KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

Hungarocomix 2014

A hazai képregényes életet felpezsdítő első budapesti fesztivál sikerén belelkesülve a frissen alakult kiadók egy része kezdeményezte, hogy legyen ősszel is egy hasonló esemény. Ez szerencsésen találkozott az egyik forgalmas bevásárlóközpont megkeresésével, így jött létre 2005. november végén a Hungarocomix 2005 képregénykiállítás és -vásár. A rendezvény sok látogatót vonzott, ezért a képregényszövetség a következő évben is megismételte.

Sajnos, semmi sem tart örökké, és mivel a bevásárlóközpont úgy döntött, a karácsony előtti hetekben szabad területeit másoknak jövedelmezőbben tudja bérbe adni, új helyszín után kellett nézni. Innentől a Hungarocomixnak folyamatos önmeghatározási problémái voltak, hiszen az világos volt, hogy a tavaszi mellett még egy „nagy” fesztiválra nincs sem igény, sem szervezői kapacitás. Több helyszínváltás és partnerkeresés után 2013-ban egy igazi baráti helyen, a képregénykiadóként is működő Roham székhelyén kötöttünk ki. A rendezvény csökkenő látogatottsága azonban visszaigazolta, amit már egy ideje sejtettünk: egyre kevesebb képregény kerül könyvesbolti forgalomba, és az is legkésőbb októberben-novemberben kijön, különben lekésné a karácsony előtti terjesztést.

Ennek a fényében a Magyar Képregény Szövetség pályázatot írt ki a rendezvény újrafogalmazására, és azt a koncepciót tette magáévá, hogy a Hungarocomix legyen a magyar képregények és képregényesek napja. Ezért idén minden korábbinál nagyobb teret kaptak az alkotócsoportok, szerzői kiadványok és fanzinok.

Az idei év egyébként is az alternatív szcéna erősödését jelzi, ennek is köszönhető, hogy kifejezetten izgalmas témák kerülhettek be a színpadi programba. Először vett részt képregényes rendezvényen a roppant népszerű webcomic, a Sanyi, a bagoly alkotója, ausztráliai bérmunkájáról tartott előadást Tondora Judit, a legnagyobb számú érdeklődőt pedig az a Nyugat + Zombik képregényprojekt vonzotta, amelynek minden várakozást felülmúlva egyetlen nap alatt sikerült összegyűjtenie a megvalósításhoz szükséges közösségi finanszírozást, sőt az alkotója, Csepella Olivér már arról tudott beszámolni, hogy az egyhónapos határidő végére az összeg kétszeresénél is több áll a rendelkezésére. Ha minden jól megy, a Hungarocomix 2015-ön már kapható lesz a kész képregény.

A mostani rendezvény újdonságai közül kiemelkedik két olyan kiadvány, amely a létrejöttét az első világháború centenáriumának köszönheti. Kellemes meglepetésre a századik évforduló alkalmából több intézmény is kezdeményezett képregény formában megvalósuló megemlékezést. A Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány az MKSZ-t hívta szakmai partnernek egy pályázathoz, és ennek a nyertes anyagait ki is adta egy szép színes kiadványban. Az első helyet Matuszka Máté író és Kálmán Áron rajzoló A vonal című munkája szerezte meg. Ezzel párhuzamosan futott egy másik projekt, amelynél a megbízó a Varsói Magyar Intézet volt. Egy olyan anyag elkészítésére keresett partnert, amelyhez Molnár Ferenc és dr. Szádeczky-Kardoss Lajos korabeli galíciai haditudósításai szolgáltak alapul. A forgatókönyvek megírására engem kértek fel, a képregényeket, amelyek a vándorkiállítást befogadó tizenegy lengyelországi városban láthatók, tizenegy kiváló alkotótársam rajzolta meg. Az intézet hozzájárulásával magyar nyelven is megjelenhettek a képregények, limitált példányszámban.

Merénylet Szarajevóban. Színes, irkatűzött, 32 oldal. Honvédek és huszárok lengyel földön: harctéri és egyéb históriák. Színes, irkatűzött, 40 oldal.

 

Néhány további újdonság:

Városmesék. Fekete-fehér, irkatűzött, 52 oldal. A 5 Panels legújabb antológiájának témája az urbánus legendák.

Firka Comics 10. Fekete-fehér, irkatűzött, 24 oldal. Koska Zoltán sorozatának utolsó, a fiatal rajzoló pályakezdői szakaszát lezáró önreflektív képregénye.

Sebők Imre: A névtelen ügynök és A zöld szörnyeteg. Fekete-fehér, irkatűzött, 100 ill. 92 oldal. Az életműsorozat 21. és 22. füzete.

Zórád Ernő: Twist Olivér. Fekete-fehér, irkatűzött, 32 oldal. A sorozat negyedik része, Dickens regénye alapján.

 

Utószó: 50 Filmstrip után elbúcsúzott rovatunktól Fritz Zoltán, aki elszaporodott más irányú teendői miatt nem tudta vállalni a folytatást. A most induló új sorozat alkotója Németh Gyula ismert illusztrátor és képregényrajzoló (www.gynemeth.com)

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12057