KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/március
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Vágytárgyak, enteriőrök Kádár-kori álmok: lakásmesék
• Gelencsér Gábor: Isten szemével Beszélgetés Jeles Andrással
• Soós Tamás Dénes: Az éjszaka misztériuma Beszélgetés Máthé Tiborral
• Mészáros Márton: „A nehezítő körülmény én vagyok” Beszélgetés Sándor Pállal
• Szivák Bernadett: A pozitív hős és egy aljas módszer Beszélgetés Tóth Barnabással
• Varga Zoltán: Papírvizsla, madárkomédia Cseh András és Mata János animációi
ÚJ RAJ
• Vajda Judit: Egyedül nem megy Laurent Cantet
A ZSÁNER MESTEREI
• Géczi Zoltán: Halhatatlan kardok, örökkévaló kamerák Miike-jubileum
• Varga Zoltán: A látszat világai John Carpenter víziói
SZERELMI ÁTKOK
• Szabó Ádám: Szenvedélybűn Sokszorosított sztárok
• Baski Sándor: Beépített anyaghiba Fantomszál
NET/PAPÍR/OLLÓ
• Huber Zoltán: Hasadó valóságok Az álhírek és a közösségi média
• Pernecker Dávid: Travis Bickle meghalt Rajongói elméletek
• Szíjártó Imre: Filmmániások Jelentés a blogoszférából
• Pápai Zsolt: Az elnöknő emberei A Pentagon titkai
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Kiazmus és felemásság Gyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértés
FILMTÖRTÉNET
• Paár Ádám: Egy örökzöld német műfaj A Heimatfilm
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Bajnokok, mint mi BIDF
KÍSÉRLETI MOZI
• Varga Balázs: Enyészet The Rub
KRITIKA
• Schreiber András: Germán anya Sötétben
• Tóth Klára: A kultúra folytonosság A sátán fattya
• Kolozsi László: A félfülű Getty A világ összes pénze
• Pethő Réka: Küzdelmes kamaszbohóságok Lady Bird
MOZI
• Soós Tamás Dénes: Láthatás
• Huber Zoltán: Sztálin halála
• Kovács Kata: Mrs. Hyde
• Sepsi László: Vonat Busanba – Zombi expressz
• Sándor Anna: Az útvesztő: Halálkúra
• Baski Sándor: Ősember
• Benke Attila: 12 katona
• Alföldi Nóra: A hűséges
• Fekete Tamás: A szabadság ötven árnyalata
• Kránicz Bence: Fekete Párduc
DVD
• Benke Attila: A ferde ház
• Géczi Zoltán: Buena Vista Social Club: Adios
• Varga Zoltán: Dargay Attila gyűjteményes kiadás
• Kovács Patrik: Bővérű nővérek
• Pápai Zsolt: Novemberi gyilkosság
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Federico Fellini válogatás

Gelencsér Gábor

Az édes élet (La dolce vita) – olasz–francia, 1960. Szereplők: Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée. 167 perc.

A nők városa (La città delle donne) – olasz–francia, 1980. Szereplők: Marcello Mastroianni, Anna Prucnal. 133 perc.

A Hold hangja (La voce della luna) – olasz–francia, 1990. Szereplők: Roberto Benigni, Paolo Villaggio. 115 perc.

Forgalmazó: Etalon Film.

 

Az Etalon Film fontos lépést tett Fellini filmjeinek teljes körű DVD-kiadása felé: a már korábban megjelent Az édes élet mellé felkerülhet a polcra A nők városa és A Hold hangja is. Így az első „fél” film, az Alberto Lattuadával közösen jegyzett A varieté fényei, valamint a rendező sajátos „szerzői dokumentarizmusát” képviselő Bohócok és Interjú, továbbá az egész estésekkel egyenrangú újabb „felek” (a Szerelem a városban című szkeccsfilmben a Házasságközvetítő iroda, a Boccaccio 70-ben a Doktor Antonio megkísértése) kivételével (a Különleges történetek című szkeccs, benne Fellinitől a Tobby Dammittal, szintén megjelent nálunk) az életmű legjelentősebb darabjai elérhetők a hazai cinephilek számára. Tizenöt és fél film a három és féllel szemben – nem rossz arány.

Jelen válogatásnak tehát elsősorban a hiánypótlás a célja, mindazonáltal az összeállítás egyfajta keresztmetszetet nyújt a Maestro stílusának alakulásáról. A három film történetesen egy-egy évtized élén áll – de nem ezért jelölnek ki új irányt a pályán.

Az 1960-as Az édes élet Fellini modernista korszakának nyitánya. A korábbi munkák még a neorealizmus vonzásköréhez tartoznak, amelytől majd Az édes életet közvetlenül megelőző Országúton és Cabiria éjszakái fog eltávolodni egyfajta „spirituális neorealizmus” felé. Az édes életben a szegénység neorealista közegét a polgári világ dekadenciájának egyszerre vonzó és taszító televénye váltja fel, a realista ábrázolásmódból ki-kilépő, egyre erőteljesebb stilizáció pedig átveszi a formaszervező szerepet, s inkább a realista megoldásokat érezzük „vendégnek” a film stilizált közegében. Fellini a Trevi-kútnál és a Via Venetón forgatja legendás képsorait, ám ezek a helyszínek egyre kevésbé valóságosak (a Via Veneto egyes jelenetei ráadásul már díszletben készülnek), jóval inkább mitikusak, egy rendezői látomás motívumai. S ugyanígy az olasz jóléti hatvanas évek világának és az elidegenedés elvont filozófiai fogalmának mezsgyéjén egyensúlyoz „korunk hőseként” a Marcello Mastroianni alakította kiégett újságíró, hogy aztán végképp elmerüljön az édes élet bús világában. A 8 és ½ ugyanezt a gondolatot viszi tovább – immár a modernista tudatfilm teljes vértezetében, ahogy Mastroianni alteregó karaktere is Az édes életben fogalmazódik meg először, hogy aztán a 8 és ½-ben teljesedjen ki, s majd folytatódjon A nők városában és lezáródjon a Ginger és Fredben, mintegy keretbe foglalva az életmű modernista szakaszát.

Fellini „klasszikus” modernizmusa már a hatvanas évek közepétől ornamens formát ölt (Júlia és a szellemek), s ez – valamint az önéletrajzi szerzőiség előtérbe kerülése a Rómában és az Amarcordban – határozza meg a hetvenes évek filmjeit egészen a Casanováig. Az újabb váltást a Zenekari próba allegorikus fogalmazásmódja jelzi, s ezt a szerényebb, eredetileg a tévének készült, mindössze 70 perces vállalkozást követi a grandiózus A nők városa, amelyben Fellini visszatér a kortársi jelenbe, miközben nem adja fel, sőt fokozza addigi munkáinak látomásos jellegét. Mindehhez a korábbi munkáiban is fellelhető jungiánus ember- és világkép nyújtja az alapot; ebben téblábol ezúttal mitológiatanárként a Mastroianni alakította alteregó-főhős. A nők városa igazi kihívása – és egyúttal problémája – a hétköznapi életvilág mitologikussá formálása. Casanova esetében ez könnyebb feladat volt a hős múltidejűsége miatt, most azonban Snàporaz hol közönséges vonaton utazik egy démoni nőstény társaságában (s persze nyilvánvaló erotikus utalásként robog be a sötét alagútba), hol gigantikussá stilizált női bokszmérkőzés szemtanúja. Ha nem alkot is ezúttal koherens egységet e film világa, kétségtelenül lenyűgöző képekben tanúskodik egy páratlan vizuális fantáziájú rendező nagyszabású művészetéről. S ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a filmből nem a történetre (ha van egyáltalán), hanem a képekre mint önmagukban álló epizódokra emlékezünk (mint amilyen a beszélő nevű Katzone doktor házának folyosója a meghódított nők végtelen – és hangosított – portréival).

Az 1990-es A Hold hangja a három évvel később elhunyt rendező utolsó filmje lett. Valóban érzünk benne valamiféle hattyúdalszerű melankóliát: összefoglalást és búcsút. Fellini ismét mitikussá stilizált benső tájain, archetipikus alakjai között bolyong. Új alteregója (akit ezúttal Roberto Benigni alakít) viszont már nem elidegenedett a világtól, nem szorong a nőktől, hanem épp ellenkezőleg, keresi a kapcsolatot mindennel és mindenkivel – de leginkább a szeretettel és a szerelemmel; míg régi alakmása (akit most Paolo Villaggio formál meg) rezignált visszafogottsággal kíséri bolondos társát boldogságkereső útján. S hogy mindez inkább már a Hold hangja… – nos, úgy tűnik, Fellini ekkor sem feledkezett el arról, hogy a Földön él(t).

Extrák: Nincsenek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13917