KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Csillagosok, katonák

Czirják Pál

Magyar–szovjet, 1967. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Kozák András, Krystyna Mikolajewska, Juhász Jácint, Madaras József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 87 perc.

A néhány éve a Mokép által kiadott Oldás és kötés (1963), Szegénylegények (1965), Csend és kiáltás (1968) és Fényes szelek (1968) után most a Filmintézet gondozásában a Csillagosok, katonák (1967) jelent meg Jancsó Miklós hatvanas évekbeli modernista szériájából. Bár a film a szovjet–orosz polgárháborúban harcoló magyar katonák történetét eleveníti fel, a rendezőt ezúttal is a különféle magatartásformák szembesítésének mélyebb és átfogóbb tanulságai érdekelték.

Ha lehetséges az irodalmi művek szövegkritikai kiadásaihoz hasonló a mozgókép területén, akkor a Csillagosok, katonák jelen változata ennek ideális példája. Az alapos háttérmunkával előkészített, igényes szerkesztésű, duplalemezes kiadvány ugyanis a film gyönyörűen felújított kópiáján túl gazdag mellékletanyagot kínál. Az összeállítás először is egymás mellé helyezi az alkotás magyar és szovjet verzióját, amelyek a korszak kultúrpolitikai viszonyaiból eredően jelentős eltéréseket mutatnak. A korabeli orosz közönség úgyszólván egy másik filmet látott, amit már önmagában a két változat hossza közötti húszperces különbség is jelez.

A Csillagosok, katonák két verziója mellett megtaláljuk Kézdi-Kovács Zsolt Kamerával Kosztromában című, egykorú werkfilmjét, valamint a Filmintézet újonnan készített, hosszabb dokumentumfilmjét, amely Forgács Iván és Kodolányi Sebestyén munkája. Az előbbiből a forgatási helyszíneken túl megismerhetjük, hogyan dolgozott együtt a kétnyelvű, koprodukciós stáb, vagy épp milyen módon zajlott egy jancsói hosszúsnitt felvétele; az utóbbi az alkotás keletkezéstörténetével ismertet meg, részletesen elemezve a politikai közeget, a film készítésének egyes fázisait, utóéletét, Jancsó mellett megszólaltatva Kézdi-Kovács Zsoltot, Mészáros Mártát, továbbá a korszak szakértőit és a film több orosz színészét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10927