KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/július
VIETNAMI HÁBORÚ
• Soós Tamás Dénes: A sajtó hatalma, a hatalom sajtója Vietnam és a média
• Vágvölgyi B. András: Éles képek Haditudósítók Vietnamban
• Benke Attila: Virágnyelven a borzalomról A vietnami háború allegóriái
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Kékfény az alagút végén A Kádár-kori bűnfilm
• Szivák Bernadett: Irinyi mindig újrakezdi Beszélgetés Cibulya Nikollal
ÚJ RAJ
• Teszár Dávid: Még közelebb Naomi Kawase
TUDOMÁNYTÓL MÁGIÁIG
• Géczi Zoltán: Vissza a jövőbe! Sci-fi prognózisok
• Huber Zoltán: Végzetes vonzerő A Marvel-fantasy világképe
PASOLINI
• Pólik József: A sivatag polgárai Pasolini Teoréma – 1. rész
FILM ÉS IRODALOM
• Talabos Dávidné: A „szív írója” Dickens-adaptációk
• Bikácsy Gergely: A montázs, Bazin és mi André Bazin
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Feminin fesztivál Cannes
• Baski Sándor: Provokálok, tehát vagyok Kolozsvár
KÖNYV
• Koósz István: „Mondottam, ember: küzdj…” Hirosima gyermeke
KRITIKA
• Margitházi Beja: Ameddig bírod Egy nő fogságban
• Barotányi Zoltán: Adj király katonát! Hitler kontra Picasso; Kim Dzsongil bemutatja
MOZI
• Kolozsi László: A fa alatt
• Baski Sándor: Ramen Shop – Ízek a múltból
• Lovas Anna: Könyvklub
• Szalkai Réka: Az élet napos oldala
• Vajda Judit: Szerelembe gurulva
• Parádi Orsolya: Egy burka, egy nadrág
• Andorka György: Solo: Egy Star Wars-történet
• Kránicz Bence: Férfiak fecskében
• Huber Zoltán: Jurassic World: Bukott birodalom
• Roboz Gábor: Felelsz vagy mersz
• Pethő Réka: Nem vagyok sorozatgyilkos
• Tüske Zsuzsanna: Örökség
• Benke Attila: Gotti
DVD
• Kovács Patrik: A bátrak háborúja
• Benke Attila: A jogdoktor
MOZI
• Varró Attila: Ocean’s 8 – Az évszázad átverése
DVD
• Bata Norbert: Szörnyszülők
• Pápai Zsolt: Nemek harca
• Pápai Zsolt: Bérgyilkos Mary
• Kránicz Bence: LEGO Tini szuperhősök – Gonosz gimi
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Háttér

Franco Citti jelenései

Oidipusz találkozik a Keresztapával

Turcsányi Sándor

 

Francis Ford Coppola mondta az első Keresztapa után: a következőt csak akkor csinálom meg, ha Abbot és Costello találkozik a Keresztapával lehet a címe. Maga sem tudta, milyen igaza lesz. Mi, immár túl a harmadik Keresztapán, remegő térddel várjuk, hogy Jockey Ewing és Vágási Feri mellett, mondjuk szerda esténként feltűnjék pár maffiózó is a képernyőn. Addig is: a Calypso Rádióban is csak könnyű kérdés lehetne, kik azok a színészek, akik a Corleone-saga jelentősebb szerepeit játsszák. Marlon Brando, Robert de Niro, Diane Keaton, Al Pacino. És egy zokniért talán már bizonyos mellékszereplőkre is érdemes lenne emlékezni. Gyöngyök ők a mélyben. Mindjárt a legmostohább szerep a második alabárdosé, Franco Cittié. A Keresztapa első részében a szicíliai epizódban tűnik fel. A percek híján háromórás filmben mindössze három és fél percig látszik. Soha nincs egyedül a vásznon, mégis, hiába a bujkáló, a keresztapaság fáradságos feladatára készülő Michel Corleone, hiába a szicíliai narancsliget, hiába ármány, hiába szerelem, ez a három és fél perc Cittiről szól. Az önmagát túl komolyan vevő, karótnyelt film három és fél igaz perce, amikor beszűrődik a humor, amikor föltűnik az idézőjel, amikor észrevehetjük a figyelmeztetést: ez csak egy mozi. Coppola kínosan hiteles, mint egy amerikai. A főszereplők zöme olasz–amerikai, az olaszországi jelenetekben sok az igazi olasz. A legmellékebb mellékszerepre Pasolini egyik kedvenc színészét kérte fel. Egy római a colonusok között. Citti testőre mindent pontosan tud, a helyét és az idejét is. Helye az első és dramaturgiailag jóval hangsúlyozottabb testőrtársa mögött van; szerepe nem egyéb, mint ismételni a szavait túlzó, még a hangsúlyra is ügyelő hűséggel. Idejét már mi is tudjuk. Oidiposz király válltáskáját a földön maga után húzva érkezik a corleonei csapszékbe. Vajon mondta-e azt: Francis, nekem volna itt egy kis játékom.

Pier Paolo Pasolini 1950-ben költözött Rómába. Költő és regényíró volt. 1951-ben valami kültelki csehóban megismerkedett későbbi alkotótársával (felfuvalkodott filmlexikonok szerint vagány argóban jártas tanácsadójával), a lelencből akkor szabadult Sergio Citti-vel. Mélyreható barátság született. Sergio bemutatta barátjának – akit először szociális gondozónak nézett – 13 éves öccsét, a hallgatag, mélabús Francot. A regényíró és a külvárosi csibészek barátsággal töltötték az ötvenes éveket. Az ötvenes éveket, az olasz film nagy idejét, a neorealizmus, Rossellini és De Sica idejét, amikor De Santis filmjeiben Raf Vallone koromfekete hajjal és égő tekintettel férfiasán éli halmozottan hátrányos helyzetét (Keserű rizs, Nincs béke az olajfák alatt).

Pasolini 1961-ben készítette el első filmjét, A csórót. Nem ment könnyen. A film fő támogatója ugyanis Federico Fellini lett volna, aki már jól ismerte Pasolinit és barátait, hiszen 1957-ben a Cabina éjszakáiban forgatókönyvíróként közreműködött Pasolini és Sergio Citti is, utóbbi nyilván mint római argóspecialista. De mikor Fellini megtudta, hogy A csóró címszerepét az ifjabb Citti játszana, megvonta támogatását. Bárgyú, kommunikációképtelen, mondta róla. A mester ezúttal tévedett. A film mégiscsak elkészült, és Cittit is, Pasolinit is sztárrá emelte. Nem sokkal később elkészült a második film, a letűnt neorealizmust és az épp csak kialakult olasz újhullámot összefogni igyekvő, betetőző igényű mű, a Mamma Roma, Anna Magnanival, és természetesen Cittivel. Raf Vallone akkoriban költözött Amerikába, hogy kosztümös szuperprodukciók latin típusú sztárjaként ragyogjon Hollywood egén. Pasolini és Citti viszont maradtak, s lett Oidipusz király, Máté evangéliuma, Élet-trilógia... Mind-mind világsiker. Pasolini és Citti neve teljesen összefonódott, bár e helyt méltatlanság lenne nem megemlékezni Ninetto Davoliról. Citti szinte nem is dolgozott másokkal, a Keresztapán kívül talán egyedül Elio Petri Todo modoja említésre méltó.

Coppola 1974-ben újabb Keresztapát forgat, immár Citti nélkül. Michel Corleone ugyan ebben a filmben is testőrrel az oldalán jelenik meg, csakhogy nem Szicíliában, hanem Kubában, s ebben a szerepben most Amerigo Tot látható. Aki nekünk különösen érdekes, hiszen magyar. Magyar szobrász, itthon is jelentős művei láthatók (például A Nap apoteózisa, Csurgói Madonna), de ez egy másik történet.

Pasolini 1975-ben meghal. Agyonveri egy vad kamasz. Citti kitűnik a képből, Davoli mint olasz hihetetlen kalandokat él át Leningrádban, majd Jancsónál láthatjuk. Azaz nekünk, magyaroknak dehogyis tűnik ki, hiszen a Dekameront (az Élet-trilógia első darabját) csak ekkoriban kezdik játszani Budapesten, a Filmmúzeum este 10 órai zugelőadásain az értő közönségnek, mint „dugós filmet”.

Tizenhat év telik el, s 1991 tavaszán mi a moziban, öreg s komoly szicíliaiak pedig egy napsütötte, virágos kertben üldögélnek. Sorra láthatjuk arcukat, s az egyikben felismerjük: a Citti, a Citti, a Citti. Micsoda entrée! Tán még meg is szólal. Örömünk azonban nem lehet teljes. A film századik percében ellenzős sapkában ugyan újra kezdi három és fél percét Oidipusz király, de éppolyan karótnyelt, mint az immár több évtizedes gengsztertörténet. Együtt öregedtek, s bár tudhatjuk, hogy az ő öregedése csak a maszkmester álma, de játéka feledtetve az első rész könnyedségét, humorát, teljesen asszimilálódott. Hiába, egy álomra soha nincs ráadás. Citti nem tud segíteni a filmen, viszont a film legalább újra idézi őt. Két percre Vallone is megjelenik, bár ezalatt egészen a pápaságig viszi, bele is hal, megmérgezik. Megölik Vallonét, a kis darab olasz neorealizmust. Citti még egy sebtiben lekapott szemüveggel gigán döf valakit, aztán csak fegyverropogás. Dőljön a vér! A mozié.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/09 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4208