, Biciklitolvajok, Tájkép csata után, Fekete Péter, Négyszáz csapás, M, avagy egy város keresi a gyilkost, Cleo 5–7-ig, Florida, a paradicsom, Párbaj.

 

Budapest, 1990. október

Hartai László

a Mozgókép–iskolakeretben című

kísérleti program vezetője

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/01 14. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4017