KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/április
MAGYAR MŰHELY
• Vincze Teréz: A nők éve Filmrendezőnők a magyar filmben
• Kovács Ágnes: Vörös tapétán tengerkék virágok A Szindbád színdramaturgiája
• Hirsch Tibor: Azt üzente… Mit is? Magyar történelmi filmek: 1848-49
• Benke Attila: Thriller és történelem Szász Attila-portré
REBELLIS KLASSZIKUSOK
• Nagy V. Gergő: Amikor a kurva leveri a poharat Nicolas Roeg (1928-2018)
• Varga Zoltán: Vér és piros esőköpeny A Ne nézz vissza! és a giallo
• Vágvölgyi B. András: Luk a lelken Mak (1932-2019)
ÚJ RAJ
• Lichter Péter: Roncsköltészet, neonfényben Harmony Korine
LEGENDÁS ZSÁNERFILMESEK
• Géczi Zoltán: Tűzben edzett rendező Ringo Lam (1955-2018)
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Borbíró András: Gép testben ép lélek Mesterséges intelligencia
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Apa, anya, űrháború Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga
• Szép Eszter: Apa, anya, űrháború Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga
PANORÁMA
• Gerencsér Péter: Kertektől a közügyekig Új szlovák dokumentarizmus
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Tévedések végjátéka Berlin
HATÁRSÁV
• Zalán Márk: Szabadon álmodni David Lynch – Kristine McKenna: Aminek álmodom
• Kránicz Bence: A lynchesláda titkai David Lynch: Small Stories
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Utánuk a tűzözön Brexit: Háborúban mindent szabad
• Huber Zoltán: Hatalommániák Billions (Milliárdok nyomában)
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Most van most Carpe diem
• Margitházi Beja: Élet és halál a kriptában Üres lovak
• Gelencsér Gábor: Az Éden: keletre Látomás
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Eszmény vagy halál Jimmy Chin – Elizabeth Chai Vasarhelyi: Free Solo
MOZI
• Alföldi Nóra: Egon Schiele: A halál és a lányka
• Pethő Réka: Mary Shelley
• Benke Attila: Egy ország, egy király
• Varró Attila: Családi bunyó
• Kovács Kata: Bocsáss meg, kedvesem!
• Barkóczi Janka: Egy fiú hazatér
• Sándor Anna: Életem értelmei
• Kránicz Bence: Marvel Kapitány
• Fekete Tamás: Claire Darling utolsó húzása
• Baski Sándor: Pezsgő és macaron
• Roboz Gábor: Interjú Istennel
• Pazár Sarolta: Itt járt Britt-Marie
DVD
• Benke Attila: A férfi mögött
• Kovács Patrik: Torta
• Géczi Zoltán: Így ne legyél elnök
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Vörös, nagydarab és a pokolból jött

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Képmagnó

Guvatok, kutyák, pilóták

Reményi József Tamás

A természet csodája nem mi vagyunk.

 

A magyar ember kezdetben Olaszba, aztán Görögbe, majd Spanyolba vette útját, ha adott magára valamit. Mostanában (nem számítva a trenden kívüli szuper-álmokat, a Kanári- s egyéb szigeteket, amelyeknek végképp nem világjáró örömük, hanem szimbolikus jelentőségük van). Írbe menni sikk. Terítve Európa ír zenével, ír sörrel, Dublint ábrázoló trikókkal és gazdasági csodát ábrázoló mutatókkal, egy valamirevaló ír film feltétlenül idegenforgalmi propagandaként is szolgál (lásd Lottózsonglőrök). A bornírt divatok kilátástalan állandóságával szemben szinte kaján elégtétel, hogy Írország egyszer majd (csupán néhány millió év) az óceán fenekén végzi, mert kőzeteit szétmarja a víz és a szél. Láthatjuk a feltartóztathatatlan folyamatot egy ismeretterjesztő munka számítógépes rajzán (Kövekbe zárt történelem, Spektrum, a narrátor – természetesen – Végvári Tamás), amint a sziget szétfoszlik. Az emberi hülyeség stabilitásával szemben igazán lenyűgöző látvány a Föld mozgalmassága.

Persze nem azokra a környezeti változásokra gondolok, amelyek a mi pancser beavatkozásaink nyomán indulnak el. Ugyancsak a Spektrum – kihalt állatfajokat, fajtákat rendszeresen szemléző – sorozatából ismerhetjük például egy csendes-óceáni guvat-kolónia pusztulásának történetét. Az ártatlanul legelésző madarak a második világháború áldozatainak számát gyarapítják: az arra sodródott Midway csatahajóról elszabadult patkányok végeztek velük, az utolsó szálig.

 A háború – az ember – okozta állati szenvedések egy másik, különösen drámai változatát a National Geographic csatornája közvetítette. Vietnamban az amerikai felderítők mellett kiképzett kutyákat – többnyire német juhászokat – vetettek be, „akik” segítettek elkerülni a viet-kongok csapdáit, fölfedni az orvlövészeket, elvonszolni a sebesülteket. Csaknem négyezren voltak, közülük ötszázan hősi halált haltak, s ebben a megfogalmazásban nincs semmi antropomorfizáló túlzás: a hadikutyák elképesztő intelligenciával, hűséggel, emberfölötti kitartással tették a dolgukat. S noha a National Geographic stábja mindent elkövetett, amit kutyás közönségsiker érdekében szokás – megrendültséget fokozó lassításokkal, érzelmes visszajátszásokkal –, egyvalaminek a természetességéhez „csak” a forgatás inspiráló körülményeit kellett megteremteni (tudjuk, sokszor épp ehhez szükségesek a legrafináltabb szakmai fogások). Ez pedig az emlékeiket idéző veteránok arckifejezése volt. Tekintetük ahhoz a gyerekét vesztett emberéhez hasonlított, aki hosszú évek múltán is ámul egy valamikor hozzárendelt lény készségein, képességein, kitárulkozó és mégis rejtelmes viselkedésén. A katonák bőgtek, könnyekkel vagy könnyek nélkül, s a néző szégyenkezés nélkül bőghetett velük együtt, mert olyasmit érzékelhetett, ami minden művészet- és műsorgyártó, elkerülhetetlen manipuláció mögött kétségbevonhatatlanul megmutatkozott: a társas létezés önfeledt csodáját.

A második világháború után a kutyahősöket még hazavitték, némelyik kitüntetést kapott, Bunyóst, Torót és a többi vietnami négylábú harcost járványra hivatkozva sorsára hagyták. A katonák kérelmeket nyújtottak be, de hiába könyörögtek, az intézményes társadalom a már haszontalanná vált „dolgokkal” nem tud mit kezdeni: vagy giccses (ön)tetszelgéssel kezeli őket, vagy tökéletes részvétlenséggel, közönnyel lép túl rajtuk.

Ötszázan legalább megúszták, hogy kivert kutyákként éljék túl a háborút, amely egyébként kedvelt témája a harci játékokra fogékony népességet ellátó tévés ismeretterjesztésnek. Ahogy az állatvilágból a cápával, a természeti katasztrófák közül a hurrikánnal, úgy háborúsdiból Vietnammal rémisztgetik/gyönyörködtetik legszívesebben a nézőt. Anyahajók, kötelékben légtornázó vadászgépek, terhüket páratlan geometrikus alakzatokban hullajtó bombázók töltik meg időről-időre a képernyőt.

Mozgóképes modell-bemutatók. Hogy az iszonyatba parancsoltak fejében, lelkében mi történt, arról nem tudható meg semmi. Pedig nyilatkoznak: „tanulmányoztuk az utasításokat, és azok útmutatásai alapján végrehajtottuk a feladatot”, „aki túl sokat gondolkodik, az életével fizet”. Háromszáztizenhét pilóta halt meg Vietnamban (az őáltaluk lebombázottak, lelőttek számát nem szokás firtatni ezekben a filmekben), a többiek, életben maradt, illetve fogságba nem esett kétlábúak viszont, gondolom, hazajutottak.

Guvatok, kutyák, pilóták. Mind értelmetlenül pusztultak el. Nézzük nekrológjaikat a képernyőn, hüledezünk, sajnálkozunk és gyászolunk, a változás csöppnyi reménye nélkül. Még leginkább az Írországot elemésztő vízben és szélben bízhatunk. Azt mondja ugyanis Végvári Tamás, hogy „az egyik kőzet pusztulása egyben új kőzet születése is”. Mert nemcsak a kőzet válik kaviccsá-porrá, hanem porból-kavicsból is összeáll új földdarab. A régi Írország helyett lesz egy másik.

 

A rovatot a Pannon GSM támogatja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/02 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2850