KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/november
HOLLYWOOD CENZORAI
• Pápai Zsolt: Bűn és büntetlenség Óhollywood – Budapest
• Hegedüs Márk Sebestyén: Amerikai lázadó Preston Sturges és a Hays-kódex
• Varró Attila: Doktor Dorothy és Ms. Arzner Dorothy Arzner
• Vincze Teréz: A csillagszületés mítosza Csillag születik
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Apák a fiúkról Ifjúságkép a 60-as évek magyar filmjeiben – 2. rész
• Szalkai Réka: Egy nehéz nap Beszélgetés Szilágyi Zsófiával
• Kovács Bálint: A nő huszonnégyszer Egy nap
• Pető Szabolcs: Curtiz Kanadában Beszélgetés Topolánszky Tamás Yvannal
• Kovács Gellért: „Picassót sem lehet átdolgozni” Beszélgetés Milorad Krstić-csel
• Benke Attila: Festményrablós terápia Ruben Brandt, a gyűjtő
• Klacsán Csaba: Jó lenne, ha lennének hősök Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
EURÓPAI RÉMMESÉK
• Varga Zoltán: A gyötrelem összeesküvői Alex van Warmerdam enigmái
• Dunai Tamás: Intertextuális olvasztótégely Neil Gaiman: Sandman
• Varró Attila: Haláltáncok Luca Guadagnino: Suspiria
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérletből intézmény Miskolc – CineFest
ÚJ RAJ
• Soós Tamás Dénes: A határátlépő ZiadDoueiri
KRITIKA
• Huber Zoltán: A betöltendő űr Az első ember
• Vágvölgyi B. András: Az igazság kiüresítéséről Donyeci történetek
• Kovács Patrik: Mint űzött vad A szent és a farkas
• Teszár Dávid: Gangnam ballada Gyújtogatók
• Kolozsi László: Ledarált Paradicsom Paraziták a paradicsomban
MOZI
• Fekete Tamás: A fakír, aki egy IKEA-szekrényben ragadt
• Lichter Péter: Bohém rapszódia
• Vajda Judit: A Meztelen Juliet
• Kránicz Bence: A végzet órája
• Kovács Kata: Legénybúcsú Bt.
• Huber Zoltán: Venom
• Benke Attila: 22 mérföld
• Kovács Patrik: Húzós éjszaka az El Royale-ban
• Pethő Réka: A bűnös
• Roboz Gábor: Gyémánthajsza
• Baski Sándor: Halloween
• Varró Attila: Látlak
DVD
• Kránicz Bence: Egy magányos tinédzser
• Benke Attila: A hitehagyott
• Géczi Zoltán: Betörés
• Pápai Zsolt: Fedőneve: Donnie Brasco
• Kovács Patrik: A gyilkosság filozófiája
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

25 km/h - Féktelen száguldás

Baski Sándor

25 km/h – német, 2018. Rendezte: Markus Goller. Írta: Oliver Ziegenbalg. Kép: Frank Griebe. Zene: Andrej Melita és Peter Holm. Szereplők: Lars Eidinger (Christian), Bjarne Madel (Georg), Sandra Hüller (Tanja), Franka Potente (Ute), Alexandra Maria Lara (Ingrid). Gyártó: Pictures in a Frame. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 116 perc.

 

Az alapszintű forgatókönyvírói kurzusokon Oliver Ziegenbalg könyve ideális vizsgamunka lenne: a tananyagot a karakterépítéstől a párbeszédeken át a dramaturgiai ív felrajzolásáig mintaszerűen mondja fel – és közben nincs egyetlen olyan eleme sem, amellyel ne találkozhattunk volna korábban. Adott a két, egymástól gyökeresen különböző főszereplő (az ácsként dolgozó, visszahúzódó Georg születése óta ugyanott él, testvére agilis, világjáró üzletember), a cselekményt beindító, sorsfordítónak bizonyuló esemény (a fivérek apjuk temetésén találkoznak újra évtizedes kihagyás után), és a road movie kibeszéletlen konfliktusok feloldására (is) alkalmas kalandnarratívája (gyerekkori tervüket beteljesítve a két negyvenes férfi mopeden akarja átszelni Németországot a Fekete-erdőtől a Balti-tengerig).

Filmográfiája alapján Markus Goller rendező inkább tekinthető biztos kezű dramedy-iparosnak, mint szerzői rendezőnek, de közben feltűnően ragaszkodik kedvenc témáihoz. Túl azon, hogy szereti a furcsa párosokat, az apahiány és az apakeresés több filmjének is központi témája (Barátság!, Szimpli), és van, ahol a 25 km/h-hoz hasonlóan az apává válástól való félelem az egyik leküzdendő akadály (Frau Ella). A vígjáték-szituációk halmozása mellett a lélekemelés is a cél – a szereplők ezekből a történetekből természetesen jobb emberekként kerülnek ki, és Féktelen száguldás is ugyanezen a jól bejáratott ösvényen halad. Georg és Christian kalandtúrájának talán csak egyetlen, nem szokványos eleme van, mégpedig az, hogy szereplői idősebbek a műfajban megszokottnál, így a kapunyitási és az életközepi válsággal egyszerre kell megküzdeniük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14187