KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/május
'68 LÁZADÓI
• Vágvölgyi B. András: Rebellis tekintet Cinéma ‘68
• Ádám Péter: A forradalom délibábja Jean-Luc Godard 1968-ban – 2. rész
• Ádám Péter: Godard, a rettenetes
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Múlt-fogyatkozás Kádár-kori álmok
• Csákvári Géza: Szemben a gonoszsággal Beszélgetés Bogdán Árpáddal
• Bokor Ágnes: Modernkori rabszolgaság Beszélgetés Tuza-Ritter Bernadett-tel
• Kolozsi László: Magyar forgatókönyvírók I. Nem sablonos válaszok
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Az apai árnyék kiradírozása Sebastián Lelio
JÁTÉKSZENVEDÉLY
• Borbíró András: Kockamesék Társasjátéktól a filmig
• Sepsi László: A programozó neve Ready Player One
• Herpai Gergely: Dávid Góliátban Mecha játékok és filmek
FILMTÖRTÉNET
• Gervai András: Könyvek a Mesterről Fellini – négyszer
FESZTIVÁL
• Szalkai Réka: Veszedelmes mobilok Rotterdam
• Buglya Zsófia: Látásjavító gyakorlatok Graz – Diagonale
KRITIKA
• Margitházi Beja: Szemüveg nélkül Arcélek, útszélek
• Soós Tamás Dénes: Nincs újjászületés Genezis
• Tóth Péter Pál: Sós kútba tesznek Kifutás
• Baski Sándor: A sztratoszférába és tovább Lajkó – Cigány az űrben
• Gelencsér Gábor: A tizenharmadik apostol Mária Magdolna
MOZI
• Zalán Márk: Veszett vidék
• Benke Attila: Téli fivérek
DVD
• Pápai Zsolt: Megmaradt Alice-nek
• Kránicz Bence: Marston professzor és a két Wonder Woman
• Kovács Patrik: Marshall – Állj ki az igazságért!
• Benke Attila: Gyilkolj vagy meghalsz
• Géczi Zoltán: Az idegen
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Terror-játékok

Tabutéma

Herpai Gergely

Ha a valóság megelőzi a játékot, a realizmus tabu lesz.

 

Sokszor játszottunk ilyet, ezért sohasem gondoltuk, hogy egyszer megtörténhet… A számítógépes játékokban gyakori szituációk a szimulált terroristaellenes akciók, a modern háborúk és az épületekbe robbanó repülőgépek, úgyhogy a piac igencsak megérzi a terrortámadást követő pánikhangulatot. A tragikus események hatására rengeteg cég halasztotta el új programjai kiadását, sőt, néhány játékból kigyomlálták azokat a részeket is, amelyek több-kevesebb konkrétummal utalhatnak a World Trade Centerre, a terrorizmusra vagy az esetleges megtorlásra.

 

*

 

A World Trade Centerrel és Boeingekkel több szimulátor-játékban találkozhattunk már eddig is, mind közül a legnépszerűbb és legismertebb a Flight Simulator sorozat. Nem meglepő, hogy a Microsoft 2002-es verzió októberre ígért kiadását elhalasztotta, és biztos, ami biztos, máris eltüntette belőle a kettős tornyot. A hivatalos honlapon „az áldozatok iránti tiszteletadásról” olvashatunk, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha az ő szoftverével „gyakorolná” bárki a terrortámadást.

A Pókember sem ugrándozhat többé gondtalanul a New York-i felhőkarcolók között: a WTC tornyaira túlságosan emlékeztető magas épületek miatt a Spiderman 2: Enter Electro nevű játékot is jegelték, és a később megjelenő verziót az FS 2002-höz hasonlóan szintén módosítják majd.

Gyorsan kitörölték a WTC-t a „jövőből” is: a Fishtank Interactive Beam Breakers nevű, „a futurisztikus New York City-ben” játszódó repülős autóversenyét (a játék szerencsétlen időzítésű, a terrortámadás másnapján rendezett sajtótájékoztatóját követően) gyorsan retusálták, „a nemrég történt, szörnyű események tükrében”.

 

*

 

A belső nézetes taktikus akciójátékok kedvenc témája a terroristavadászat: természetesen ez a műfaj sem maradt érintetlenül. A Tom Clancy’s Rainbow Six kommandós játéksorozat legújabb epizódja, a Black Thorn kiadását „meg nem határozott időre” elhalasztották, hogy a készítők ki tudják vágni azokat a szálakat és küldetéseket, amelyek a szörnyű eseménnyel és a várható visszavágással összefüggésbe hozhatóak. Az alternatív jövőben játszódó, New York elleni támadásról szóló népszerű stratégiai játékot, a Red Alert 2-t pedig bevonták az amerikai üzletekből, és a boltba kerülés küszöbén álló küldetéslemez, a Yuri’s Revenge megjelentetését is október végére tették át. Az sem meglepő, hogy Jo Wood az olajmezők birtoklásáért kitört harmadik világháborúról és az amerikai-arab összecsapásokról szóló World War III: Black Gold-jának címét WWIII-ra változtatták, kiadását pedig bizonytalan időre elnapolták.

Arról még nem szól a fáma, hogy az amerikai kormány szigorítani akarja-e a számítógépes játékok cenzúráját, arra viszont számítani lehet, hogy az „erőszakos” játékokat ellenző, amúgy is agresszív konzervatív képviselők még erőteljesebb támadásba lendülnek…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/11 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3493