KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

Roger Vadim (1928–2000). 1956 forró novemberében „Isten megteremtette a nőt”, Roger Vadim pedig Brigitte Bardot személyében az új szépség- és erotikaeszményt. Utánuk az özönvíz: zúdulhatott a testet-lelket frissítő új hullám. Filmtörténeti érdemnek ennyi elég is, ráadásként még két Vadim-film marad meg emlékezetünkben, a Veszedeimes viszonyok, Laclos pengeéles szerelmi levélregényének modernizálása Jeanne Moreau-val és Gérard Philipe-pel, valamint Schnitzler cinikus és frivol bécsi körtáncának párizsi átirata, a Körbe-körbe.

 

*

 

Meghalt Claude Autant-Lara (1903–2000). Pályáját avantgárde rövidfilmesként és díszletfestőként kezdte a húszas években, a belle époque fanyar szerelmi krónikásaként folytatta a megszállás idején, majd biztos érzékű irodalmi adaptátorként (A test ördöge, Vörös és fekete) ért a csúcsra. Hiába küzdött is, miként a fiatal filmesek, az álszentek összeesküvése ellen, nem találta meg hozzá a hangot, életművét hamarosan elsodorta a francia film új hulláma.

 

*

 

A fiúk nemzedéke is elvesztette egyik lemblematikus alakját. Pierre Clémenti (1942–1999) nálunk jobbára csak a Vörös plakát főszerepe révén ismert, de egyike volt a azoknak, akik az új hullám ’68 utáni filmes utóvédharcait vezették. Arisztokratizmus és forradalmi hevület egyszerre sugárzott belőle, „underground Alain Delonként” emlegették. Gyakran forgatott olasz filmesekkel: Bertoluccival (A partner, A megalkuvó), Liliana Cavanival (Kannibálok), Pasolinivel (A disznóól).

 

*

 

Orson Welles hamarosan filmhősként tér vissza a mozikba. A Fade to black története szerint Welles egy római forgatáson sötét bűnügybe keveredik. A legendás rendezőt Kenneth Branagh játssza.

 

*

 

Öt évvel balsikerű Uri Geller-filmje után Ken Russell újra nagyjátékfilmet tervez. Az Usher-ház pusztulása címet viselő project Edgar Allen Poe több novelláját ötvözné egy gótikus horror-musical formájában. Roddy Usher szerepét az idén 74 esztendős brit rendező régi kedvencére, Roger Daltreyra osztotta, a másik főszerepet pedig személyesen kívánja eljátszani.

 

*

 

A Coen fivérek legújabb filmje, a tavaly nyáron forgatott Oh Brother, Where are Thou (Testvérem, merre vagy?) Homérosz Odüsszeiáját dolgozza fel a 30-as évek déli környezetébe helyezve. A szokásos színészgárdát (John Torturro, John Goodman, Holly Hunter) George Clooney egészíti ki, a kész film bemutatóját a stúdió – a lehetséges Oscar-díjak reményében – 2000 őszére tolta.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/04 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2883