KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/január
TECHNIKA ÉS MÁGIA
• Borbíró András: Digitális délibábok Technokrata mágia
• Hirsch Tibor: Sejtfal kontra műszerfal Fantasztikus tudomány
• Huber Zoltán: Zsugorfóliás csomagolás Kicsinyítés
FILMEMLÉKEZET
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos – 1. rész Bánky Viktor
• Godard Jean-Luc: Bevezetés egy (valódi) filmtörténetbe Jean-Luc Godard
• Vajda Judit: Ocsúból a tiszta búzát A filmművészet története – Egy odüsszeia
ÚJ RAJ
• Roboz Gábor: A hiányzó másik Új raj: YorgosLanthimos
• Varró Attila: Trójai faló A szent szarvas meggyilkolása
FILM / KÉPREGÉNY
• Ádám Péter: „Tintin – én vagyok” Hergé papírmozija
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Szerelmi ügyek Dušan Makavejev pályakezdése
• Balázs Attila: A magányos szervezet titka Makavejev, a rebellis
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Az ember, akit háromszor is meg lehet ölni Beszélgetés Szász Jánossal
• Zalán Vince: Csataterek Rózsa János doku-trilógiája
• Tóth Klára: „Mért ne legyek tisztességes…?” Tóth Péter Pál: A Gulyás testvérek
• Kornis Anna: Élet-minta Kármentő Éva: Muszter
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Képekbe fojtva Verzió
• Baski Sándor: A nő megfizet Sitges
• Bartal Dóra: A kapitalizmus határai Jihlava
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Jóban, rosszban Better Call Saul
KRITIKA
• Kránicz Bence: A mi fiunk A Viszkis
• Vincze Teréz: A miniszter asszony félrelép A vendégek
• Huber Zoltán: Erre tovább Legjobb úton
• Beretvás Gábor: Légembólia Életem legrosszabb napja
• Barkóczi Janka: A társalgás logikája Jöjj el napfény!
MOZI
• Pethő Réka: Fortunata
• Varró Attila: Floridai álom
• Margitházi Beja: Kutyák
• Nevelős Zoltán: Lucky
• Zsubori Anna: Loving Vincent
• Vajda Judit: Szex, ex, szerelem
• Kovács Marcell: Bőrpofa
• Kránicz Bence: Szabadulószoba
• Alföldi Nóra: Szerelem tesztelve
• Roboz Gábor: 24 óra a halálig
• Sepsi László: 68 lepedő
• Tüske Zsuzsanna: Az igazi csoda
DVD
• Pápai Zsolt: A szerelem vak
• Gelencsér Gábor: Fábri Zoltán 100 (Gyűjteményes kiadás I.)
• Kovács Patrik: Gyilkosság az Orient Expresszen
• Kránicz Bence: Batman Kétarc ellen
• Horányi Péter: A halászkirály legendája
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Enter the Matrix

Gépbe töltve

Herpai Gergely

A Mátrix olyan akár egy számítógépes játék. Nem csoda, hogy PC-re vitték.

 

A filmrendezők, sztárok ritkán foglalkoznak az alkotásaik alapján készült szórakoztató számítógépes, vagy konzolprogramokkal. Az Enter the Matrix játékprogram viszont nemcsak szorosan kapcsolódik a hamarosan mozikba kerülő Matrix Reloadedhez, hanem maguk a Wachowski testvérek találták ki sztoriját és egyórányi átvezető filmet is rendeztek hozzá!

Az Enter the Matrix című játékról szóló információkat sokáig hétpecsétes titokként őrizték, pedig nyilván gőzerővel dolgozhattak rajta, hiszen a testvérekkel karöltve tevékenykedő fejlesztőcsapat, a Shiny Entertainment a 2000-ben megjelent Sacrifice óta nem adott ki semmit. Az első képeket és animációkat egy Los Angeles-i estélyen mutatták be, ahol a filmből ismerős összes sztár hivatalos volt: ott villogott Keanu Reeves (Neo), Carry-Ann Moss (Trinity) és Lawrence Fishburne (Morpheus) is.

Az Enter the Matrix érdekessége, hogy eseményei az Újratöltve akciói mellett folynak párhuzamosan. Bár a játék konkrét sztorijáról egyelőre még nem sokat lehet tudni, annyi bizonyos, hogy állandóan ki-bekerülünk a filmbe: egyes karaktereket például a vásznon elküldenek egy adott küldetésre, amelyet otthon, a gép előtt az Enter the Matrix-ban mi magunk hajthatunk végre, hogy aztán hőseink egy másik jelenetben kerüljenek vissza a vászonra. Az ötletnek egyébként nyilván a konzolgépeken is futtatható későbbi DVD-verzióknál lesz jelentősége, ahol a felhasználó egyetlen mozdulattal cserélgetheti a játék és film korongját.

Elsőre furcsának hangozhat ez a megoldás, de az író/rendező páros, Larry és Andy Wachowski neve garancia arra, hogy az egészből nem valamilyen szörnyű zagyvaság készül majd. Ráadásul a két testvér nemcsak az Enter the Matrix sztoriját írta meg, hanem ők maguk is rendezték az átvezető filmeket: ezekben a jól ismert sztárok, Keanu Reeves, Lawrence Fishbourne, és Carrie-Ann Moss is szerepelni fognak. A belső mozikat a kulcsjeleneteknél láthatjuk és a készítők szentül meg vannak róla győződve, hogy már csak ezek miatt is minden Mátrix-rajongó rohan a boltba megvásárolni a játékot. Wachowski-ék ezt azért is biztosra veszik, mert állítólag a Reloaded világát és rengeteg filmbéli eseményt is jobban megérthetünk majd az Enter the Matrixnak köszönhetően, így aki nem játszik, sok mindenből kimaradhat.

Ezek persze mind szép szavak, a nagy kérdés csak az, hogy mint program is olyan jó lesz-e az Enter the Matrix, vagy csak egy olcsó marketingfogásnak szánt látványos multimédia terméket kapunk? A fejlesztő gárda, a Shiny Entertainment már készített egy kiváló és eredeti külső nézetes akciójátékot, a Messiah-t, amelyben ráadásul jó pár Mátrix-ihlette motívumot is láthattunk), úgyhogy szerencsére szakértők a témában.

Viszont rossz hír, hogy sajnos nem Trinity-t és Neót irányíthatjuk majd, hanem a játék elején választanunk kell a fekete pilótanő, Niobe, vagy a távol-keleti fegyverszakértő, Ghost között. Hőseinkkel természetesen látványos kung-fu mutatványokat végrehajtva verekedni és lövöldözni tudunk leginkább, de egyes misszióknál autós és repülős üldözésekben is részt kell vennünk.

Wachowski-ék egyébként nagyon büszkék új speciális effektusukra, amelyet a bullet time-hoz hasonló forradalmi megoldásként emlegetnek, ám ezt állítólag a reklámszakma nem tudja majd oly könnyedén lekoppintani. A szóban forgó „focus” a játékban is szerepelni fog, de hogy pontosan milyen vizuális elemeket tartalmaz majd, az még egyelőre a trailerekből nem derült ki…

Játék és film, egymást támogatva, egyszerre jelennek meg, a nagy kérdés már csak az lesz, hogy az első részhez hasonlóan, a sok kung-fu ütés és rúgás, és látványos akciójelenetek között bármelyik médiatermék fogyasztása közben lesz-e időnk egy pillanatra „megállni és a Mátrix szépségében gyönyörködve” – legalább egy pillanatra – a történeten is elgondolkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/06 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2367