KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Michael Clayton

Kovács Gellért

Michael Clayton – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Tony Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: George Clooney (Michael Clayton), Tom Wilkinson (Edens), Tilda Swinton (Karen), Sydney Pollack (Marty), Michael O'Keefe (Grissom). Gyártó: Samuels Media / Castle Rock Entertainment / Mirage Enterprises. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

 

A címszereplő kocsiját hátrahagyva döbbenten áll a kékesszürke pirkadatban. A domb tetején pihenő lovakat bámulja. Vészjóslóan csendes, tökéletesen fényképezett, már-már költői pillanat ez. Tán épp ezért fura hatást kelt, amikor először látjuk. George Clooney kissé zilált, de még így is szívdöglesztő eleganciája nem illik e búskomor, festményszerű képbe. Aztán a film vége felé visszatérünk a jelenethez – ám ekkor már nem érezzük disszonánsnak a főhős vidéki kiruccanását. Hiszen tapasztaltuk: alaposan és keservesen megdolgozott a megvilágosodásért.

Michael Clayton tehetséges jogász, aki hosszú ideje szolgálja jó pénzért a kétes erkölcsű hatalmasokat. Igazi profi: az igazságszolgáltatás kiskapuinak összes kulcsát divatos zakója zsebében hordozza, és ha megtalálja a kijáratot, nem létezik ronda ügy, amelyet ne lenne képes eltussolni a megfelelő paragrafus segítségével. Ám egy napon – halmozódó magánéleti problémái és egy tragédia folyományaként – mégiscsak fölébred benne a szunnyadó humánum. Számot vet tetteivel, majd alaposan befűt a lelkiismeretlen gazembereknek.

A hasonló témákban egykor verhetetlen mesterek (például Sidney Lumet vagy Sydney Pollack, aki jelen darabban talán nem véletlenül játszik egy fontosabb szerepet) bizonyára izgalmas, kellemesen didaktikus filmet forgattak volna e szabványos tanmeséből. A rendezés terén kezdő, ezt megelőzően csak forgatókönyvíróként jegyzett Tony Gilroy az elődökhöz méltó szakértelemmel, ám jóval komorabb stílusban feszült neki a kihívásnak: bombasztikus fordulatok nélkül, szinte kizárólag a színészekre összpontosítva (Clooney mellett Tilda Swinton és Tom Wilkinson is brillírozik) vezényelte le művét. Nem szeretném elkiabálni, de azért megkockáztatom: Gilroy személyében nagy jövő előtt álló direktor került be a hollywoodi véráramba.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9283